Hej
De håller på med ett stambyte av kök nu i några lägenheter i vårat hus. Det är egentligen vi själva som har valt renoveringen efter förfrågan så en hyreshöjning kommer att ske.
Problemet är att kaklet som plattsättaren har satt är inte alls bra. Jag vet inte hur mycket de brukar tumma på noggrannheten men jobbet är enligt mig inte ordentligt utfört.
Det glipar mycket på sina stället och på bilden med pilar buktar det inåt i nederkant och detta stör man sig på.
Min sambo påpekade detta till plattsättaren som sa "Det är svårt att göra det bra för bla bla bla och vi får se efter besiktningen vad de säger".
Är jag för petig eller har jag rätt gnälla på detta till hyresvärden?
 
  • Vattenpass använt för att visa ojämnheter i kakelplattornas nederkant efter stambyte i kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksvägg med kakel där pilar markerar glipor och ojämnheter kring diskbänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök renovering med synligt buktande kakel vid ett stambyte, inåtbuktning markerad med röd pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fult och fel men risken finns att det går igenom besiktningen tyvärr...
 
Hallonbåten
Se till att få några reserv platter och fog.
 
Fult och klart störande men tyvärr inte ovanligt
 
Här är tillåtna fogsprång enligt BKR branschregler (för våtrum men det är samma som i Hus AMA).

Tabell som visar tillåtet fogavstånd och tolerans för plattor enligt BKR branschregler.
 
T
Varför bryr du dig? Du är en hyresgäst och det där är ju ingenting, kanske dags om du kollar andra väggar i lägenheten om dom är perfekt plana och i lod, det kommer du inte att hitta. Som sagt är det upp till din hyresvärd och det där kommer utan problem att gå igenom besiktningen, även om du skulle påpeka ditt gnäll.

Har varit på många stambyten och oftast sitter det gamla rostfria diskbänkar med en plåtfals i bakkant som ställer till det när man kaklar och oftast vill då första skiftet luta inåt lite som i ditt fall, kvittar om du spacklar ut hela väggen innan, kommer att luta ändå.
 
Att man bor där är väl ett bra skäl att bry sig. Betalar man extra genom hyreshöjning för att man själv önskat bättre standard är det väl ännu större skäl. Möjligen är det hyresvärden TS ska gå på snarare än plattsättaren för jag gissar att hyresvärden är beställare av jobbet.

Jag tycker det låter som kassa ursäkter att det inte skulle bli bättre än så.
 
Tycker väl det faktum att plattorna inte linjerar är värre än att de inte sitter precis i lod..
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Att man bor där är väl ett bra skäl att bry sig. Betalar man extra genom hyreshöjning för att man själv önskat bättre standard är det väl ännu större skäl. Möjligen är det hyresvärden TS ska gå på snarare än plattsättaren för jag gissar att hyresvärden är beställare av jobbet.

Jag tycker det låter som kassa ursäkter att det inte skulle bli bättre än så.
Jag har skickat ett klagomål till hyresvärden och denna är beställaren av jobbet efter förfrågan om vi ville ha köket renoverat med en hyreshöjning på några hundra kronor per måndag.

Hyresvärden har svarat nu att först ska en besiktning ske men att ärendet ocksä är vidarbedorat till förvaltaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.