Hej

Funderar på att bygga ett Älvsbyhus (TYR) men har stött på bekymmer med den tomt jag vill bygga på, det finns en 16 år gammal detaljplan som säger att man måste ansluta fjärrvärme. Detta kommer att innebära en extra kostnad på ca 30000kr (modul 17000+inkoppling 13000), jag kan inte se att jag kan räkna hem denna kostnad på de närmaste 25 åren eller tänker jag helt fel? Är det någon som har samma erfarenhet? Vad jag förstår så är den frånluftvärme pump som medföljer Ävsbyhus väldigt energi snål.

/Krille
 
Eller är det värmepumpen som är påtvingad?
Det borde väl avgå lite om du köper huset utan VP.

Det blir lika energisnålt med fjärrvärme och FTX ventilation men dyrare installation.

Fjärrvärme och frånluftsventilation utan återvinning är enl BBR tillåtet om värmeverket använder minst 50% biobränsle.
Detta kommer enl remissutgåvan på ny BBR att ändras så att det alltid krävs återvinning på ventilationen.
Ny BBR kommer troligen våren 2006.

Jag är sjäv ingen stor fan av frånluftsvärmepumpar som egentligen bara är återvinning på frånluftsventilationen som spetsas med eltillskott.
 
jag skule nog säga att en FTX är likvärdig med en frånluftsvärmepump, ingen av dom klarar av att värme huset själv, dom kan bara återvinna viss värme.

frånluftsvärmepumpen spetsar med massa dyr el !!!, fjärvärme & FTX måste vara mer lönsamt!
 
Håller med Carman till fullo.
FTX är bra, frånluft vp kostar mer än det smakar.
Fjärrvärme är bekvämt och tar lite plats. Räkna med att spara en halv m[sup]2[/sup] .I Stockholm och 150 m[sup]2[/sup] hus så är det väl ca 100.000:- spänn (om kåken kostar 3 mille utöver tomten vilket är normalt i min förort).
 
Klart att husfabrikanterna vill sälja FVP det är det klart billigaste alternativet att installera och säljs till nästan alla nya hus vilket ger husfabrikanterna fina rabatter och säkert en fin mutresa i påsk.

Skämt åsido FVP är billigt initialt och om det är billigare eller dyrare än FJV + FTX i drift är svårt att säga generellt, det måste man nog räkna lite närmare på från fall till fall.

Livslängden på FVP har väl hittills inte varit mer än ca 10-15år och på VVX för FJV är den säker 25år.
Då kostar ny VFP ca 35 000 och VVX ca 17 000

m² jämnförelsen haltar lite du måste ha någonstans att ställa FTX aggregatet också.
 
Är inte helt hundra men måste man inte ha någon typ av ventilation i vilket fall, oberonde av uppvärmnings alternativ. Detta eftersom moderna hus är så tätta att man inte får någon luft cirkulation.
 
Är inte helt hundra men måste man inte ha någon typ av ventilation i vilket fall, oberonde av uppvärmnings alternativ. Detta eftersom moderna hus är så tätta att man inte får någon luft cirkulation.
Självklart måst man ha ventilation.
Båda alternativen vi diskuterat här har ventilation.
FTX = Från och Tilluft med återvinning

För frånluftsvärmepump som är ren frånluftsventilation så måste man ha någon form av uteluftsventiler eller tilluftsradiatorer där du vill ha tilluft tex i sovrum.
 
har man frånluftsvärmepump har man högre taxeringsvärde än om man kör fjärvärme & FTX

själv hade jag instalerat ytjordvärme.... men om man måste ha fjärvärme så ska man nog räkna noga, inte säkert att ytjordvärme går att tjäna in om huset är energisnålt, med tanke på att du måte ha fjärvärmen hur du ärn gör
 
Jag har FJV och är i stort sett nöjd med allt. Jag har ett hus från 1927 på 255kvm. Två våningar har nya treglasfönster. Däremot är källarvåningen relativt oisolerad ävenså vinden. Där är det bara lösa spån inte mycket till isolering. Nåväl, min genomsnittsliga FJV-kostnad (4 år) är 16195kr/år. Min granne har ungefär lika stort hus från femtiotalet och betydligt bättre isolerat. Hennes årskostnad för olja är ca 30000kr. Bägge myseldar vi i öpen spis men det är mer eller mindre försumbart i värmekostnaden.
Hon är ensam pensionär och har 20 grader innomhus vi har däremot minst 23 grader ( vi är frusna av oss). Hon funderar nu på FJV till en totalkostnad på ca 130000kr. Bara rör och anslutningskostnad ligger på 100000 resten på offerten är inte klar ännu.

Jag kanske skulle kunna få ner min värmekostnad till 10000kr om jag isolerade lite bättre och drog ner inomhustemperaturen m.m. Jag tycker det är otroligt billigt. Vad jag förstår så kalkylerar ni med ännu lägre värmekostnader. Är det verkligen möjligt?

Visst finns det nackdelar med FJV eftersom man är helt utelämnad till leverantörens prissättning. (egentligen är jag heligt förbannad på FJV-leverantörernas etik men det förtjänar en egen tråd) I övrigt är det ju helt underhållsfritt t.o.m. finns ett modem vid mätaren som automatiskt ringer in förbrukningen och sedan betalas räkningen per autogiro varannan månad. Enkelt.

Är den någon av er som kompetterat FJV med något annat värmesystem. Det är ju endast FJV-s förbrukningskostnaden man kan påverka. Abonnemang och investeringskostnad berörs ju inte. Med en kompletterande värmeanläggning tillkommer både investeringkostnad och ökad elförbrukning. Jag är nyfiken på hur er kalkyl ser ut. Jag skulle gärna göra mig lite mer oberoende av FJV-leverantören.
 
Sija,
vad har du för förbrukning i MWh ??? Jag har huset med halva storlek av din, 19 grader och samma kostnad som du :'(
 
27,8 mwh och jag är ansluten till Södertörns FJV. Antar att priserna skiljer sim mellan de olika leveratörerna med dubla priset verkar ju lite häftigt. Min fasta avgift är 250kr/mån resten förbrukning.
 
(16 195 - (12 * 250)) / (27.8 * 1 000) = 0.474640288

Det är ett ganska bra pris får jag nog säga. Beror naturligtvis på vad du investerade för att få FJV.



För en jämförelse bgb-energi priser

Med hänsyn till den höga leveranssäkerheten och vår underhållsgaranti vågar vi påstå att fjärrvärmen är mycket prisvärd. Så här ser våra fyra finansieringsalternativ ut. Samtliga priser är inklusive skatt och moms.

Investering
Underhållsgaranti
(kr/mån) Energipris
(öre/kWh)
Fjärrvärme 1
0 kr 325 kr 76,3 öre*
Fjärrvärme 2
31 000 kr 95 kr (tillval) 76,3 öre*
Fjärrvärme 3
82 000 kr 95 kr (tillval) 51,0 öre*
Fjärrvärme 4
130 000 kr 95 kr (tillval) 35,0 öre*


* Med vår Prisgaranti kan du binda det rörliga energipriset i 3 år mot ett tillägg på +2 öre/kWh eller 5 år mot ett tillägg på +3 öre/kWh.
1 800 / 4 800 = 0.375 priset på pellets energi i gbg.
Fjärrvärmen kommer huvudsakligen från spillvärme. Etiken i prissättningen kan diskuteras.
 
Sija,
fast avgift på 380 kr/månaden + 575kr / MWh :-/ och de (Fortum - då våra kära komunpolitikerna har sålt värmeverket till de :'( ) använder huvudsakligen pellets....
och inga valmöjligheter för prissätning.... och ny höjning från januari är avviserad :'(
 
Hej, kyticka. Är du säker på att det är pellets. Biobränsle vid FJV betyder ofta flis och annat skräp, vilket kostar betydligt mindre, men som går fin fint att elda i pannor med ekonomizer. Det gör ju i så fall prissättningen än mer hutlös.
I gbg stöttar de med flis eldning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.