Jag skall göra ett badrum av mitt gamla pannrum. Har läst trådarna på forumet och alla verkar vara så rörande överens om att man skall bila upp allt och isolera innan man lägger golvvärme.

Jag har bilat upp för nya avlopp och står inför valet att bila resten eller att lägga nya rör och gjuta igen. Det är väl 2 faktorer som styr detta, fukt och ekonomi?

Ekonomin först:
Mitt blivande badrum är på 10 kvm. Med min nya bergvärme-anläggning så kan jag räkna med att 1 kWh värme kostar 20-25 öre. Låt oss säga 25. Antag att jag får en årsförbrukning på 6.000 kWh för uppvärmningen utan isolering, dvs 1.500 kr/år. Om jag isolerar kanske detta sjunker till 2.000 kWh, dvs 500 kr/år. Alltså en besparing på 1.000 kr/år.

Vad blir de ökade kostnaderna för bilning, bortforsling, isolering och gjutning? 1000 kr / kvm? Isf 10.000 kr extra och en återbetalningstid på 10 år.

Fukten då:
Min källare är torr för att vara en källare och då är inte ytterväggen vid badrummet dränerad sedan huset byggdes 1950. Under plattan finns det stora sprängstenar. Jag tänker ha golvvärmen på året om och undrar hur allvarligt det är med fuktvandring i en källare gentligen. Golv och väggar är ju inte i organiska material.

Har jag missat något? Är mina beräkningar felaktiga?

Tacksam för kommentarer
 
Är det ingen som vill dela med sig av sina synpunkter :-/
 
Tanken kanske inte är helt fel... även om det känns fel att inte isolera under golvvärme. Du får ju värma en hel del mark utan isolering alltså. Å andra sidan borde det ju bli tort där du värmer... Jag vet inte. Jag skulle ha isolerat, man vet aldrig vad som händer med energipriserna i framtiden och du vill inte riva upp igen.
 
Jag tror du gjort beräkningen lite i överkant. Isolerar du kommer värmekostnaden inte att sjunka till så lågt som 2000 kwh. Men lite gör det förstås och det är ju också beroende på hur mycket du isolerar.
Angående fuktvandringen finns alltid risker med golvvärme. Men om du lovar att inte stänga av golvvärmen på sommaren så ska det inte behöva vara några problem. Jag förutsätter att du inte lägger en tät plastmatta, utan någon form av stenbeläggning med fogar som kan andas.
Tartan
 
Min erfarenhet är att det är mycket svårt att få golvet varmt om man inte isolerar under. Du får nog sikta på att lägga minst 130W/m och helst mer om du ska få en skön värme utan isolering. Har du övervägt att ha tunn isolering under? I ditt fall skulle ju 5mm göra underverk.
 
Tack för era kommentarer.

130W/kvm får jag nog ha. Hur beräknar man det med vattenburen värme? Tanken var att bara ha 12 mm rör. Blir det en väldigt hög framledningstemp då? Eller kan man lägga rören tätt?

Jag hittade en tabell över effektberoende här:
http://www.ardex.se/varmegolv/material_effekt.htm

Enligt den så ökar effektbehovet med c:a 20 % utan isolering. Med energi från värmepump så är ju det försumbart på en ett rum på 10 (300:- / år med min tidigare beräkning).

Stratocaster: Hur menar du att jag skall göra med tunn isolering?

tartan: givetvis klinkers och endast fuktspärr runt duschen
 
Jag är inte riktigt med på hur det funkar....

Min tanke var att lägga 12 mm rör direkt på befintlig platta, gjuta in den och sedan på med klinkers.

Om jag lägger 10mm cellplast på befintlig platta måste jag väl gjuta en tjockare platta ovanpå så att det inte spricker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.