Hej!
Vi har i vårat hus en bastu i källaren som vi helst skulle vilja ta bort, på ritningen jag hittat är väggarna runt bastun tunnare än vissa andra som jag tror är bärande. Vad skulle ni säga, finns det risk att väggarna kring bastun är bärande? Eller skulle det i princip gå att knacka ner alla väggar som är "tunnare" enligt ritning? Eller tänker jag tokigt?

Hälsningar Mathias
Ritning av husets källarplan som visar bastu och omgivande väggar, med fokus på väggarnas tjocklek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med stor säkerhet är väggen mot lllarkarridoren bärande.Den andra lite kraftigare väggen kan vara det. Det beror på hur källaren är byggd och med vilket material. Övriga väggar är säkert inte bärande. För större klarhet krävs fler ritningar alternativt beskrivning av byggnadssätt.
 
Ytterväggarna i källaren är av betonghålsten, gissar att dom tjocka hårda innerväggarna också är av det. De väggarna jag skulle vilja ha bort är dels den långa från bastu mot där texten "tvätt" står, och den lilla snutten nedanför, så rummet blir typ fyrkantigt. Men är det oftast så att "tunna" väggar på ritningar ej är bärande eller kan de vara det iallafall?
 
I det här fallet kan du säkert ta bort de "tunna" väggarna, men man bör inte lita på det alltid. Vad är det för typ av bjälklag mellan källare och bottenvåning?
 
Det är betong, skarverna ligger på tvären, alltså uppifrån och ned enligt bilden. Vet inte vad det är för typ av betong, det ska vara stenhårt att borra i enligt min far som ägt huset innan.
 
Då är antagligen väggen mot torkrummet också bärande. Riktigt säker kan man inte bli utan att se armeringsritningen. Med betongbjälklag kan man avskriva de "tunna" väggarna som bärande.
 
Ok. Vilka bjälklag skulle göra så andra väggar skulle kan vara bärande? (nyfiken) typ om det skulle vara lättbetong? Trä?
 
Modernare träbjälklag har oftast en riktning över hela planet. Betongbjälklag i småhus är ofta upplagda på fyra väggar. Det syns inte utifrån utan man behöver en armeringsritning som hjälp. Men visst går det att dra vissa allmänna slutsatser utifrån bjälklagstypen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.