Hej!

Min kompressor läcker pyttelite luft, men tillräckligt för att det ska vara irriterande. I lördags var den fylld till max, vilket är 10 bar. Men nu har den sjunkit ner till ungefär 2 bar.

Någon som har ett bra tips hur jag enklast kollar var läckan kommer ifrån? Hade den läckt mycket hade det ju varit enkelt att t ex ha på lite saliv och se vart det blir bubbla. Men nu när det läcker så lite åt gången är det svårare.

Det är garanterat slangen från Clas O som läcker. För när jag har på original spiralslangen läcker det inte.
Men jag vet ju inte om det är vid kopplingen vid kompressorn eller vid handtaget. Eller om det helt enkelt är ett minihål i slangen.

Kompressor med mätare som visar 2 bar ansluten till en blå slang och munstycke, med misstänkt läcka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Läckspray! Letade läcka som fan med hemblandat tvål och vatten utan att hitta nåt, och till slut gav jag upp och köpte en burk på Hornbach. Tog tjugo sekunder att hitta tre läckor..
 
Fan, ser att jag stavat fel i rubriken. Men det går inte att redigera ämnesraden.
 
A
Läker förmodligen i kopplingen om du har blåspistolen inkopplad alltid,har du provat med den borttagen? enkelt att prova genom att stoppa ner slangen med och utan pistol i en hink vatten:)
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Fan, ser att jag stavat fel i rubriken. Men det går inte att redigera ämnesraden.
Har du inte stavat som den låter? :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra tips @siggebo och @Handyman 1
Har den alltid inkopplad. Ska prova enligt ditt förslag Handyman. Annars får jag köpa Läckspray.
 
C
Snabbkopplingarna är sällan 100% täta. Sätt en avstängningsventil på kompressorn om du vill att den skall behålla trycket under en längre tid.
 
  • Gilla
ITact och 2 till
  • Laddar…
Kan skilja litelitelite mellan olika kopplingar trots angivna mått. Varit med om det flera gånger.
Nu kör jag bara Cejn på kopplingar sen en tid, alla tiders.
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Fan, ser att jag stavat fel i rubriken. Men det går inte att redigera ämnesraden.
Fixat!
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
Jag skruvade loss snabbkopplingen och ser då att det är en liten spricka i en plastdetalj som sitter under o-ringen. Ska köpa en ny snabbkoppling så borde saken vara biff.
 
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Jag skruvade loss snabbkopplingen och ser då att det är en liten spricka i en plastdetalj som sitter under o-ringen. Ska köpa en ny snabbkoppling så borde saken vara biff.
Lägg 50kr extra och köp en Cejn snabbkoppling. Du kommer inte ångra dig.
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Det blev en sådan här från DUAB huset.
Cejn Snabbkoppling eSafe med invändig gänga, visad mot vit bakgrund, prissänkt till 159 kr.

Sen lite andra grejer för att slippa frakten på 150 kronor.
 
  • Gilla
Alltgår och 1 till
  • Laddar…
Bra köp, de kör jag med. Fenomenala
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.