Hej!

Tänkte montera omvänd lockpanel på våran gäststuga och funderar lite på mått och spikning.

Vill ha 21x95 som ytterbräda med ca 5 mm mellanrum mellan varje bräda. Som innerbräda tänkte jag mig en 21x45. Kan jag spika enligt bilden? dvs med en spik på innerbräda och 2 spikar i mellanrummet på ytterbrädan som bilden visar. Ser ni något problem här som jag bör tänka på, eller är det bara att köra?
(bilden visar inte omvänd lockpanel men tänker att det är samma princip) Illustration av lockpanel och underbräda med markerade spikplatser för montering.

mvh
 
T
Hej! Det här är inte svar på din fråga, men planerade ett utav mina första hus med inverterad lockläkt och fick det starka rådet på brädgården att köra z panel, mkt enklare - samma utseende. Men önskar dig lyckatill i letandet efter svar på spikning
 
5 mm mellan lockbrädorna tycker jag låter som ett jobbigt mått med tanke på underhåll om det är en målad panel.

Jag tycker inte att Z-panel ger samma utseende. Dels så är den (för det mesta) fasad och så blir mellanrummen mindre markerade på grund av mindre dimensioner (om man inte kör fram den från tvåtumsvirke förstås :) )
 
Tack! Jag har har även funderat på enkelspontad bräda med rak kant. Då blir det ganska likt min lösning utseendemässigt. Vad jag vill komma ifrån är fasad kant med för brett mellanrum som vanlig z-panel ger.
Om jag kör omvänd lockpanel så kanske jag får öka till 1 cm mellanrum för målningen då. men frågan om spikningen kvarstår :)
 
Redigerat:
T
Ja, juste - glömmer att detta var specialsågad z-panel utan mellanrum....
 
Din plan kring spikningen lät prima tycker jag!
 
  • Gilla
Stugmannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.