Idag har min AM 315 dött helt och hållet. Inget lyser på displayen. Någon som vet vad felet kan bero på?

Tidigare idag så åtgärdade jag felet ”krocksensor aktiv” (se bild) genom att plocka bort chassit och med hjälp av en torx 20 skruvmejsel skruva loss de bakre krocksensorerna för att ta bort gräs som hade fastnat där. Efter jag hade skruvat ihop den så funkade den som den ska.

Närbild på Husqvarna automower display visar meddelande "krocksensor aktiv", omgivet av smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men när jag nu startar om den så vill den inte starta överhuvudtaget. Displayen är helt grå trots att jag är rätt säker på att den hade gott om batteri.

Det enda jag kan komma på att jag har gjort är att jag sprutade lite med vattenslangen på däcken och fälgarna (vilket jag förmodligen inte skulle ha gjort) och att det då kanske har det kommit in lite vatten någonstans som gjort att den la av helt. Tidigare i år så bytte jag (en Husqvarnaverkstad i närheten) ut batteriet mot ett nytt.

Har någon annan råkat ut för detta?
 
C
Dum fråga, men du har inte råkat stänga av den på strömbrytaren? :rofl:
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Det är som att strömbrytaren inte längre fungerar. När den funkar så brukar den alltid säga pip-pip när man slår på den men nu händer ingenting.
 
Jag funderar på om jag vågar bryta garantiförseglingen (bara ett klistermärke) och öppna upp den (genom att skruva upp kanske 8-10 skruvar) för att se om någon sladd har lossnat eller om det kommit in fukt från min vattenslang.

Så här såg den ut när jag gjorde rent krocksensorerna.
 
  • En smutsig krocksensor med frilagd kabel, gräsklipparelement synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ovänd robotgräsklippare med synliga kvarvarande gräsrester och jord efter rengöring av sensorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Robotgräsklippare delvis demonterad med öppen undersida och skruvmejsel på gräset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av gräsklippare med synliga krocksensorer och skruvmejsel som pekar på garantiförseglingen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om där är garanti kvar på maskinen och du har tänkt åberopa den så är det inte så smart att ge sig på förseglingen.
Annars kan det väl kvitta.
Att spruta med vattenslangen på maskinerna är inte till att rekommendera såvida det inte är (nya) modeller från HQ och Gardena som har fått ökad täthet i kåpan.
 
  • Gilla
Yosef7383 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar. Igår när den hade fått torka ett ett dygn så startade den som vanligt när jag startade om den. Jag tror felet var att den hade fått vatten i sig. Ganska dumt att de inte tål vatten, de är ju ute hela tiden, även om det är ganska ovanligt att man vänder dem upp och ner.
 
Har samma problem medicin 430X efter rengöring nu. Körde lite med vattenslangen. Efter detta stod det no battery.. Plockade bort kåpan igen och lät torka en stund i solen. Nya försöket startade den upp som vanligt, stängde av igen och tog bort den till laddstationen, trycker på strömbrytaren men nu händer absolut ingenting.. Jag låter den stå torr ett dygn till att börja med!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.