Om grannen bygger altan som skymmer vår utsikt, vad gäller då? Grannen påstår att han bara behöver godkännande från närmaste grannen eftersom vi ligger 10 meter bort. Då är det avståndet från altanen till vårt hus som han räknar. Avståndet blir kortare om man mäter från vår tomtgräns till hans altan.

Är så himla besviken på grannen eftersom de redan har 2 altaner och nu bygger ut den ena altanen så att vår fina utsikt från diskbänken blir förstörd. Vi har försökt be dem att bygga i markplan istället, men de måste prompt bygga på höga pålar.

Det är inget tak på konstruktionen, men den höga höjden gör att vår utsikt blir förstörd. Är så himla ledsen, men vad kan man göra?
 
Om altanen är högre än 60 cm från mark så krävs det bygglov. Ring din kommun och kolla, där vi bor är det så allafall.

Och angående 4.5 meters regeln så är det från tomtgräns som gäller.
 
Om det är bygglovspliktigt krävs berörda grannars godkännande innan bygglov kan ges. Om er utsikt störs så är ni berörd granne. Hör med kommunen som sagt!
 
Njaa...

Berörd granne har inte så mycket att säga till om så länge den följer detaljplanen, men om den är över en viss höjd (50 eller 60 cm) så räknas den in i husets byggnadsyta, och kan då bryta mot detaljplanen. Grannens samtycke kommer ju givetvis också in i bedömningen om den ligger för nära tomtgränsen.
 
Det är nog tyvärr så att vi inte ligger inom 4,5 metersgränsen ändå nu när vi har kikat lite närmare.

Vi har dock pratat med grannen och först bett dem att bygga i markplan istället, vilket de vägrar. De har däremot kortat av utbyggnaden något så att det inte stör lika mkt, men det är tillräckligt ändå för att jag ska vara jättebesviken.

När man köper ett hus tror man ju inte att grannen ska bygga en tredje altan som dessutom stör ens utsikt... Det fanns inte ens med i vår vildaste fantasi att de skulle göra det.

Det som förvånar mkt är också att de vägrar att bygga den i markplan istället, de har nämligen lika fin utsikt om de bygger så. Jag skulle aldrig bygga så att jag störde en grannes utsikt, det är otroligt dåligt gjort.

Det hade kanske varit en annan femma om de inte haft någon altan alls, men nu har de ju redan 2 stycken och måste prompt störa vår utsikt med en tredje. Det är så himla onödigt och de kan inte alls förstå vår förtvivlan.
 
Milou.
Ursäkta om jag inte delar din åsikt.
Men det är väl ändå inte grannens uppgift att se till att ni har bra utsikt???
Vill ni ha bra utsikt så får ni väl köpa loss marken ni vill ha utsikt över!!
Bor man i ett villaområde så får man nog räkna med att grannen vill bygga en altan till sitt hus!!
 
ParkaKungen, visst man kanske ska räkna med att grannen vill bygga en TREDJE altan som dessutom stör vår utsikt.

Det hade varit enklare att förstå om grannen inte haft någon altan sedan innan, men nu bygger de alltså en tredje och det är denna som stör vår utsikt.
 
ParkaKungen skrev:
Milou.
Ursäkta om jag inte delar din åsikt.
Men det är väl ändå inte grannens uppgift att se till att ni har bra utsikt???
Vill ni ha bra utsikt så får ni väl köpa loss marken ni vill ha utsikt över!!
Bor man i ett villaområde så får man nog räkna med att grannen vill bygga en altan till sitt hus!!
Är väl fullt möjligt att visa hänsyn, även om man har "rätten på sin sida"? Att tänka på andra än sig själv? Att vara lite smidig, helt enkelt. :)
 
Milou skrev:
Vi har dock pratat med grannen och först bett dem att bygga i markplan istället, vilket de vägrar. De har däremot kortat av utbyggnaden något så att det inte stör lika mkt, men det är tillräckligt ändå för att jag ska vara jättebesviken.
Visst förstår jag att du är ledsen över den skymda utsikten, det är inte tu tal om det.

MEN det är ju realia när man bor tätt, hips-vips så kommer någon av grannarna på att de vill göra en liten eskalering av den egna nyttjandeytan, oavsett om de redan har 'tre eller sju altaner', vilket ju iof. är en av de stora tjusningarna med att bo i 'eget' hus, dvs. man får själv bestämma hur många man vill ha, oavsett om andra anser det 'onödigt' ;)
Sedan är det väl så att den gången man själv känner sig som den missbehandlade så är det lätt att inbilla sig att man själv aldrig skulle göra någon förändring på sitt hus, om den förändringen inte skulle falla grannarna helt och fullt i smaken ;).

Fast trots allt så ser de säkert någon egen vinst med att bygga just som de vill göra (om de inte är några allmänt elaka eller konstiga människor som enbart gör det för att reta er) och de verkar ändå gått er till mötes till viss del med konstruktionen så helt omedgörliga verkar de ju inte vara, men ni kan ju trots allt inte förvänta er att få bestämma exakt hur de ska bygga sin altan, även om den råkar bli deras tredje ;).

Kolla med din kommun exakt vad som gäller för altanbyggen, håller grannen sig inom de 'råmärkena' så svälj förtreten.

MVH//Christina.
 
Konsulten skrev:
Är väl fullt möjligt att visa hänsyn, även om man har "rätten på sin sida"? Att tänka på andra än sig själv? Att vara lite smidig, helt enkelt.  :)


Men de har de väl till viss del gjort, eller är det bara markplan alt. strunta i den 'onödiga tredje' altanen som är eftergift nog...... :)
Milou skrev:
De har däremot kortat av utbyggnaden något så att det inte stör lika mkt
MVH//Christina.

*EDIT* Om vi vänder på steken och leker med tanken att dessa 'altanbyggare' hade ställt frågan här på forumet och, från sin synvinkel, redogjort för de stora personliga fördelar (vilka de vara månde) som de ser med sitt altanbygge och ställt oss frågan vad de ska göra med sina grannar som, trots att de gått dem till mötes och förändrat de ursprungliga planerna och tom. kortat ner/minskat altanytan, ändå inte är nöjda förrän de gör ditt eller datt, trots att byggarna har formell rätt att bygga sin altan även på det ursprungliga viset och det faktum att det 'endast är utsikten från diskbänksfönstret' det handlar om och de grannarna har xx antal andra ställen att titta ut på (OBS! det där är bara en exemplifiering av hur det mycket väl hade kunnat låta om man hört problemet från 'andra sidan'), då hade det antagligen kommit en hel del fantasifulla förslag på hur byggarna skulle få de 'okynnesobstruerande' grannarna att ta reson ;).

OBS! Milou, det är inte dig jag beskriver (men det förstår du säkert :)) utan ett försök att exemplifiera hur frågeställningen enkelt hade kunnat se ut, sas. betraktad från andra sidan, det är mänskligt och fullt förståeligt att känna besvikelse över sådant som inverkar menligt på upplevelsen av det egna ägandet, men om inga formella fel begås så kanske det egna accepterandet av situationen är ett sätt att sas. göra den egna pinan kortare :).
Många hälsningar till dig//Christina.
 
Tack för alla svar! :-*

Vi har ju fortfarande en fantastisk utsikt om man jämför med många andra hus, jag får försöka glädja mig åt det.





 
byggimpert skrev:
Men de har de väl till viss del gjort, eller är det bara markplan alt. strunta i den 'onödiga tredje' altanen som är eftergift nog...... :)
Svarade generellt på det ParkaKungen skrev. Omständigheterna i just detta fall känner jag ju inte till.

"Men det är väl ändå inte grannens uppgift att se till att ni har bra utsikt."

I många fall kan det ju vara möjligt att bygga på något annat sätt än man först tänkt, utan att det medför allt för stora olägenheter. Man behöver ju inte köra över sina grannar bara för att man har juridisk rätt att göra det. Det var min poäng. :)
 
Ja men hur var det med bygglovet?

Grannen måste nästan säkert ha bygglov för att bygga det här, och om dom redan har byggt sin max yta, så måste dom ha dispans från planbestämmelserna, och då blir ni tillfrågade av nämnden. Visserligen behöver inte nämnden ta hänsyn era synpunkter.
 
Gå ut och sätt er i skuggan med en sval pilsner och svalka er en stund nu, båda två 8)

Milou har ju för länge sedan generöst konstaterat att hon trots allt har en massa bra utsikt kvar ;)

MVH :)//Christina.
 
Milou skrev:
vår fina utsikt från diskbänken blir förstörd.
ett sätt kan vara att skaffa diskmaskin, så slipper man stå vid diskbänken så ofta ;D

+ att byggimperiet fått min mun att vattnas... kall öl... mmmmmmmmmmmmmmmmmmm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.