Hej!
Jag grävde ett dike för ett år sedan för att plantera en häck. Det är ca 35-40 m långt 70 cm djupt och 40 cm brett.
Det var jättehård lerjord och vi fick använda en liten grävmaskin.
Tomten lutar och i den del som är "längst ner" i lutningen, ca 5-6 m av hela diket, så är det FULLT med vatten (Se filmen) Detta är precis vid tomtgränsen mot grannen..
All lera/jord vi grävde upp har vi lagt på andra delar av tomten för att jämna ut.
Hur gör jag för att kunna plantera en måbärs- eller liguster häck här? Klarar de sig? Vilken klarar sig bäst här?
Jag förstår att jag måste dränera - men har inte en aning om hur!? Det är ju vatten upp till kanten!
Det är väldigt varmt och mycket sol här på eftermiddagarna.
Otroligt tacksam för råd och tips här!
Jenny
 
Claes Sörmland
Vad synd att ni tagit bort jorden, den ska ned i planteringsdiket igen vid häckplantering. Syftet med grävningen är att få bort rötter och sten, inte att byta jorden. Kan ni få tag på jord av samma typ och fylla diket med?

Vattnet samlas i diket för att det är ett dike. Fyller ni det med samma jord som var där från början kommer vattentransporten i jorden att börja fungera igen och vattenproblemet att försvinna.

Fyll inte med mullrik jord för det kommer att bli sumpmark i lågpartierna som dödar allt ni planterar genom att kväva rötterna. Och mullen bryts ned så snart står de överlevande partierna på torrsträckorna av häcken i ett dike.
 
Tack för svar!
kanske kan jag "krafsa ihop" jorden som ligger utspridd i närheten. men den är snustorr, torkad lera. Kan man blanda ut den och i så fall med vad? Det är alltså väldigt kompakt lera där i början, stenhård sådan.
Bör vi göra dränering i botten? Det är 70 cm djupt..
Vet du om Måbär eller Liguster klarar denna jord? Jag har googlat runt så mycket och frågat i alla trädgårdshandlar jag kommit förbi.
 
Claes Sörmland
J Jenny47 skrev:
Tack för svar!
kanske kan jag "krafsa ihop" jorden som ligger utspridd i närheten. men den är snustorr, torkad lera. Kan man blanda ut den och i så fall med vad? Det är alltså väldigt kompakt lera där i början, stenhård sådan.
Bör vi göra dränering i botten? Det är 70 cm djupt..
Vet du om Måbär eller Liguster klarar denna jord? Jag har googlat runt så mycket och frågat i alla trädgårdshandlar jag kommit förbi.
Måbär är extremt obrydd om jorden och liguster är ganska obrydd. Så inga problem med lera (fast det ser ut som typisk morän. Som betong att gräva i men träd och buskar trivs i det.) Värre är det med konkurrens om vattnet från stora träd och buskar i närheten.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Måbär är extremt obrydd om jorden och liguster är ganska obrydd. Så inga problem med lera (fast det ser ut som typisk morän. Som betong att gräva i men träd och buskar trivs i det.) Värre är det med konkurrens om vattnet från stora träd och buskar i närheten.
Ah Moränjord.. jag kan ju inte detta alls. Men då är det säkert det. Jag måste få ur vattnet först eller hur, innan jag lägger i jord?
Men då borde både liguster och måbär passa där alltså? Det är några superstora björkar precis bredvid den tilltänkta häcken. Tar vi bort björkarna blir det helt "tomt" inte så kul.. Kan man göra någon form av bevattning i häcken kanske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.