Hej! Väntar hem min Gardena sileno life 1000 nu i veckan. Har aldrig ägt robot förut så jag försöker för fullt att läsa på... Bifogar en (tyvärr rätt dålig) bild över min tomt och ge mig gärna lite input på om jag har tänkt rätt. Stjärnorna är lämpliga platser för laddstationen, där röd och rosa syns minst för nyfikna. Har jag tänkt rätt med guidekabeln (gul)? Vilken av vägarna är lämpligast, den som kommer från parkeringen, eller den som kommer från den största ytan? Ser ni något annat problem med begränsningskabeln eller annat? Även om det ser smalt ut här och där med kabeln så är det minst 60 cm mellan trådarna. Tomten är på 960 kvm och ytan som ska klippas uppskattar jag till drygt 600 kvm.

Tack på förhand - Jonas Översiktsbild av en tomt med markerad begränsningskabel för robotgräsklippare och potentiella platser för laddstationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Skulle sätta huset vid den blå markeringen och dra guidekabel till den stora yta. Längst bort blir då en zon som du kan skicka den till säg 50% av gångerna. Den mindre ytan tar den resterande gånger och "korridoren" mellan basstationen och zonen vid stora ytan kommer den att förirra sig in i då och då på egen hand. Om nödvändigt men du sätta en till zon där, men n tror inte att det är nödvändigt. Klipparna har en förmåga att liksom fiskar i en fålla ha relativt lätt att ta sig in i trånga utrymmen, men det tar längre tid att komma ut
 
Tack för svar! Vet inte om jag förstod rätt, men som på den här bifogade bilden? Vad jag förstår så kan jag välja när efter guidekabeln den ska börja klippa, alltså vid de gula prickarna, och det behövs troligen bara att köra ut den långt bort till stora området halva tiden då?

Jonas Planeringskarta för robotgräsklippare med guidekabel och gula markeringar för klippstartpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
trgrdh trgrdh skrev:
Tack för svar! Vet inte om jag förstod rätt, men som på den här bifogade bilden? Vad jag förstår så kan jag välja när efter guidekabeln den ska börja klippa, alltså vid de gula prickarna, och det behövs troligen bara att köra ut den långt bort till stora området halva tiden då?

Jonas[bild]
Exakt. Dra en lite svängom med guidekabeln vid det lilla området först så att när klipparen är där och vill ladda sig hittar kabeln där. Se förslag nedan

Du kan ställa in 3 olika zoner utöver den som är vid basstationen där den släpper guidekabeln. Jag har inställt att den 40% av gångerna ska gå 34m innan den släpper, se bild. Övrigt startar den vid basstationen. Du ställer även in hur långt den ska backa innan den börjar klippa och vid vilka vinklar. Lite överkurs, men det går.




Satellitbild av gräsmatta med markerade guidekabelvägar för robotgräsklippare och zonindelningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmbild av inställningar för gräsklippningszoner med avstånd och klippfrekvens från laddningsstationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
spuun
  • Laddar…
Perfekt! Då kör jag på det. Tack för hjälpen.

// Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.