Hej!

Ambitionen är att dokumentera hela det här spektaklet i en projekttråd, men blev ivrig, så börjar i den här änden istället! Väldigt kort beskrivning av projektet i väntan på mer utförlig tråd:
  • Tomt på ca 1600 m2 köpt i Åre kommun.
  • Tomten ligger längst upp/bak i området och gränsar till kalfjäll.
  • Tomten sluttar ca 10 meter i nord-sydlig riktning och är i dagsläget helt skogsklädd ("skog". Fjällbjörk och trötta granar.)
  • Förhoppningsvis vidsträckt utsikt norrut efter röjning av skog.
  • Målbilden är 60 m2 (+ 30 m2 loft) fritidshus med året runtstandard.
  • Med undantag för lite mark-, el- och rörarbeten blir det självbygge i lösvirke för hela slanten.
Åter till planlösningen! Det är inget att hymla med att jag tagit ganska mycket inspiration från hustillverkaren Arvesunds Dalåsen-modeller. Speciellt när det gäller yttermått, badrummet och trappans placering och såklart den branta taklutningen (45 grader). Förutom att jag tycker att huskroppen blir förbannat snygg med de här måtten och vinklarna så passar det otroligt bra in på tomten.
  • Tänker grundlägga med plintar till berg och med 4,5 m mellan ytterväggarna klarar jag mig utan en mittenrad plintar.
  • Med ett smalt hus påverkas jag inte av tomtens lutning på samma sätt och minimerar därför markarbetena och/eller undviker en, i min mening, ful hög uppstolpning av den norra sidan.
  • Det är ca 30 meter till vägen med tänkt husplacering. Rimliga dimensioner på nockbalk, åsar, bjälklag etc är tacksamt då det inte är rimligt varken ekonomiskt eller praktiskt att få upp något som lyfter så långt och jag inte vill köra sönder tomten med mer maskiner än absolut nödvändigt. Mycket bärande lär det bli...
Efter en del skissande i SweetHome 3D har jag landat i detta:
Ritning av enplanshus med måtten, vardagsrum, kök, hall, bastu, sovrum, WC, och tvättmaskin markerade.
3D-ritning av ett fritidshus med öppet vardagsrum, kök, badrum och trappa i lösvirkeskonstruktion.
Har märkt att det går väldigt fort att fastna i det man redan ritat och att det är svårt att tänka om
Så hoppas på konstruktiv kritik innan jag sitter helt fast...
Det enda som är heligt är yttermåtten, men husets längd går ju såklart att laborera med om det skulle vara nödvändigt. Några kommentarer:
  • Fönster är svårt! Fönstren i badrum, sovrum och bastu känns rimliga, men i övrigt är jag väldigt osäker. Ritat in 2 jättefönster i vardagsrum/kök, men det är mest för att gestalta att här vill jag ha utsikt.
  • Placering av wc-stol, handfat, duschhörna och tvättmaskin. Detta är det första som kom till mig, men har inga bra argument för eller emot placeringen. Vad ska man tänka på?
  • Detsammna gäller egentligen köket! Kastat in de olika funktionerna på en höft. Diskbänken var den enda symbolen som fanns i programmet. Den ska krympas. Vinner man på att byta plats på ho och spis kanske?
  • Trappans sista steg ska svängas. Fanns ingen symbol för det dock :) Under trappan göms vvb och inkommande vatten.
  • Kanske är självklart, men loftet sträcker sig från trappan till västra gaveln. Öppet till nock i övrigt. Tills vidare tänker jag loftet som mitt eget sovrum och sovrummet på entréplan som gästrum.
Väldigt preliminär placering av hus på tomt:
Terrängsektion med inritat husprojekt som visar byggnadens placering på en sluttande tomt i kuperad terräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beröm är trevligt, men kritik viktigare, så välkomna att såga mig ;)
//Jakob
 
Bastun bör ligga i anslutning till badrum. I fjällstugor brukar man minimera sovrum för att få plats med fler sovplatser och för att maximera gemensamhetsutrymmen. Vilka rum blir det på loftet ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bastun bör ligga i anslutning till badrum. I fjällstugor brukar man minimera sovrum för att få plats med fler sovplatser och för att maximera gemensamhetsutrymmen. Vilka rum blir det på loftet ?
Tack för svar!
Har funderat på bastufrågan och tänkt på hur det varit i hus jag hyrt/besökt osv. Jag tycker det är en rimlig invändning du har och optimalt så hade det varit att föredra kanske. Men osäker på om jag kommer tycka att det är ett problem med 3 meter på klinker till badrummet. Är också osäker på hur det skulle kunna se ut ut i praktiken.

Blir bara ett stort öppet rum på loftet. Men tänker att jag bygger gäststuga i nästa etapp. Men bygger inte för att maximera uthyrningsmöjligheter utan för att det ska passa mig, men såklart vill jag kunna ha gäster på besök :)
Men man skulle faktiskt kunna stjäla en bit av sovrummet och flytta med badrummet och på så sätt få ett par m2 till i stora rummet. Men då får måste jag titta lite på vad som händer med dimensionen på nockbalken med den ökade spännvidden!
 
Jag tänkte skriva att du MÅSTE ha 2 sovrum i ett hus av den storleken. Loftets rum bör ju gå som gästrum då eller ?
 
Det blir mycket dödutrymme i hallen också: testa att modifiera om lite med sovrum badrum bastu
 
  • Gilla
Jakobk
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tänkte skriva att du MÅSTE ha 2 sovrum i ett hus av den storleken. Loftets rum bör ju gå som gästrum då eller ?
Gästrum, eller "master bedroom" lite beroende på hur känslan blir där uppe. Men det blir ganska exakt 2 m till nock på loftet.
Om man väljer att flytta ner själv så att säga så kan man såklart inreda loftet så att man kan sova fler där uppe med rimlig avskildhet.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det blir mycket dödutrymme i hallen också: testa att modifiera om lite med sovrum badrum bastu
Kastat runt rummen rätt mycket, men har inte kommit på något bättre. Det kan ju dock bero mer på mig än att möjligheten inte finns :) Men svårt att undvika korridor i ett så smalt hus. Men blir gärna motbevisad om någon har några konkreta förslag.

Edit: Det är ett måste att bastun vetter mot norr (för utsikten) så den går bara att flytta längs med ytterväggen.
 
Redigerat:
Kan du inte byta plats på badrum och sovrum?
 
  • Gilla
Jakobk
  • Laddar…
Hallen kommer inte funka bra tror jag. Man kommer in med mycket blöta kläder och behöver kunna hänga upp samt slippa blöta golv att gå på.

det är mycket yta som nyttjas dåligt. Du skulle behöva ngt hörn för kläder och pjäxor innanför dörren
 
  • Gilla
Jakobk
  • Laddar…
G Guson skrev:
Kan du inte byta plats på badrum och sovrum?
Tjenare! Jo, det är ju den enda rimliga lösningen om man ska hålla ihop badrum och bastu. Nackdelen är att man drar isär avlopp och vatten istället :)
Men jag ska skissa lite. Det kanske är viktigare än jag insett. Är tacksam för synpunkten!
 
Larsa Larsa skrev:
Hallen kommer inte funka bra tror jag. Man kommer in med mycket blöta kläder och behöver kunna hänga upp samt slippa blöta golv att gå på.

det är mycket yta som nyttjas dåligt. Du skulle behöva ngt hörn för kläder och pjäxor innanför dörren
Det är en bra poäng tycker jag! Jag ritade in nischen mittemot ytterdörren för att det inte skulle bli total katastrof, men det hjälper ju inte för blöta kläder och skor/pjäxor Tar med mig detta!

Edit: Kanske ska förtydliga lite. Det här är ingen stuga för utförsåkning i första hand (relativt långt till skidsystem) utan är tänkt som utgångspunkt för allsköns aktiviteter i fjällen sommar som vinter. Vandring, turåkning, säkert lite utförsåkning också såklart och dessutom som tillflyktsort för arbete i perioder. 1-2 vuxna kommer använda huset 90 % av tiden. Inga barn finns med i bilden varken nu eller senare :)
Lite air bnb-uthyrning kan säkert bli aktuellt dock, men inte heller då kommer det vara för familjer på skidsemester
 
Redigerat:
Du har inte funderat på att ha en liten farstu där man kommer in?

Tror att det skulle underlätta för att kunna stuva om badrum och sovrum samt att få bort blöta saker från transportområdet under vintern samt grus all annan tid. För det sista man vill är att trampa i nå blött eller sparka tårna i en pjäxa när man ska till bastun.
 
T
Jag tycker det är en väldigt udda lösning att inte ha bastun i anslutning till badrummet. Jag skulle nog helt sonika byta plats på sovrummet och wc och flytta på innerväggarna tills det blir ett bra resultat. Det kombinerade köket/vardagsrummet fungerar säkert - sätt lite tid och energi på andra delen så blir det säkert bra. Speciellt i en fjällstuga (med skrymmande kläder) är du i behov av någon form av större garderob i anslutning till ytterdörren. Utrymmet där ingången till bastun är kunde vara en lämplig plats för garderob med t.ex. skjutdörr. Bastun kan du göra aningen mindre - ni lär väl aldrig vara mera än två pers där? Jag tycker även du slösar dyrbara kvadratmetrar i både hallen och WC.

Men kan du kolla måtten/skalan? Jag tycker nämligen det ser mycket konstigt ut att du skulle få rum med en fullstor dubbelsäng och många garderober och ändå ha så där pass mycket fri golvyta i ett rum på endast drygt 10 kvm!
 
L Lutte skrev:
Du har inte funderat på att ha en liten farstu där man kommer in?

Tror att det skulle underlätta för att kunna stuva om badrum och sovrum samt att få bort blöta saker från transportområdet under vintern samt grus all annan tid. För det sista man vill är att trampa i nå blött eller sparka tårna i en pjäxa när man ska till bastun.
T Turbo_Tail skrev:
Jag tycker det är en väldigt udda lösning att inte ha bastun i anslutning till badrummet. Jag skulle nog helt sonika byta plats på sovrummet och wc och flytta på innerväggarna tills det blir ett bra resultat. Det kombinerade köket/vardagsrummet fungerar säkert - sätt lite tid och energi på andra delen så blir det säkert bra. Speciellt i en fjällstuga (med skrymmande kläder) är du i behov av någon form av större garderob i anslutning till ytterdörren. Utrymmet där ingången till bastun är kunde vara en lämplig plats för garderob med t.ex. skjutdörr. Bastun kan du göra aningen mindre - ni lär väl aldrig vara mera än två pers där? Jag tycker även du slösar dyrbara kvadratmetrar i både hallen och WC.

Men kan du kolla måtten/skalan? Jag tycker nämligen det ser mycket konstigt ut att du skulle få rum med en fullstor dubbelsäng och många garderober och ändå ha så där pass mycket fri golvyta i ett rum på endast drygt 10 kvm!
Jag ska ägna kvällen åt att tänka rita om badrum/sovrum/bastu. Ska bli spännande att se om det går att få till!
Har nog ambitionen att få in 4 pers i bastun alternativt krympa den och vänta på att man bygger vedeldad i separat byggnad såklart. Tål att tänkas på det. Det också :)
Måtten/skalan stämmer, men sängen är 160 cm och garderoberna bara 50 djupa. Har nog krympt dem på fel håll när jag skulle passa in dem mellan väggarna.
 
Cheesen
Väldigt mycket korridor i det lilla huset.
Jag hade bytt plats på badrum och sovrum. Samt flyttat entrén mera centrerat på huset. Det ser nämligen bättre ut när du kommer upp mot huset.
Bastuns fönster behöver ju naturligtvis matchas med motsvarande på andra sidan, det blir husets ögon och så entré mitt emellan.

Eftersom tomten är rätt brant så blir det kanske inte så mycket sol i söderläge men fundera på hur varmt sovrum du vill ha. Solen kommer att värma upp rummet rejält under sommarmånaderna.

För övrigt så bör du tänka på inbrottsrisken med två altandörrar på baksidan där det troligen blir rätt ostört. En stuga lämnar man ju ensamme rätt ofta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.