Jag säger som jag brukar i fjöllenprojekt. Smäll upp bastun i ett attefallare utanför huset. Anledningarna är långa. Det blir grisvarmt i hela huset. Det tar för mycket plats och i drt här fallet gör det ju avkall på en massa annat bra som tex 2st sovrum på nederplan, det är dessutom trevligt att gå dit ut och vara lite själva och bröla runt. Skulle även placera en separat toalett. På morgonen när alla skall iväg till backen vill man inte borsta tänderna i bajslukt.

Satsa dessutom på en ordentligt ftx då det blir varmt när man eldar
 
T
Sen är ju jag av den högst personliga åsikten att loft är av ondo. Jag fullkomligt hatade att vara på mina föräldrars fritidsbostad där min säng var placerad på loftet. Helt omöjligt till personlig integritet då man inte har en dörr att stänga. Man är helt utelämnad till vad resten i bostaden gör. Även som "gästrum" suger det. Har man ett annat par på besök så skall de ligga och viska sig till sömns.

#vågavägraloft :devilish:
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Väldigt mycket korridor i det lilla huset.
Jag hade bytt plats på badrum och sovrum. Samt flyttat entrén mera centrerat på huset. Det ser nämligen bättre ut när du kommer upp mot huset.
Bastuns fönster behöver ju naturligtvis matchas med motsvarande på andra sidan, det blir husets ögon och så entré mitt emellan.

Eftersom tomten är rätt brant så blir det kanske inte så mycket sol i söderläge men fundera på hur varmt sovrum du vill ha. Solen kommer att värma upp rummet rejält under sommarmånaderna.

För övrigt så bör du tänka på inbrottsrisken med två altandörrar på baksidan där det troligen blir rätt ostört. En stuga lämnar man ju ensamme rätt ofta.
Hej! Tack för svar. Ja badrummet och sovrummet är den förhärskande första kritiken, så skissar om för fullt här :)
Gällande dörr och fönsterplacering håller jag nog inte med - Eller rättare sagt: Symmetrin får ett högt pris då jag antingen får ett onödigt litet fönster i stora rummet eller vansinnigt stort i bastun. Gällande dörren så kan den såklart komma att flyttas beroende på var jag landar med rummens placering, men inte viktigt för mig att få den centrerad.
 
T
Cheesen Cheesen skrev:
Samt flyttat entrén mera centrerat på huset.
Det här tycker jag är bästa tipset hittills. Genom att flytta ytterdörren så frigör du extra kvm från den onödigt stora hallen.
 
T Turbo_Tail skrev:
Det här tycker jag är bästa tipset hittills. Genom att flytta ytterdörren så frigör du extra kvm från den onödigt stora hallen.
Ja, jag kanske förbisåg den detaljen i mitt tidigare svar :)
Otroligt tacksam för många, bra och snabba svar!
Lämnar tråden för att göra min hemläxa. Återkommer med nya skisser!
 
Rensat huset och ritat en variant med badrum och bastu ihop. Det bör gå att få ihop på ett bra sätt! Om man inte nöjer sig med att ha utsikt i sidled får man vända den 90 grader och tänka om lite med dörren.
Det jag funderar på är dock "döytan" i hallen. Om jag flyttar ytterdörren närmare centrum på huset lösgör jag som några kloka påpekat yta, men hur tillgodogör jag mig den? Jag vill inte ha varken större badrum eller sovrum. Ett sovrum till hade såklart varit mumma, men det blir svårt! Bättre att krympa badrum och sovrum och få en liten bit vardagsrum/kök till?
En nackdel på med att flytta ytterdörren mot mitten är att jag blir av med den praktiska "hörnan" för pjäxor, blöta kläder och annat bråte i anslutning till entrén. Som någon annan gjorde mig uppmärksam på.
Dörrar och väggar slarvigt inritade här, men som princip får det duga.

Ritning av ett hus med planlösning som visar position för badrum, bastu och ytterdörr.
 
Har du eget borrat vatten så måste det finnas plats för lite sådana grejor och ev filter
 
V Vector skrev:
Har du eget borrat vatten så måste det finnas plats för lite sådana grejor och ev filter
Vatten i gatan via samfälligheten dessbättre. En fördel med badrummets tidigare placering var att jag kunde samla inkommande vatten, vvb osv under trappen. Och att det var vägg i vägg med köket. Nu kostar ju för all del inte varken vatten eller avloppsrör många kronor som tur är :)
 
Kanske en liten bit på vägen! Nu läggdags. Tack alla som svarat :)
Ritning av en byggnadsplan med mått och inredningslayout, inklusive en kompassros.
 
Redigerat:
A atomlab skrev:
Jag säger som jag brukar i fjöllenprojekt. Smäll upp bastun i ett attefallare utanför huset. Anledningarna är långa. Det blir grisvarmt i hela huset. Det tar för mycket plats och i drt här fallet gör det ju avkall på en massa annat bra som tex 2st sovrum på nederplan, det är dessutom trevligt att gå dit ut och vara lite själva och bröla runt. Skulle även placera en separat toalett. På morgonen när alla skall iväg till backen vill man inte borsta tänderna i bajslukt.

Satsa dessutom på en ordentligt ftx då det blir varmt när man eldar
I princip håller jag med dig och på sikt så tänker jag mig vedeldad större bastu + gäststuga i extern byggnad. Dock så är på sikt i detta fallet för lång tid för att jag ska klara mig utan bastu till dess :) Men det talar väl i så fall åtminstone för att krympa bastun i huset.
Det finns inga "alla som ska iväg till backen" så det är ingen faktor. Jag skulle aldrig skrivit fjällstuga inser jag nu. Det för med sig för mycket tankar på pjäxor och stora sällskap som ska in och ut ur huset samtidigt morgon och eftermiddag :) Förutom att de dessutom ska sova någonstans.
 
Hej

Jag anser att du ska tänka om helt och hållet angående det smala huset!
Ta trappen som går rakt upp i taket på övervåningen, den blir oanvändbar utan att vrida den, och då blir det trångt på loftet.
Loftet skall förståss ha "sovrum", den ytan får du genom att bredda huset.

Så släpp tanken på det smala huset, du gör det svårt för dig själv nu och framöver.
 
Ett alternativ

Om du vill ha den smala formen på huset kan du planera sovrum respektive badrum/bastu i varsin ände av huset. Då utnyttjar du formen på huset utan att få onödig korridorsyta. Du kan planera in (hall)garderober och annan förvaring längs hela sidan av sovrumsväggen som vätter mot storstugan (går säkert att klämma in ett mindre sovrum till om man vill). På andra sidan lägger du köket mot väggen till badrummet, då får du vatten/avlopp i anslutning till varandra. Ytan i storstugan kommer kännas öppet. Att sovrum gränsar mot storstugan gör inget i en sådan liten stuga, ni ska ju dessutom mest vara 1-2 personer där. Plats finns för ett litet sovloft ovan badrum/bastu.
 
  • Gilla
Jakobk och 1 till
  • Laddar…
Vore det inte bättre att utnyttja lutningen istället och göra ett etagehus med ett antal halvplan och trädäck i olika nivåer runt huset?

Tex entre med kök/vardagsrum först, en halvtrappa ner bastu/badrum och ett sovrum, en halvtrappa upp två sovrum till. Alternativt Vardagsrum överst, två sovrum längst ner, kök och bastu/badrum på entréplan.
 
Redigerat:
Ritning av en lägenhetsplan med möbler, bastu, bad, och kök placerade enligt inläggsförslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samma kvadrat men bredare och kortare istället. Alternativt flytta badrum dit bastu är och byta plats på kök och soffgrupp.
 
I 3d 3D-modell av en lägenhetslayout visad på en smartphone-skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.