Bor i dagsläget i ett hus på 220m2 plus 120m2 i biarea (källare), har ett gäng hundar hemma och känner att rummen både för för få och för små.

Utbudet av stora hus är minst sagt begränsat och mitt nästa hus vill jag ha i lättbetong - nybyggnation verkar vara det enda alternativet. Arbetar hemifrån och kan bo i princip vartsomhelst, i dagsläget bor jag i Uppland men jag har tänkt en hel del på Östergötland/Örebro. Orter där man förlorar oerhört på nybyggnation, till exempel Torsby/Värmland/Små byhålor går bort. På många större tomter på landet framgår det att kommunen vill att nybyggnationer ska ha liknande stil som nuvarande bebyggelse, vilket oftast innebär röda eller gula trähus med tegeltak.

Är det omöjligt att hitta en stor tomt/skogsfastighet/gård och få bygglov för en villa i lättbetong med platt tak på uppemot 600m2?
 
Inte omöjligt men du lär få leta länge. Leta utanför samlad bebyggelse, behöver vara utanför detaljplanerat område. Nackdelen är kanske att ni inte får fiber och kommunalt v/a , om man ser det som nackdel. Eller, prata med en duktig arkitekt som kan klämma in det ni vill ha på ca 250m2 som många detaljplaner tillåter.
 
Som tidigare skriver så får du sikta dig in på en tomt i icke-detaljplanerat område.

Sen låter 600 m2 väldigt mycket. Hur många hundar har du? :D
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Jag blir ju dock seriöst nyfiken på hur många hundar och familjemedlemmar man har för att känna att 340 kvadrat är för tight? :)
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Det finns väl iofs. herrgårdar, gamla slott osv. i den storleksklassen. Om det är i stort renoveringsbehov, så kan nog även prislappen vara överkomlig (men kanske inte uppvärmningskostnaden). Jag har uppfattat att det finns vissa mäklare som speciliserar sig på sådana objekt, och att de typiskt inte ligger ute på hemnet.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte omöjligt men du lär få leta länge. Leta utanför samlad bebyggelse, behöver vara utanför detaljplanerat område. Nackdelen är kanske att ni inte får fiber och kommunalt v/a , om man ser det som nackdel. Eller, prata med en duktig arkitekt som kan klämma in det ni vill ha på ca 250m2 som många detaljplaner tillåter.
Hur brukar det vara utanför detaljplanerat område? Många tomter jag har kikat på som ligger utanför detaljplanerat område brukar fortfarande ha som krav att det ska påminna om nuvarande bebyggelse med mera.
 
F falkn skrev:
Som tidigare skriver så får du sikta dig in på en tomt i icke-detaljplanerat område.

Sen låter 600 m2 väldigt mycket. Hur många hundar har du? :D
Tre stora hundar, däribland Dobermann och tre små. I dagsläget bor jag på runt 9 rum, men med vardagsrum, flera sovrum med mera känns det som att ett gym, tv-rum/biograf med mera fortfarande inte går att klämma in. Även storleken på rummen är begränsad, ett sovrum på under 10kvm, största vardagsrummet på 25kvm med mera. Ingen riktig köksplats och 2 små kök dessutom.
 
H hempularen skrev:
Det finns väl iofs. herrgårdar, gamla slott osv. i den storleksklassen. Om det är i stort renoveringsbehov, så kan nog även prislappen vara överkomlig (men kanske inte uppvärmningskostnaden). Jag har uppfattat att det finns vissa mäklare som speciliserar sig på sådana objekt, och att de typiskt inte ligger ute på hemnet.
Bra tips! De brukar vara byggda i sten och ha stora rum vilket faller mig i smaken. Har du någon aning om vilka mäklare som kan tänkas hålla på med sådana objekt? Håller koll på LRFs bostäder, ibland kommer det ut passande objekt.
 
A August Eriksson skrev:
Hur brukar det vara utanför detaljplanerat område? Många tomter jag har kikat på som ligger utanför detaljplanerat område brukar fortfarande ha som krav att det ska påminna om nuvarande bebyggelse med mera.
Vem ställer dessa krav?
 
jonmo jonmo skrev:
Vem ställer dessa krav?
Kommunen, sen om det är krav eller önskemål vet jag inte säkert. Kom att tänka på Ullaredsägarens hus, som låg "nära ett naturreservat" och länstyrelsen blev inblandad. Alltid någon som ska ställa krav oavsett vårt man bygger, kan tänka mig att om jag köper en gammal herrgård får man inte renovera den hur man vill.

https://www.expressen.se/gt/heta-striden-om-gekas-agarens-privata-lyxbygge/
 
Även utanför detaljplanerat område så finns det ofta övwrsiktsplaner, och liknande typer av planer, där dte kan finnas krav som liknar detaljplanekrav. Som jag uppfattat så kan det vara lite lättare att få "undantag" från den typen av planekrav. Men troligen är det svårt att få klarhet i det innan man köper tomten.

Iofs. om du köper en ännu inte utförd avstyckning. Så ingår det ju i processen att söka förhandsbesked, så kan man ju lägga in en jättevilla i ansökan om förhandsbesked.
 
Det finns en hel del billiga större hus på hemnet. Många är flerbostadshus, men det är ju inte så svårt att slå ihop till en bostad.

Gillar du öppen planlösning är kanske det här något? 200 000: för 915 kvadrat:
https://www.jnf.se/objekt/?type=deal&deal_id=MDE2MXwwMDAwMDAwMzQ2MHw1OA..

Annars säljs det en och annan nedlagd landsbyggdsskola då och då. 560 kvadrat, 295 000:- Bara värmepumpen lär ha kostat runt dom pengarna...
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektID=2270433

För att inte tala om alla gamla föreningslokaler, kursgårdar och frikyrkor som står tomma... Många blev renoverade i samband med flyktingkrisen för några år sedan och säljs nu relativt billigt.
https://www.husmanhagberg.se/objekt/annons/OBJ24271_1778815656
http://www.svenskfast.se/hus/dalarna/gagnef/gagnef/nedre-tjarna-202/237499
 
  • Gilla
torbeno och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns en hel del billiga större hus på hemnet. Många är flerbostadshus, men det är ju inte så svårt att slå ihop till en bostad.

Gillar du öppen planlösning är kanske det här något? 200 000: för 915 kvadrat:
[länk]..

Annars säljs det en och annan nedlagd landsbyggdsskola då och då. 560 kvadrat, 295 000:- Bara värmepumpen lär ha kostat runt dom pengarna...
[länk]

För att inte tala om alla gamla föreningslokaler, kursgårdar och frikyrkor som står tomma... Många blev renoverade i samband med flyktingkrisen för några år sedan och säljs nu relativt billigt.
[länk]
[länk]
Bra tips! Har kikat på gamla skolan tidigare. Problemet är främst läget, att köpa skolan för 300,000:-, helrenovera för 2 miljoner lär generera en skaplig förlust...
 
Redigerat:
Det kommer förmodligen snart att komma ut en hel del slott och herrgårdar som är konferensanläggningar och hotell. Covid-19 har inte fått fullt genomslag i balansräkningen ännu.

Ha is i magen så kan du snart fynda dina 600kvm.
 
Men hundar är väl som barn i åldern 1-4 år. De kommer alltid vara i exakt samma rum som du själv är... Jag bor på 250 m2 + och har tre småbarn. Känns alltid för litet ända tills de somnat på kvällen... Då blire mer chill :)
 
  • Gilla
iNHALE och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.