Jag har köpt färdiga betongplintar till en grind på byggmax, se bild. Fast med två enkla hål per skena istället för fyra i par.

En betongplint med två metallskenor med enkla hål för grindmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betongplint med två vertikala metallskenor, varje med två hål för bultar, fastgjorda på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev osäker på vilket håll de ska placeras, menar hur ska skenorna belastas?

Så att bultarna går utifrån gatan och in, dvs skenorna belastas på det håll de är som mest vridstyvas.

Eller att bultarna går igenom grindstolparna längst med grinden i stängt läge. Dvs grindstopen drar i skenan i ytterkant och trycker ner skenan närmast grinden.

Osäker på vilket håll som är optimalt. Funderar också på om virket vid bultarna kan komprimeras på olika sätt beroende på placering.
 
Blab601 Blab601 skrev:
Så att bultarna går utifrån gatan och in, dvs skenorna belastas på det håll de är som mest vridstyvas.
Ja, så skulle jag satt dem!
 
tompax
Blab601 Blab601 skrev:
Jag har köpt färdiga betongplintar till en grind på byggmax, se bild. Fast med två enkla hål per skena istället för fyra i par.

[bild] [bild]

Blev osäker på vilket håll de ska placeras, menar hur ska skenorna belastas?

Så att bultarna går utifrån gatan och in, dvs skenorna belastas på det håll de är som mest vridstyvas.

Eller att bultarna går igenom grindstolparna längst med grinden i stängt läge. Dvs grindstopen drar i skenan i ytterkant och trycker ner skenan närmast grinden.

Osäker på vilket håll som är optimalt. Funderar också på om virket vid bultarna kan komprimeras på olika sätt beroende på placering.
Det beror på vilken effekt du vill ha. Mest stabilitet får du i samma ledd som bulten pekar. Så går de från gatan och in, som du skriver, så blir planket stabilt på samma axel, dvs. mellan gata och trädgård.

Ibland stagas planket upp mot befintlig byggnad, som exempelvis garage el dyl. och behöver därför inte någon extra stabilitet åt det hållet. då kan det lämpa sig bättre att sätta bulten i samma riktning som planket löper, så blir den stabil åt det hållet.

Man kan också växla om de vartannat, men då får man effekten att planket blir mer ostabilt inifrån och ut på varannan stolpe, så att säga.

Om planket är helt fristående, är det allra bäst att sätta bultarna så de går utifrån gatan och in mot trädgården, och sedan kompletterar planket med ett par diagonalstag, ett i var ände.

Ja, virket komprimeras när du drar åt och jag hade nog vridit stolpen så bulten hamnar så nära i 90-grader mot årsringarna som möjligt. Då blir det mest hållbart.
Man kan alltid gå och efterdra de när virket har hunnit torka lite. Så vänta ett par månader och låt det ha gått en ordentlig torrperiod utan regn, så kan det vara lämpligt att dra de lite.


Är man totalt paranoid, eller om nöden kräver av någon anledning, så kan man alltid gjuta i järn på alla 4 sidor och förskjuta de i höjdled så inte bultarna krockar :) ...fast detta förutsätter så klart att man gjuter egna plintar.

Hoppas detta blir ditt bästa svar. Lycka till med ditt projekt!
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Jag hade satt beslagen mot grindarna. Den största påverkan du har är ju grindarnas vikt och den belastar inåt grindhålet (med reservation för hur du sätter grindfästena och om grindarna är öppna eller stängda).
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
tompax tompax skrev:
Hoppas detta blir ditt bästa svar.
Då får du nog också hoppas att TS egentligen undrade något annat än det han frågade om. ;)
 
En liten uppmaning: Se för allt i världen till att grindstolparna står stabilt!
Inte bara för att grinden/grindarna inte skall hänga, men för att inte riskera värre skador.

Jag hade en gång en kusin som hette Svante.
Han satte ett rep mellan grindstolparna, och ordnade på det sättet en gunga.
Han gungade, en (eller båda) grindstolpe välte inåt av draget från gung-linan,
och Svante dog vid sju års ålder :cry:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.