Hej!
Jag har byggt ett sängskåp och köpt beslag för att fästa sängramen i skåpet. Mitt problem är att jag inte lyckas räkna ut var i sängskåpet jag ska fästa beslagen så att höjden och djupet blir rätt, dvs så att sängen ligger rätt när den är i uppfällt läge. Finns det någon som kan ge tips på hur jag ska gå tillväga för att det ska bli rätt?

Detta kit har jag köpt: https://www.baddsoffexperten.se/baddsoffor/beslag-till-att-bygga-ditt-eget-sangskap.html
 
  • Instruktionsblad med monteringsschema för beslag i ett hopfällbart sängskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tompax
Du har måtten i högra nedre delen av instruktionerna. Där står mått för varje skruvhål.

Och om du tittar noggrant på pappret (instruktionerna), så ser du att skruvhålen även är utmärkta på själva pappret som du kan använda som en mall.
"R" med rund ring, med den svarta högerpilen visar att den skall passas mot "Front edge of cabinet", dvs. främre kanten på skåpet, och "R" med rund ring, med svarta nedåtpilen visar att den sidan av pappret skall ner i botten. Sedan håller du pappret där, eller tepjar upp det exakt så, och trycker hål i de utmärkta inringade kryssen med en syl. Sedan tar du bort pappret och du kan borra hål eller om du skall skruva rätt in utan att borra (beror på skruv osv).

Sen gör du likadant, fast spegelvänt, på andra sidan.

Hoppas detta blir ditt bästa svar! Lycka till med projektet! :)
 
Hej Topmax!
Tack för svar men kanske inte riktigt det som var problemet, jag ska försöka förtydliga. Den sängram som jag har byggt är inte samma som i ritningen, min är 32 cm hög medan det i skissen anges 17cm. Vad som heller inte anges i ritningen är hur djupt in sängen ska in i förhållandet till skåpet (se de röda linjerna), ej heller höjden. Man kan ju inte placera sängen för nära väggen för då kommer man inte att kunna rotera den kring axeln där beslaget placeras. Man vill ju att den ska gå att fälla in helt och hållet och inte stoppas av "takskivan" högst upp så hur högt från golvet ska den då placeras? Den har inga ben ännu så det behöver man inte beakta i detta skede.
 
  • Teknisk ritning av en sängram med måttangivelser, markerade röda linjer och fråga om beräkning av avstånd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sängram byggd för att passa under hög skåpssektion, markerad med röda linjer där rotation ska ske.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tompax
M Marcus Frej skrev:
Hej Topmax!
Tack för svar men kanske inte riktigt det som var problemet, jag ska försöka förtydliga. Den sängram som jag har byggt är inte samma som i ritningen, min är 32 cm hög medan det i skissen anges 17cm. Vad som heller inte anges i ritningen är hur djupt in sängen ska in i förhållandet till skåpet (se de röda linjerna), ej heller höjden. Man kan ju inte placera sängen för nära väggen för då kommer man inte att kunna rotera den kring axeln där beslaget placeras. Man vill ju att den ska gå att fälla in helt och hållet och inte stoppas av "takskivan" högst upp så hur högt från golvet ska den då placeras? Den har inga ben ännu så det behöver man inte beakta i detta skede.
Det står "min 420", så det är minstadjupet vid en säng som är 170+20 = 190 mm totalt med botten, misstänker jag? Så då får du väl kanske plussa på 130 på det måttet i ditt fall eftersom du anger 320 mm.
Dock skriver du 17 cm, så jag vet ej om du räknar med själva botten som är 2 cm på ritningen, eller om du bara har missat den siffran.
Hur du räknar ut måtten för de röda strecken är väl svårt utan att helt enkelt mäta med linjal och räkna om så det stämmer med angivna mått. Då får du väl ett mått på så när som på någon millimeter tänker jag?

Det bästa du kan göra är att ta en tunn träskiva, masonit eller något liknande, möjligen någon tjock kartong, och såga/klippa en till samma bredd som din säng är tjock. Och då kan du fästa den på vridbeslaget för att kontrollera så det stämmer vid infällning. Så får du hålla på och flytta fram och tillbaka och passa in den tills den är exakt. Så slipper du borra sönder sängstommen med 1000 hål som gång efter gång hamnar fel.

Sen, när du har måttat in så att "infällningen/uppfällningen" går fritt och stämmer bra med din provbit, tar du samma provbit/skiva och använder den som mall till sängen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.