Är det inte bättre att bo i hus och betala till sig själv istället för att som idag lägga över 10 tusen i hyra. Tänker att sannolikheten att vi betalar bort våra blancolån ökar om vi bor i hus eftersom vi även minskar huslån varje månad och kan lägga om huslånet allt eftersom. Visst vi kommer vara fullbelånade men vi har ett hus istället för en lägenhet och huslån istället för blancolån tids nog.

Men jag kanske tänker helt fel. Vi kanske ska dra oss ur affären.
 
O Orren1234 skrev:
Är det inte bättre att bo i hus och betala till sig själv istället för att som idag lägga över 10 tusen i hyra. Tänker att sannolikheten att vi betalar bort våra blancolån ökar om vi bor i hus eftersom vi även minskar huslån varje månad och kan lägga om huslånet allt eftersom. Visst vi kommer vara fullbelånade men vi har ett hus istället för en lägenhet och huslån istället för blancolån tids nog.

Men jag kanske tänker helt fel. Vi kanske ska dra oss ur affären.
Det jag kan tycka är det viktigaste är hur ni tänker hantera lånet på 500 000:- från en vän. Handlar det egentligen om en gåva så är det inga problem men finns det en förväntan om att ni ska betala igen lånet så bör det finnas en realistisk plan som både ni och er vän känner är acceptabel.
 
M
Det är spekulation att kunna höja bolånet om 5 år, kanske går, kanske inte, beroende på marknaden. Men vad spelar det för roll, köp huset, bind räntan på 5-10 år. Bunden ränta är billigt nu enligt min åsikt. Ni har ju ändå lägre boendekostnader med hus än hyresrätt vad jag förstår? Om någon av er blir arbetslös får ni ju amorteringsfritt, vilket alla dessutom ändå får nu pga Corona i ett år. Använd amorteringsfriheten till att amortera ned blancolånen eller spara buffert. Lite trött på diskussionen om att man ska spara ihop en massiv buffert för att köpa hus. Låg ränta, möjlighet att binda till låg ränta, möjlighet till amorteringsfritt om något går åt helvete, ränteavdrag osv., finns många ekonomiska fördelar med att äga sitt boende jämfört med hyresrätt nästan oavsett konjunkturläge.

Ponera att huspriserna går upp och ni inte köpt, kan ni spara ihop till motsvarande ökning för att ha råd att köpa sen? Tveksamt för dom flesta som står utanför marknaden.

Ponera att huspriserna går ned pga konjunkturnedgång. Ni förlorar jobbet, får a-kassa osv. Får ni köpa då? Nej, banken säger nej. Ni bor ändå i er sannolikt nästan lika dyra hyresrätt. Hade ni köpt hade ni fått reducerade utgifter i och med amorteringsfrihet, kanske sänka värmen inomhus etc.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
M Muuuuurtin skrev:
Det är spekulation att kunna höja bolånet om 5 år, kanske går, kanske inte, beroende på marknaden. Men vad spelar det för roll, köp huset, bind räntan på 5-10 år. Bunden ränta är billigt nu enligt min åsikt. Ni har ju ändå lägre boendekostnader med hus än hyresrätt vad jag förstår? Om någon av er blir arbetslös får ni ju amorteringsfritt, vilket alla dessutom ändå får nu pga Corona i ett år. Använd amorteringsfriheten till att amortera ned blancolånen eller spara buffert. Lite trött på diskussionen om att man ska spara ihop en massiv buffert för att köpa hus. Låg ränta, möjlighet att binda till låg ränta, möjlighet till amorteringsfritt om något går åt helvete, ränteavdrag osv., finns många ekonomiska fördelar med att äga sitt boende jämfört med hyresrätt nästan oavsett konjunkturläge.
Jag tycker ändå att man behöver ta hänsyn till blancolånet på 350 000:- och lånet 500 000:- från en vän för att ge TS bra råd.

För att visa vad jag menar så tar jag ett exempel (Har inte koll på TS siffror så det är bara en gissning)
Köpeskilling: 2,6 miljoner
Lån 2,2 miljoner

Blancolån: 350 000:-
Lån från vän: 500 000:-
Lån för renoveringar 200 000:-
Totalt övriga lån: 1 050 000:-

Huslån + övriga lån: 3 250 000:-

Om huset efter renoveringar värderas till 3 000 000 miljoner och TS kan låna upp till 85% av värderingen så innebär det 2,55 miljoner och TS kan bli av med 350 000:- av lånen på 1 050 000:- men 700 000:- återstår.

Om man räknar med att en uppgång närmaste 5 åren ska innebära att TS kan låna upp till 85% och betala av lånen så ska huset värderas till ca 3,8 miljoner. (Förutsatt att banken godkänner att låna upp till 85% för att betala övriga lån)

Jag vill inte vara negativ men det jag hänger upp mig på är hur lånet från vännen ska hanteras om det inte blir den prisuppgång som förhoppningsvis löser lånen. Det är förmånligt idag att bo i hus men jag tycker ändå att man ska ha en realistisk plan utifrån sina egna förutsättningar när man köper ett hus och tar ett lån som tar hänsyn till att priserna kan sjunka, ligga kvar på samma nivå och höjas.
 
Staffans2000
O Orren1234 skrev:
Om vi lugnar oss med renoveringar och bara dränerar och gör en billig badrumsrenovering, lever med 70-tals intredning och låter huset stiga i värde i 5 å
Är det helt nödvändigt att renovera överhuvudtaget?
"Låta huset stiga i värde"! Det kan lika gärna sjunka i värde. Ingen vet. Allra minst mäklaren!
Tänk på att ett husköp med lånade pengar, innebär att du fortsätter att hyra, men med banken som värd. Det är alltså inte ditt hus, utan bankens!
Det positiva är att det långsiktigt hittills varit lönsamt att "äga" sitt boende.

Som jag ser det, är lånet på en halv million av vännen, det stora problemet. Rätt som det är kan denne kräva tillbaka pengarna på ett bräde. Vad gör ni då? Vilken är planen? Är villkoren för lånet nedskrivet? Om så, hur lyder de?

Staffan
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Allt låtet otroligt vanskligt. Vad händer om priserna går ner och ni behöver sälja?
Vad händer om vännen sätter ett datum när han vill ha tillbaka pengarna?
Nån blir arbetslös?
Ett barn till kommer?
Vad händer NÄR det saker behöver åtgärdas som man inte räknar med. Taket börjar läcka eller nåt annat. Massa saker dyker upp som man inte räknat med.

Även om man inte kan räkna med allt kommer hända, så hade iallafalll jag varit väldigt stressad och legat sömnlös om jag inte hade rejäl buffert i ett icke nybyggt hus.

Jag hade aldrig vågat köpa huset. Spara hårt och gör er skuldfria och spar ihop kontantinsats. Borde inte vara svårt med de lönerna.
 
  • Gilla
Tamazin och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
V Villa1949 skrev:
Ett barn till kommer?
Nja. Kommer och kommer! Inte barn iallafall.
Det är en högst avsiktligt handling som genererar barn. Med rätt skyddsutrustning som Hepafiltet och tätslutande engångsoverall, skyddar man sig från fler barn.

För övrigt håller jag med dig.

Staffan
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Jag tror inte din kalkyl kommer att gå i lås, speciellt eftersom ni inte lyckats lägga undan 10,000 tidigare.

Är även din sambo med på vad den lägre levnadsstandard sparandet innebär under så lång tid? På riktigt alltså. ”Meeeen jag bara måste åka utomlands vi åkte ingenstans förra året......”. ”Meeeen vi äter aldrig hämtmat...,”

Är det du som har svårast att spara, så visst kör på med dina planer. Är det däremot du som håller ordning på ekonomin och har dragit upp denna skiss så kommer det inte att funka.

Fattar att det är pina att bo i lägenhet med små barn. Ni kanske kan prova att hyra ett hus någonstans?

Det finns en möjlighet att priserna är på väg ner dessutom.
 
Redigerat:
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Måste man ställa såna här frågor på ett internetforum känner jag att man borde avstå köpet.
Känner man inom sig att det är ”rätt” frågar man ju inte, frågan tyder på osäkerhet och att man vill kunna skylla på andra när det går åt ”skogen”
 
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Jag vill inte skylla på andra. Däremot vill jag ha fler personers åsikter eftersom jag själv är skeptisk till affären. Alla runt omkring oss uppmuntrar oss till affären och säger att det är ett smart drag. Jag är inte helt övertygad.

Plus:
Vid en första anblick är det lockande med ett lån utan ränta på 500tusen och minskade månadskostnader som gör att vi kan spara och betala av blancolånet snabbare.
Ovanpå detta så går våra månadskostnader för boende till amortering på ett huslån istället för till en hyresvärd.
Och sen är detta den snabbaste vägen för oss mot ett boende i hus närmare barnens skola och vänner som skulle uppskattas av hela familjen

Minus:
Men när man räknar in risk för värdeminskning eller utebliven ökning.
Behovet av renovering på ett par hundratusen och trots det kommer nivån fortfarande vara 70-tal.
Och det faktum att vi inte har någon bra buffert för oförutsedda utgifter.
Att vi kommer få extremt lite tid över för familjen och alla utgifter kommer handla om renovering.
Då känns det inte lika bra i magen.

T Taxture skrev:
Måste man ställa såna här frågor på ett internetforum känner jag att man borde avstå köpet.
Känner man inom sig att det är ”rätt” frågar man ju inte, frågan tyder på osäkerhet och att man vill kunna skylla på andra när det går åt ”skogen”
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
M
Okej, lånet från vännen är ju en faktor, men detta verkar det ju inte vara så bråttom att betala tillbaka (om än allls). Sen ang. sjunkande huspriser, om du inte måste sälja eller har byggt din kalkyl på att man måste låna upp mer på huset efter 5 år så spelar det ju ingen roll. Banken kan aldrig tvinga en att sälja sålänge du betalar räntan, reglerna har ändrats för er som kanske tänker på hur det var på 90-talet då banken kunde kräva in extra säkerhet vid sjunkande priser.
 
Jag är normalt för att man tar lite risker och lever lite. Men problemet här är att ni lägger in värderingar om framtiden för att det skall fungera. Vi står ev inför en djup lågkonjunktur med hög arbetslöshet. Att räkna med ngn som helst uppgång i huspriser är vansinnigt. Räkna snarare med att det går ner tillfälligt några år. Klarar ni inte en nedgång på 10-20% är det ingen bra idé att köpa idag.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Staffans2000
När jag köpte hus kring nittonhundranittiofem, hade huspriserna falllit med ca: trettio procent på något år. Vissa hus tappade halva värdet.
Har ni bara ett muntligt avtal om vänlånet?

Staffan
 
O Orren1234 skrev:
Är det inte bättre att bo i hus och betala till sig själv istället för att som idag lägga över 10 tusen i hyra. Tänker att sannolikheten att vi betalar bort våra blancolån ökar om vi bor i hus eftersom vi även minskar huslån varje månad och kan lägga om huslånet allt eftersom. Visst vi kommer vara fullbelånade men vi har ett hus istället för en lägenhet och huslån istället för blancolån tids nog.

Men jag kanske tänker helt fel. Vi kanske ska dra oss ur affären.
Det är ganska orimligt med 850 tusen i lån på ingenting.
Ni verkar inte ha en enda krona sparat dessutom med den lön ni har. Ni borde ju spara minst 20 tusen.
Du vill köpa ett hus för 2.6 miljoner som måste renoveras omgående, det för mig låter bara helt sinnessjukt att man utan kapital köper ett renoveringsobjekt för 2.6.

I dessa tider skall du absolut inte lägga amortering på huslånet på plussidan då det kan tappa i värde riktigt mycket.
Hur i mitt område som i normalfall går som smör i solen får sänka priset med 10-15% och det är knappt folk på visningar alls längre.
Det orimliga du skriver med är att lägga in blancolånet i huslånet tids nog. Det är ju ekonomisk röra.

Du har bara amorteringsfritt till augusti 2021. Har de verkligen räknat med 7% ränta på bolånet?

Ni gör ju som ni vill men ni kommer ha stora problem om något överhuvudtaget avviker.
Personligen hade jag inte köpt ett hus för de pengarna som behöver åtgärdas omgående om jag inte hade pengarna på kontot. Men jag är av den synen att hålla på med skitlån det gör man inte för renoveringar.
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
Jag skiljer mig lite i uppfattning här. Jag tycker inte att upplägget är vansinnigt. Men det behöver funderas igenom.

Jag ser två (eller egentligen 3) problem här. Dels det här "handpenningslånet" från vännen. Dels renoveringsbehovet. Om lånet är näst intill en gåva, så är det inte så mycket att oroa sig över. Men är det pengar som vännen kan komma att behöva få tillbaka vid något olämpligt tillfälle, så kan det bli problem.

Renoveringen. Hur illa är det med dräneringen, hur illa är badrummet? Om det inte är jätteakut, så vänta lite. jag uppfattar att här är en inredd källare? Då kanske en bättre akutinsats är att riva ut golv och annat orgainskt material ur källaren. Och låta det vara lite fuktigt.

Men här kommer min 3e fundering. Är detta ett bra hus överhuvudtaget? Min rent personliga uppfattning är att man skall inte ha boyta i en källare. Annat än möjligen om det är ett nytt hus med dagens grundläggningsteknik, med tjock frigolitisolering under plattan. En äldre källare fungerar bäst som tvättstuga (med kakel o klinkers, inga trä eller gipsväggar). Snickarverkstad osv.

Men om vi bortser från problemet med blancolån och om man kan se lånet från vännen som "säkert". Så borde era inkomster klara ett hus i den här prisklassen. Amortera och spara hårt sedan. Men se till att leva med barnen.

Jag jämför lite med mina (vuxna) barn. Min dotter och hennes sambo köpte en lägenhet för en bit över 3 milj. i höstas. Dottern har arbetat ett år efter examen, sambon kortare tid. Skillnaden mot situationen för trådskaparen är att de hade inga andra skulder, och de hade 2/3 av kontantisatsen själva, resten som ett "oändligt" lån från oss föräldrar. De ligger som nyexaminderade på en lön strax över 30 000 var.

Min son köpte lägenhet för 5 år sedan (även där med en del "oändligt" lån), och har precis bytt upp sig köper en nu för 3,3 milj. Han har en liten förlust från sin förra lägenhet, men klarade den nya högre kontantinsatsen + täcka förlusten genom att han amorterat och sparat mycket. Sonen kör en relativt snabb karriär och har drygt 50 000 i lön.

Jag är inte orolig för att det skall bli problem med belåningsnivåerna för någon av dem. Sonen kommer troligen att byta köket i sin nya lägenhet, men inte direkt. Jag räknar med att om vi hjälps åt med bytet så kan det göras för max 50 000 (vitvarorna behöver inte bytas).

Skillnaden mot fallet här i tråden, är dels att en villa har högre driftskostnader. Dels att risken för stora oväntade kostnader är högre i en villa. Och att paret här i tråden har det där blancolånet. Å andra sidan har de högre lön än exemplet med min dotter.

En fråga som inte har diskuterats i tråden, vad säger banken? Accepterar banken att låna ut på de här premisserna? En bank brukar dels ogilla andra lån. Dels accepterar de visserligen om kontantinsatsen kommer från en släkting osv. MEN de vill ofta se att låntagaren har en bra takt på eget sparande, så att hela kontantinsatsen kommer från sidan, kan vara ett problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.