Hej! Har igår gjutit en platta till en sommarstuga. Ytan glättades först med en platta och sedan med enbart skären. 85 kvadratmeter ska nu slipas. Tanken är att vi inte ska ha något annat ytskikt än betongen. Vi vill inte slipa fram större stenar utan enbart komma igenom betonghuden. Tanken är också att det ska bli halvblankt och inte högblankt. Pratade med en expert som hade varit med sedan tidernas begynnelse. Han menade att man inte skulle ge sig på detta själv. En kostnad på 450 kr/kvadratmeter plus moms är dock inte så tilltalande. Någon som har erfarenheter av att göra ett sådant jobb själv? /Mikael
 
  • Gilla
marsk584
  • Laddar…
Kan tillägga att betongen vibrerades en del, men inte överdrivet samt att betongen som användes hette C28/35.
 
M mikarn skrev:
Kan tillägga att betongen vibrerades en del, men inte överdrivet samt att betongen som användes hette C28/35.
Hej Mikael
Fick du nåt svar på din fråga? jag har samma dilemma! vi har gjutit 90m2 och vill slipa betonggolv.
/Peppe
 
Slipar man kommer det att komma fram en del sten och det är sjukt svårt att få det jämnt och snyggt och det behövs en del olika maskiner för att slipa betong "halvblankt". Jag skulle inte ge mig på att slipa själv utan överlämna det till ett proffs men kan man leva med lite gropar, slipkanter och andra ojämnheter (som mest syns i släpljus) går det bra!

Det behöver sen läggas en "sealer" på också...
 
Hej Mikael
Tack för svaret! det var det jag misstänkte. Jag tror att jag anlita proffs för slipning
Tack
//Peppe
 
R
Jag slipade garaget på 40m2 själv. Hyrde en htc 550 maskin samt 2 st flex för kantslipning.

Tog en helg, körde enl htc platinum dvs 7 olika steg. Körde över ytan 2-3 ggr per steg
Avslutade med htc stain protection.
 
Hej problemet med att slipa själv är att det med största sannolikhet kommer att bli dyrare pga okunskap i vilka verktyg som ska användas finns ingen guide att läsa i utan det krävs mångårig erfarenhet ett 100 m² golv kan kosta 5000 i verktygsslitage eller 45000. Är plattan glättad? Enligt min erfarenhet efter 20 år som golvslipare så brukar det inte räcka med 450-500 utan det närmar sej nog en 1000 lapp per kvadrat om det inte är en extremt välgjord platta utan något som är ivägen.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Hej problemet med att slipa själv är att det med största sannolikhet kommer att bli dyrare pga okunskap i vilka verktyg som ska användas finns ingen guide att läsa i utan det krävs mångårig erfarenhet ett 100 m² golv kan kosta 5000 i verktygsslitage eller 45000. Är plattan glättad? Enligt min erfarenhet efter 20 år som golvslipare så brukar det inte räcka med 450-500 utan det närmar sej nog en 1000 lapp per kvadrat om det inte är en extremt välgjord platta utan något som är ivägen.
Det är vad jag också har hört av sakkunniga. Har o andra sidan hört lekmän som har fixat det bra. Ska ha hit en expert så får vi se vad han säger.
 
R Ryssi skrev:
Jag slipade garaget på 40m2 själv. Hyrde en htc 550 maskin samt 2 st flex för kantslipning.

Tog en helg, körde enl htc platinum dvs 7 olika steg. Körde över ytan 2-3 ggr per steg
Avslutade med htc stain protection.
Du har inga bilder på detta? Har du slipat förr?
 
R Rokkaforte skrev:
Hej Mikael
Fick du nåt svar på din fråga? jag har samma dilemma! vi har gjutit 90m2 och vill slipa betonggolv.
/Peppe
Se längre ned i tråden.
 
R
Svårt o få helheten på bild, men jag är nöjd. Lättstädat samt gör inget om man spiller något.
Har inte slipat golv tidigare. Dock var betongen extremt hård.
 
  • Nyrenoverat garagegolv av hård betong, omslipat för lättare städning, med en golvbrunn i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
northernlight65 och 1 till
  • Laddar…
R Ryssi skrev:
Svårt o få helheten på bild, men jag är nöjd. Lättstädat samt gör inget om man spiller något.
Har inte slipat golv tidigare. Dock var betongen extremt hård.
Vad använde du ? Maskiner och ev medel ?
 
;)
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Hej problemet med att slipa själv är att det med största sannolikhet kommer att bli dyrare pga okunskap i vilka verktyg som ska användas finns ingen guide att läsa i utan det krävs mångårig erfarenhet ett 100 m² golv kan kosta 5000 i verktygsslitage eller 45000. Är plattan glättad? Enligt min erfarenhet efter 20 år som golvslipare så brukar det inte räcka med 450-500 utan det närmar sej nog en 1000 lapp per kvadrat om det inte är en extremt välgjord platta utan något som är ivägen.
Det verkar vara en dyr omkostnad som jag inte budgeterat för. Har precis gjutit 75kvm och ska slipa till det. Uppåt 75000kr för detta verkar vara en rätt schysst hög med pengar.
 
Ja det är ju inte gratis men beror på vad man har att jämföra med för alternativ
 
R
N northernlight65 skrev:
Vad använde du ? Maskiner och ev medel ?
Htc 550 maskin med htc diamanter. Körde 7 olika uppsättningar diamanter enl deras platinum koncept.
Kanterna slipades med en flex samt htc skivor.

Htc stain protection som ytförsegling. Suger inte åt sig olja osv om man spiller
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.