Hej,

Ska bygga staket mot grannen som kommer att bli cirka 18 meter långt. Tanke är att börja med en lägre del där soptunna kommer att stå och sen gå upp i höjd till cirka 180cm. Har funderat och planerat en hel del men har såklart lite frågor och funderingar. Hoppas på bra svar :)

  • Märkte ganska snabbt när jag provgrävde att det är berg cirka 50-60 cm ned i marken vilket innebär att jag då bör borra ner armeringsjärn i berget. Vilken dimension på järn/biorr bör jag välja? Hur djupt ska jag borra? Hur många järn? Vilket bruk gjuter jag fast dem med? Antar att järnen ska gå upp genom gjutröret en bit innan toppen?
  • Hur tätt tycker ni att man bör ha mellan staketstolparna? Jag kommer att köra 95x95 stolpar med plintjärn och jag vill ha det stabilt. Gärna alternativ om det är berg i alla hål men även om det är så att det blir en sträcka där det går att gräva djupt utan att träffa berg.
  • Finns ju lite olika plintjärn på lite olika butiker. Nån som har tips på några lite rejälare där godset inte är så klent?
  • Jag tänkte använda gjutrör. Tycker ni att jag ska köra med 150mm eller 200mm rör?
Gärna andra tips om ni kommer på något så blir jag glad :). Tack på förhand.
 
Första o tänka på som du kanske gjort. Sök bygglov. Staket över 90cm är bygglovspliktligt.
 
Hej,

Har pratat med kommunen och vi kommer gå ner i höjd för att slippa bygglov. Däremot har vi möjlighet att bygga högre än 90cm i vår kommun utan bygglov. Det kommer bli 110cm med kanske en liten överliggare så det kanske blir 125-130cm. Hursomhelst...

Det jag funderar mest på är dimension på gjutrör om jag nu vill ha 95x95 stolpar. Behöver jag 200mm rör om dubbla plintjärn ska få plats? Sen såklart avstånd mellan stolpar? 120cm eller 150cm? Sen har vi 10-20cm ner till berg på 1/3-del av sträckan. Nån som har tips på bra bergdubb/järn som går att borra/gjuta fast i berget? Eller ska man gjuta en vågrät yta på berget och sen borra/skruva fast en stolpsko i metall? En sån med fyra skruv alltså. Kommer en sådan betong-kaka fästa i berget? Annat förslag på lösning när man har 10-20cm ner till berg får ni gärna komma med.
 
Svarar lite på mitt eget inlägg här :)

190mm-rör var bra tyckte jag. Kände att jag hade koll i teorin hur jag skulle göra med fixering av järn med mera men testgjöt igår (45cm djupt bara och utan armering, ska rivas sen) och det blev rätt ok tycker jag. Hade plinten högre än jag ska ha sen men för testet spelade det ingen roll. Kanske betongen blev lite trögflytande trots rätt mängd vatten. Däremot kan jag tycka att Biltemas plintjärn känns lite korta och klena? Mått: 400 x 30 x 6 mm. Nån som har tips på andra järn som är lite större och längre? Ska ha 95x95 stolpar och fixeringen av järnen var ju inga konstigheter tycker jag men hur högt ovan gjutningen bör stolpen vara? Hur mycket glipa med andra ord? Och sen undrar jag hur mycket plinten normalt bör sticka upp ovanför mark?
 
  • Testgjuten betongplint med trähjälpkonstruktion och plintjärn utan armering på grusig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytestgjuten betongplint med två vertikala plintjärn, omgiven av grus och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S shomakie skrev:
Första o tänka på som du kanske gjort. Sök bygglov. Staket över 90cm är bygglovspliktligt.
Det stämmer inte. Det beror helt på placering och staket kan vara upp till 180cm utan bygglov men beror som sagt på placering och godkännande av grannar om det placeras mindre än 4,5m från gränsen..
 
K
Var trådens ämne om något är bygglovspliktigt eller handlar den om plintar a till staketet?
 
Ambitionen var att det skulle handla om plintar men jag fick aldrig några svar annat än bygglovsrekommendationer då :). Nu har jag redan gjutit tre plintar och allt har gått bra hittils. Jag lyckades egentligen svara på mina frågor själv skulle man kunna säga. Hittade även riktig bra och bastanda plintjärn (Gunnebo) till bra pris.
 
B brevik skrev:
Ambitionen var att det skulle handla om plintar men jag fick aldrig några svar annat än bygglovsrekommendationer då :). Nu har jag redan gjutit tre plintar och allt har gått bra hittils. Jag lyckades egentligen svara på mina frågor själv skulle man kunna säga. Hittade även riktig bra och bastanda plintjärn (Gunnebo) till bra pris.
Hej!

Vill du berätta och kanske även visa med bilder hur du gjorde? Är själv i startgroparna (pun intended) att bygga ett tätt plank. Överkanten kommer vara horisontell och eftersom nivåskilladen är ganska stor mellan ändarna kommer det bli högt (2.20) i ena änden och lågt (1.05) i den andra.

Har berg att jobba med där alla stolparna ska stå (mellan 0-40 cm under marken) och känner mig osäker på hur jag ska göra. Det är plintjärn som gäller för att skapa bäst stabilitet och enklast vore att borra direkt ner i berget och fästa dem där. Har förstått att det kanske inte är möjligt dock.

Har du (eller någon annan här) några tips att ge? Tacksam för input!

Vänligen,
Erik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.