Inte alls svårt, men pilligt. 4 skruvar på undersidan för att få loss paketet och så ska man försöka få ut och sen in två små kontaktdon genom ett litet hål in till själva klipparhuset.
 
Min man hittade felet, lödde ihop den svarta kabeln, nu kör den igen. Tack för ditt svar. Mvh Mona
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
M Mona Olsson skrev:
Hur svårt är det att byta frontsensor på
worx landroid
Hej,
Här får du hela proceduren att byta frontsensor. Jag gjorde bytet för någon vecka sedan.
"Åke" fungerar perfekt igen efter bytet.

https://studio.youtube.com/video/2cg8YHCJ-CQ/edit

jag beställde en ny frontsensor på Classe och fick den på 2 dagar.

Lycka till!
 
  • Gilla
rony dojan och 1 till
  • Laddar…
M MacMelmac skrev:
Inte alls svårt, men pilligt. 4 skruvar på undersidan för att få loss paketet och så ska man försöka få ut och sen in två små kontaktdon genom ett litet hål in till själva klipparhuset.
Njae, det är inte hela storyn. Man måste in i maskinen för att koppla loss kontakterna.

Se min film här om hur jag gjorde bytet.

https://studio.youtube.com/video/2cg8YHCJ-CQ/edit
 
M Mona Olsson skrev:
Min man hittade felet, lödde ihop den svarta kabeln, nu kör den igen. Tack för ditt svar. Mvh Mona
Ja kablarna ligger i en gummislang som vittrar sönder. Sedan är kablarna utsatta för slitage. För mig var det den vita som gick av, men dom är så korta så det är svårt att laga. Men lödning fungerar tydligen bra, som du skriver.
 
K Kenneth1x2 skrev:
Njae, det är inte hela storyn. Man måste in i maskinen för att koppla loss kontakterna.

Se min film här om hur jag gjorde bytet.

[länk]
Nu kan jag inte se filmen, men jag var inte tvungen att öppna upp min maskin, "bara" att fiska upp kontakterna och kablarna inne i maskinen. Koppla in de nya och satte en bit eltejp på konstakterna för att de inte skulle lossna när jag lirkade in dem igen.
 
  • Gilla
Kenneth1x2
  • Laddar…
Oj, det var ett riktigt konststycke. Jag försökte så till att börja med men gav upp den tanken.
 
M MacMelmac skrev:
Nu kan jag inte se filmen, men jag var inte tvungen att öppna upp min maskin, "bara" att fiska upp kontakterna och kablarna inne i maskinen. Koppla in de nya och satte en bit eltejp på konstakterna för att de inte skulle lossna när jag lirkade in dem igen.
Oj, länken var ju till mitt editeringsläge. Det var därför du inte kunde se filmen.

Här är rätt länk
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
K Kenneth1x2 skrev:
Hej,
Här får du hela proceduren att byta frontsensor. Jag gjorde bytet för någon vecka sedan.
"Åke" fungerar perfekt igen efter bytet.

[länk]

jag beställde en ny frontsensor på Classe och fick den på 2 dagar.

Lycka till!
Fel länk ovan, här är den rätta

 
Bra video för hur man monterar isär maskinen.

Men det behövdes inte alls när jag bytte frontsensorn i en liknande maskin WG796E.

Det var bara att skruva loss frontsensorenheten via fyra stjärnskruv, sedan bända loss gummimuffen för kablarna in i maskinen från undersidan. Det fanns tillräckligt med slack i kablarna på insidan så att man kan lirka ut kontakterna genom hålet och koppla ur komfortabelt på utsidan, sedan koppla in den nya sensorn. In med kontakterna igen genom hålet, återmontera nya sensorns gummimuff i hålet (litet diskmedelsblandat vatten underlättar att få den att glida på plats ordentligt). Klart. Tog ca 20 minuter allt som allt.
 
  • Gilla
Fredrik 67 och 1 till
  • Laddar…
Köpte ny frontsensor till min Worx 794e på Clas Ohlson och klipparen blev än sämre. Backar och snurrar helt obegripligt vid gränskabeln istället för att bara vända sig om . Det visade sig att sensorerna var spegelvända på den nya frontsensorn. skiftade dessa. nu fungerar Pelle perfekt.
 
M MacMelmac skrev:
Inte alls svårt, men pilligt. 4 skruvar på undersidan för att få loss paketet och så ska man försöka få ut och sen in två små kontaktdon genom ett litet hål in till själva klipparhuset.
M MacMelmac skrev:
Inte alls svårt, men pilligt. 4 skruvar på undersidan för att få loss paketet och så ska man försöka få ut och sen in två små kontaktdon genom ett litet hål in till själva klipparhuset.[/QUOT
Vadsäger dessa bilder om min Landroid betr sensorerna. Bild 1 är med klipparen i Laddstationen, Bild 2 utanför stationen och bild 3 test av sensorerna utanför slingan. Den startar och kör ut från laddaren men den får "frispel", kör över slingan, ut på gatan. Fråga: Kan det vara slingan, sensorerna fram eller kretskortet? Sensorerna visar väl OK i laddstationen? Är dom hela då?[bild] [bild] [bild]
 
Pehr c Pehr c skrev:
Köpte ny frontsensor till min Worx 794e på Clas Ohlson och klipparen blev än sämre. Backar och snurrar helt obegripligt vid gränskabeln istället för att bara vända sig om . Det visade sig att sensorerna var spegelvända på den nya frontsensorn. skiftade dessa. nu fungerar Pelle perfekt.
Precis detta hände mig med, att frontsensorerna var skiftade på min nya sensor från CO. Nu räcker inte kablarna till från ena sensorn, så jag tvingas skarva på en bit.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.