S skaraborgsfakir skrev:
Alla ?
Det kan vi inte säga något om pga det här:
din gamla fläkt : är det en sådan som aldrig står still dvs motorn roterar kontinuerligt om än långsamt ?
När du ska laga mat och därför behöver mera evakuering: är det ett tidur som du drar upp för att det ska öppna en slags lucka (och sedan stänger den när tiden är ute.)

Frågan är: är avsikten med hela konstruktionen att man ska ha en viss grundventilation via köksfläkten ?
Har hört av styrelsen att att det alltid ska vara igång. Det ska funka som en grundventilation i lägenheten.

mitt ända problem är att den fläkten/märket Fridrag_II länkade till hade bara i färgen rostfritt. Vill hitta en i svart. Och det är inte så stort problem kan man tycka. Men blir lite förvirrad av vilken som funkar med essvent.
 
Essventen hanterar enbart luften från duschen.

Ditt bekymmer är att du behöver ha en fläkt som ger en grundventilation dvs att den roterar kontinuerligt med en låg hastighet och det spjäll som finns inuti i ett "halvgenomsläppligt" läge.
Vid forcering (matlagning) öppnas spjället helt och eventuellt höjs fläkthastigheten.

Lägg in en plan för hur köket ser ut där man ser fläktens nuvarande placering och den tänkta nya.
 
  • Gilla
Snickerzz
  • Laddar…
Ursäkta jag har fel !
Har sett essventens funktion helt fel ... det är den som är fläkt även för köksspisen !
 
  • Gilla
Snickerzz
  • Laddar…
Snickerzz Snickerzz skrev:
Tjena

var på ikea igår och planerade in mitt framtida kök nu till sommaren. Fick frågan om vilken typ av fläkt jag har i köket. Och då jag själv inte vet hoppas jag nån här kan vägleda mig till bästa alternativet.

Här kommer lite bilder på situationen:
[bild] [bild]

man kan nog bortse att det inte är kolfilterfläkt då ventilationen är kopplad till den.

huset är av gammal model med bara frånluft i alla lägenheter.
Det plåtrör som kommer in uppe i taket och sedan slutar med en rörböj och övergår i en lång aluminiumslang är luften från duschen ?

Det rör som har ett T (sitter det ett renslock där ?) är ut i fria luften ?

Då är essventen även köksfläkt.

Vad beträffar renslocket (om det är ett sådant där) så är det nödvändigt för rensning av utkanalen. Alltså behöver du även planera för hur sotaren/ventfolket ska kunna komma åt det här locket. Sedan om folk gör så, det är en annan femma.
 
  • Gilla
Snickerzz
  • Laddar…
Ett tips:
Essvent-aggregatet har tre anslutningar:
det övre högra är avluft
vänster: alternativ anslutning från rum/spiskåpa
åt höger: alternativ anslutning från rum/spiskåpa (dvs det du använder)

Från vilket håll skulle en kanal från den nya placeringen av fläkten komma ?

Eventuellt kan du även sätta essventen längre upp.
 
  • Gilla
Snickerzz
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
Ett tips:
Essvent-aggregatet har tre anslutningar:
det övre högra är avluft
vänster: alternativ anslutning från rum/spiskåpa
åt höger: alternativ anslutning från rum/spiskåpa (dvs det du använder)

Från vilket håll skulle en kanal från den nya placeringen av fläkten komma ?

Eventuellt kan du även sätta essventen längre upp.
tack för alla dina svar skaraborgsfakir. Jag har en tanke nu som kanske blir bra att bygga efter.

tror du denna fläkt funkar med essvent:
https://www.electronic-star.se/Home...nARv1sojag3PiI7vW3ZLakkZoN6oJraEaAqLjEALw_wcB
 
Snickerzz Snickerzz skrev:
tack för alla dina svar skaraborgsfakir. Jag har en tanke nu som kanske blir bra att bygga efter.

tror du denna fläkt funkar med essvent:
[länk]
Kan inte säga om det fungerar.
 
  • Gilla
Snickerzz
  • Laddar…
Snickerzz Snickerzz skrev:
tror du denna fläkt funkar med essvent:
[länk]
Det där ser ut som en vanlig köksfläkt och kommer inte fungera med din frånluftsfläkt/essvent
 
  • Gilla
Snickerzz
  • Laddar…
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Det där ser ut som en vanlig köksfläkt och kommer inte fungera med din frånluftsfläkt/essvent
okej, hur ser jag exakt vilken fläkt som funkar med kryddhyllefläkten?

franken som du länka till verkar bra. Men då jag har helt svart kök vill jag hitta en svart.

har du några tips FrittDrag_II. ?
 
Det är bara att söka efter spiskåpor som är kompatibel med essvent kryddhyllefläkt.
Utbudet är dock ganska begränsat, men här är iaf en som går att köpa med svart frontlist
https://rcv-ventilation.se/sv/essve...a-med-trafo-vit-600-mm-kan-aven-anslutas.html

Vad du inte ska göra är att köpa en vanlig motordriven spisfläkt, då kommer du bara att trycka ut matoset i badrummet.

Alternativ om det inte duger med ovanstående eller en vanlig vit/rostfri franke kåpa är att köpa en spiskåpa med ett spjäll som öppnar och stänger, finns fler att välja på, ex.
https://www.franke.com/se/sv/ks/pro...=1&t=grid&f=cat10020_13344-scndgrp10042_21055

Nackdelen med att inte ha en spiskåpa byggd för att fungera ihop med kryddhyllefläkten är att du måste ha dit en extra styrbox för fläkten, ex.
https://www.flaktbutiken.se/enessen-essvent-transformator
så får du när du ska laga mat öppna spjället på spiskåpan sen varva upp fläkten via styrboxen
 
Redigerat:
  • Gilla
Snickerzz
  • Laddar…
V vinylskiva skrev:
Det är bara att söka efter spiskåpor som är kompatibel med essvent kryddhyllefläkt.
Utbudet är dock ganska begränsat, men här är iaf en som går att köpa med svart frontlist
[länk]

Vad du inte ska göra är att köpa en vanlig motordriven spisfläkt, då kommer du bara att trycka ut matoset i badrummet.

Alternativ om det inte duger med ovanstående eller en vanlig vit/rostfri franke kåpa är att köpa en spiskåpa med ett spjäll som öppnar och stänger, finns fler att välja på, ex.
[länk]

Nackdelen med att inte ha en spiskåpa byggd för att fungera ihop med kryddhyllefläkten är att du måste ha dit en extra styrbox för fläkten, ex.
[länk]
så får du när du ska laga mat öppna spjället på spiskåpan sen varva upp fläkten via styrboxen

Tack som fan
 
V vinylskiva skrev:
Det är bara att söka efter spiskåpor som är kompatibel med essvent kryddhyllefläkt.
Utbudet är dock ganska begränsat, men här är iaf en som går att köpa med svart frontlist
[länk]

Vad du inte ska göra är att köpa en vanlig motordriven spisfläkt, då kommer du bara att trycka ut matoset i badrummet.

Alternativ om det inte duger med ovanstående eller en vanlig vit/rostfri franke kåpa är att köpa en spiskåpa med ett spjäll som öppnar och stänger, finns fler att välja på, ex.
[länk]

Nackdelen med att inte ha en spiskåpa byggd för att fungera ihop med kryddhyllefläkten är att du måste ha dit en extra styrbox för fläkten, ex.
[länk]
så får du när du ska laga mat öppna spjället på spiskåpan sen varva upp fläkten via styrboxen
frittdrag_II länkade till den här https://www.franke.com/se/sv/ks/pro...0_13344-scndgrp10042_21055-scndgrp10047_23243 .

Funkar den ?
 
Snickerzz Snickerzz skrev:
frittdrag_II länkade till den här [länk] .

Funkar den ?
Är lite olika varianter på den länken men ja det är spiskåpor med styrning för fläkt. Om du ska beställa någonstans så se till att påpeka att du behöver ha kontakt för essvent system om det inte står specifikt att den är anpassad för det.
Det är den svarta platta kontakten som syns på din bild från köket, tror det är 5 stift på den.
 
  • Gilla
Snickerzz
  • Laddar…
V vinylskiva skrev:
Är lite olika varianter på den länken men ja det är spiskåpor med styrning för fläkt. Om du ska beställa någonstans så se till att påpeka att du behöver ha kontakt för essvent system om det inte står specifikt att den är anpassad för det.
Det är den svarta platta kontakten som syns på din bild från köket, tror det är 5 stift på den.

Oj länkade fel, skulle vara den här https://www.franke.com/se/sv/ks/products/hoods/620-serien/110-0434-917_detail.html
 
Snickerzz Snickerzz skrev:
Oj länkade fel, skulle vara den här [länk]
Ja det är rätt typ av fläkt, hör efter om du kan få den med rätt kontakt eller ta hjälp av någon som kopplar det elektriska rätt
 
  • Gilla
FrittDrag_II och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.