Jag skall installera två ackumulatortankar i mitt hus. Jag har fått bra pris på blå stålrör...

Alla bekanta avråder mig från att göra montaget i stål. Jag vet att det är jobbigt att gänga, men förutom det; vad talar mot att använda stålrör? Systemet som tankarna skall i på är från 1950 och i stål helt och hållet.

 
När du väl har dina stålrör på plats så håller dom nog säkert mycket längre än alla
press kopplade rör som monteras idag.

Dessutom behöver du bara en gängklopa, lin och kitt.

Svårt att misslyckas med.

Billigt jämfört med koppar.
 
Var hittar man bra priser på stålrör? Och kopplingarna (det var grova rackare på pannan) är ganska dyra där jag tittat. Finns någon bra webbplats?
Vad är "rätt" pris?

Hade tänkt mig lite 50mm rör från pannan till 1:a tanken och resten runt 25mm, beroende på att jula har gängverktyg till rimlig peng upp till 25mm ;)

Jag har sett att det verkar betydligt trevligare att köpa lite grövre rör i stål än koppar, så det är nog värt lite extra jobb...

Är det något problem med att kombinera koppar och stål?
 
www.rinkabyror.se

Nöj dig med 32 mellan panna och tank om det inte är en jättepanna.

Inga problem, blanda metaller friskt så länge det är värmeledningsvatten
 
Ok, låter trevligt om det räcker med 32 :)

Funkar det med självcirkulation då med? Det blir ganska nära och tanken blir ovanför pannan.
Även om jag tänkt pump, så är det skönt om det kan cirkulera även vid strömavbrott.

Det är en kökspanna på 17kw, så det räknas nog inte som en jättepanna :-[
 
I så fall räcker 1" (25 mm) gott!
 
Matss skrev:
I så fall räcker 1" (25 mm) gott!
...även för självcirk, om man lägger rören rätt.
 
Om du har någon harald-nyborg affär i närheten så har dom en låda med
4-5 gängkloppor för 400:- har jag för mig.
Dom har också ett skruvstycke för rör som funkade helt ok när
jag gängade mina rör i höstas.

Glöm inte att köpa smörjmedel också, det kommer behövas..
jag körde med linolja från Rinkaby rör, vet inte om det finns nått bättre?

Den största nackdelen med stålrör tycker jag är alla unionskopplingar..
klämringskopplingarna går ju att vända och vrida hur som helst, inga rör som
ska roteras..

/Daniel
 
Daniel78 skrev:
Glöm inte att köpa smörjmedel också, det kommer behövas..
jag körde med linolja från Rinkaby rör, vet inte om det finns nått bättre?

Den största nackdelen med stålrör tycker jag är alla unionskopplingar..
klämringskopplingarna går ju att vända och vrida hur som helst, inga rör som
ska roteras..
Använd inte vanlig smörjolja ivarjefall det förstör gängverktygen, använd en skärolja.
Möjligt att det funkar bra med linolja också, jag har aldrig provat.

Om man tänker genom sin rördragning innan man börjar så brukar man klara sig med ganska få kopplingar


 
Linoljan rekomenderas i Rinkaby rörs katalog, det var därför jag körde med den.

Jag hade nog kunnat få ner antalet unionskopplingar till hälften i min installation..
men det hade blivit betydligt svårare att byta ut någonting i efterhand, eller efterdra
en koppling som läcker.. hade jag gjort om installationen idag, så hade det blivit
ännu fler unionskopplingar :)

/Daniel
 
Bockar man stålrör, och i så fall: Vad är lämplig utrustning   -  eller kör man bara med raka bitar som gängas och skruvas ihop med vinkelrörsbitar? Jag planerar dra närmare 70 m nya rör vid ersättning elvärme av nyinstallerad vedvärme. Jag tänkte helt automatiskt i (mjuka) kopparrör, innan jag såg denna tråd, mest därför att jag ville göra och kontrollera allt själv. Merparten rör kan dras i utrymmet mellan golv och markisolering/mark i husets varmgrund. Nu inser jag att stålrör borde vara den givna lösningen för mig (oavsett bockning eller inte), om inte ...  vadå?
 
Man bockar normalt med hydrauliska bockverktyg, men man kör nog mycket med gängade delar också.

Om man inte skall ha 90 grader i nån bock så bör man har ett bockverktyg.

Skall du dra rör som är dolda under plattor och liknade som du inte kan komma åt i framtiden så rekomederar jag inte gängare stålrör eftersom du troligen får dolda skarvar då.

Mellan pannan och ack tankar och liknade är det perfekt med stålrör.

 
Det går ju fint att svetsa skarvarna. En 25's svetsböj kostar 15,10kr/st och en 25's gängböj kostar 42,80kr/st på rinkaby.
 
pipewelder skrev:
Det går ju fint att svetsa skarvarna. En 25's svetsböj kostar 15,10kr/st och en 25's gängböj kostar 42,80kr/st på rinkaby.
Ett bra altenativ om man är duktig på tigsvetsnig och inte svetsar på ställen som riskerar att bränna ner huset. :D

Om man kör med vinklar istället för böjar så ligger dom på samma ungefär pris som för en svetsböj.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.