Hej,
Jag har rivit ut ett golv från 1946 med golvplank, reglar och sand i botten. Golvet är ett gjutet valv mot uppvärmd källare. Underlaget varierar ganska mycket i nivå, så jag har bara plats med 45x70 regel. Därefter blir det golvspånskiva och parkett (23 mm + 15 mm).

Jag har lagt ut grundpapp och mdf-klossar under reglarna som ligger med 60 cc. Klossarna är ca 30-50 mm tjocka. Så långt är allt bra (tror jag). När jag mäter med korslaser på klossarnas ovansida ligger de inom +/-1 mm. Det bör man väl rimligen vara nöjd med. Men när jag lägger reglarna ovanpå så är det inte så fina resultat längre. Reglarna är både "vridna" och krokiga. De har bara legat inne i torrt garage så de borde inte vara påverkade negativt av miljön. Och då har vi ändå sorterat ut de rakaste vi hittat i leveransen som kommer från Beijer. De är ca 4 m långa.

Jag har ännu inte skruvat fast klossarna i golvet, men vet inte hur jag ska gå vidare. Egentligen har jag nog två frågor:

1. Vad är bästa sättet att sätta fast klossarna i golvet. Jag utgår från att jag måste göra det så att de inte flyttar på sig vid belastning. Spikplugg? Vad hade ni gjort?

2. Vad ska jag ta mig till med reglarna? Kan man "tvinga" ned dem genom att skruva i klossarna? Eller ska jag beställa "raka" reglar nästa gång? Eller borde jag slänga ut klossarna nu och skaffa Nivell istället utan att det finns något behov av ventilation?

Jag sitter mest och svär med lodstocken och korslasern i rummet nu och vet inte hur jag ska gå vidare. Bra idéer mottages tacksamt!

Glada hälsningar,
Peter
 
tompax
P Peters73 skrev:
De har bara legat inne i torrt garage så de borde inte vara påverkade negativt av miljön.
Där har du anledningen varför de har vridit sig och blivit krokiga. De har helt enkelt torkat ut. Det blir för torrt för virket att ligga i ett allt för torrt garage, beroende på fukthalten i virket från början.

P Peters73 skrev:
1. Vad är bästa sättet att sätta fast klossarna i golvet. Jag utgår från att jag måste göra det så att de inte flyttar på sig vid belastning. Spikplugg? Vad hade ni gjort?
Välj ett alternativ som inte blir löst när det rör sig. Det beror väldigt mycket på vilken spik med plugg eller vilken skruv med plugg man använder. Inte alltid lätt. Välj högkvalitetsprodukter och läs gärna lite om de från början, jämför osv. Tyvärr kan jag inte svara bättre än så.

P Peters73 skrev:
2. Vad ska jag ta mig till med reglarna? Kan man "tvinga" ned dem genom att skruva i klossarna? Eller ska jag beställa "raka" reglar nästa gång?
Krokiga reglar kan bli ett litet helvete, beroende på hur pass krokiga och vridna dessa är. Är de för vridna så kan du glömma de, du får inte tvingat de rätt med några enstaka skruv, krävs mer än så.

Antingen får du ha nya, eller så får du montera de du har, så gott det går så de verkligen ligger an neråt, och se till så skruv- eller spikhuvudena kommer ner ca. 5 mm i träet, och sedan får du med nivålasern markera upp var det sticker upp så du kan hyvla ner på de ställena. Då kan du få hyfsat jämnt till slut.
Kan bli en del hyvling men då blir det rakt i alla fall.

Annars köp nya som sagt och låt de inte torka ut innan du monterar dem.
 
tompax tompax skrev:
Där har du anledningen varför de har vridit sig och blivit krokiga. De har helt enkelt torkat ut. Det blir för torrt för virket att ligga i ett allt för torrt garage, beroende på fukthalten i virket från början.



Välj ett alternativ som inte blir löst när det rör sig. Det beror väldigt mycket på vilken spik med plugg eller vilken skruv med plugg man använder. Inte alltid lätt. Välj högkvalitetsprodukter och läs gärna lite om de från början, jämför osv. Tyvärr kan jag inte svara bättre än så.



Krokiga reglar kan bli ett litet helvete, beroende på hur pass krokiga och vridna dessa är. Är de för vridna så kan du glömma de, du får inte tvingat de rätt med några enstaka skruv, krävs mer än så.

Antingen får du ha nya, eller så får du montera de du har, så gott det går så de verkligen ligger an neråt, och se till så skruv- eller spikhuvudena kommer ner ca. 5 mm i träet, och sedan får du med nivålasern markera upp var det sticker upp så du kan hyvla ner på de ställena. Då kan du få hyfsat jämnt till slut.
Kan bli en del hyvling men då blir det rakt i alla fall.

Annars köp nya som sagt och låt de inte torka ut innan du monterar dem.
Tusen tack för ditt svar. Hyvlingen har jag inte tänkt på, men det förklarar varför det var så gott om hyvelspån under det gamla golvet. Reglarna var i garaget i 2-3 veckor innan jag tog in dem i vardagsrummet. Och det är ett kallgarage. De var rejält krokiga redan då. Det kan väl inte gå så snabbt med torkningen?

/Peter
 
  • Gilla
Laga_fixa
  • Laddar…
Har jobbat med att bygga modul hus inomhus och vi hade allt virke plastat hela tiden.
När vi tog virke så lyfte man på plasten och drog ut det man skulle ha och sen tillbaka med plasten annars blev det krokigt väldigt fort.
Nu var ju det en väldigt torr miljö med stora fläktar men köp aldrig hem för stora mängder virke utan ta det som behövs just nu, använd det och köp hem mer senare.
 
Hur mycket diffar det som mest? Golvspånet kommer ju plana ut det mesta. Är det några millimeter på större yta hade jag inte brytt mig.

Gällande infästning av klossarna så lägg en klick sättlim på klossen och tryck dit reglarna. Då sitter klossen fast i regeln istället.
 
F falkn skrev:
Hur mycket diffar det som mest? Golvspånet kommer ju plana ut det mesta. Är det några millimeter på större yta hade jag inte brytt mig.

Gällande infästning av klossarna så lägg en klick sättlim på klossen och tryck dit reglarna. Då sitter klossen fast i regeln istället.
Hej, en av reglarna skiljer säkert 40 grader i vridning mellan ena och andra änden på 4 m. Men den är rätt extrem. Sedan är det ca +/-3 mm i höjdskillnad ovanpå reglarna. Golvspånet kommer säkert att jämna ut en del, men jag är rätt nervös för att skruva och limma fast allt och komma fram till att det inte tog upp ojämnheten. Det är inte kul att ta ut det golvet igen.

Beijer har lovat mig nya reglar nu iaf. Det är ju trevligt. Jag ska ta hem dem precis när det är dags att lägga dem på klossarna och sedan följa upp med golvspånskivorna direkt därefter.
 
A Argastesnickaren skrev:
Har jobbat med att bygga modul hus inomhus och vi hade allt virke plastat hela tiden.
När vi tog virke så lyfte man på plasten och drog ut det man skulle ha och sen tillbaka med plasten annars blev det krokigt väldigt fort.
Nu var ju det en väldigt torr miljö med stora fläktar men köp aldrig hem för stora mängder virke utan ta det som behövs just nu, använd det och köp hem mer senare.
Tack för tipset, jag ska få nya reglar från Beijer och då ska jag springa in med dem i rummet och skruva fast innan solen lyser på dem! :)
 
tompax
P Peters73 skrev:
Tusen tack för ditt svar. Hyvlingen har jag inte tänkt på, men det förklarar varför det var så gott om hyvelspån under det gamla golvet. Reglarna var i garaget i 2-3 veckor innan jag tog in dem i vardagsrummet. Och det är ett kallgarage. De var rejält krokiga redan då. Det kan väl inte gå så snabbt med torkningen?

/Peter
Beroende på luftfuktighet, fuktighetskvot i virket, samt virket i fråga, så kan torkning gå mycket snabbt. En rak regel eller bräda ena dagen kan vara rejält krokig dagen efter. Så är det med trä :)
 
tompax
P Peters73 skrev:
Beijer har lovat mig nya reglar nu iaf. Det är ju trevligt. Jag ska ta hem dem precis när det är dags att lägga dem på klossarna och sedan följa upp med golvspånskivorna direkt därefter.
Bra! Det viktiga är att du får fäst de så snart som möjligt, så de ligger an där de skall vara. När de sedan torkar så ligger de alltså i rätt läge och vridningen blir mycket snällare. Oftast syns det knappt. Att däremot tvinga på plats virke som redan är vridet är mycket svårt.

Lycka till!
 
Ville bara säga att jag är nästan klar nu och allt ser ut att bli bra. Tack för tipsen!
 
  • Gilla
Lennart 57
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.