Freddan054 Freddan054 skrev:
Ägnat dagen åt att på 4,8 meters höjd koppla in en lampa. Snart klar med projektet. Tapeter är också så smått påbörjade. Nu öppnar jag en söndagsöl och laddar för nya krismöten om Corona På jobbet imorgon. Skål!
Snyggt! Vi är också i tankar på att börja med ett sådant här projekt och är totalt nybörjare, Dock kan vi bara göra en sådan här som på min bild då vår vägg endast tillåter det (185cm bred"). Vad använde du för tjocka skivor som ram och hyllplan? Vi har tänkt MDF men det kanske inte är en bra ide? Hur får man bäst bort skarvar och "små hål" mellan skivor innan man målar? Tack för inspo!

En väggmonterad bokhylla med öppna hyllplan och en inbyggd plats för en TV, belyst av en ljusslinga ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Sargen skrev:
Väldigt likt hur det ser ut hos oss! Dock slutar ena sidan vid en spaljé/trappa, så klurar lite på hur vi ska få till avslutet där. Dela gärna mer längs byggets gång, vore kul att se!
Det gjorde vår också! Vi tog bort spaljén och byggde dit lilla väggen till höger.
 
  • Renoverat vindsrum med vitmålade takbjälkar, inbyggd bokhylla och en ny vägg till höger med tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
straffarbete och 3 till
  • Laddar…
Så här blev min bokhylla. Jag struntade i LED-lister och satte spotar bara. Har ett par luckor kvar att sätta dit, sen är den klar.
 
  • Stort vardagsrums hörnbokhylla med spotbelysning och gråa skåpluckor, några luckor saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Malvis och 9 till
  • Laddar…
bobbyrune bobbyrune skrev:
Så här blev min bokhylla. Jag struntade i LED-lister och satte spotar bara. Har ett par luckor kvar att sätta dit, sen är den klar.
Tjusigt bygge!!
 
  • Gilla
emilbohlin och 1 till
  • Laddar…
Freddan054 Freddan054 skrev:
Kan ju uppdatera denna tråd med en bild där hyllan är ”nästan” klar. Det som saknas är att montera klart LED-listerna (de vita remsorna som hänger på trekvart lite överallt) samt att fylla hyllan med prylar :)
Såååå har du några nya bilder att visa? Man är ju ganska sugen på att se resultatet :D
Lutar åt att vi (jag) också ska bygga en platsbyggd tv-möbel/bokhylla så småningom..
 
  • Gilla
Freddan054
  • Laddar…
Snyggt
 
  • Gilla
Freddan054
  • Laddar…
Riktigt snyggt bygge.
Vart köper du trämaterialet och skenor till lådorna?
 
F Fredrik- skrev:
Riktigt snyggt bygge.
Vart köper du trämaterialet och skenor till lådorna?
Tack!

Jag har köpt alla skenor från Beslagsbutiken.
Allt trä kommer från Calexico Wood.
 
  • Gilla
Fredrik-
  • Laddar…
H Husägaren87 skrev:
Såååå har du några nya bilder att visa? Man är ju ganska sugen på att se resultatet :D
Lutar åt att vi (jag) också ska bygga en platsbyggd tv-möbel/bokhylla så småningom..
Det kommer. Hela den här sommaren har gått åt till Golf så jag har faktiskt inte kopplat in belysningen ännu :D
 
Riktigt snyggt och inspirerade bygge! Intressant tråd som gett många bra tips och råd. Sitter också i planeringsskedet av att bygga en tv-bokhylla, dock lutar det åt att bygga stommar av limträ-skivor, sett några trådar där folk gjort det och det verkar både lättarbetat och ekonomiskt. Har du fått in belysningen än? Täcklisterna på hyllplanen, är det likadana du satt stående mellan hyllorna också? Och hur har du fått det så slätt mellan stående och liggande täcklisterna? Återigen grymt fint bygge, både tv-bokhyllan och hallmöbeln blev fantastiska!
 
  • Gilla
Freddan054
  • Laddar…
Tack för de uppmuntrande orden.
Jodå. Belysningen är på plats. Jag är duktigare på snickeri än på fotografering men såhär ser det ut idag.

Det stämmer att jag använt planhalvas furu som täcklister. Det gör att de 18 mm hyllplanen blir lite stadigare (eller mycket stadigare rentav) och så ser de rejälare ut också. Tror de är runt 30-35 mm vilket också skapar en liten kant att montera LED-listen under.
Tittar man nära där skarvarna mellan stående och liggande möta så ser man en skarv. Det blev tight och fint men syns det för det. jag ville undvika att spackla skarvarna då det känns som att be om sprickor.

Hyllvägg med integrerad LED-belysning, täcklister av furu och synliga skarvar mellan stående och liggande delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyllvägg i vardagsrum med LED-belysning, integrerat TV-utrymme, hyllor med dekorativa föremål och vedförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
BerlinCalling och 10 till
  • Laddar…
Wow, blev ju superfint! Okej, tack för info! Vad är det för tjocklek på furulisterna? Hur har du gjort med kablaget från varje hyllplan, går det rakt neråt i framkant och in i underdelen eller har du löst det på något finurligare sätt? Måste fråga med tanke på ditt användarnamn med 054, är du från Karlstad?
 
Tack!
Tror de är 22x34 och de stående 44 (kan mäta imorgon om det behövs) :)
Sladdarna har jag gömt mellan hyllsektionerna. Svårt att förklara kanske men varje hyllsektion är byggd separat. Sen satte jag en 6 mm plywoodremsa i fram- och bakkant och lät kablarna löpa i mellanrummet. Det är över 100 meter kabel i hyllan vilket var anledningen att jag drog mig för att koppla in den. Det finns säkert smartare sätt att lösa belysningen bör tilläggas.
Karlstad stämmer 100% Dock är hyllan uppförd i Nykvarn där jag lever som värmlänning i exil. ;)
 
Hallå får man ställa några frågor:
Sitter med mitt eget bokhylleprojekt nu och tycker ditt projekt var mycket inspirerande!

På skåpsmodulerna nedtill, de var byggda i al-lamell som separata enheter? Har du använt en täcklist framtill även där med distanser? Vad har du för mått i sådana fall? Bild? Eller är nedre sektionen byggd i ett stycke? Ser väldigt fint o slätt ut mellan luckorna !
 
Lyytis Gustaf Lyytinen skrev:
Hallå får man ställa några frågor:
Sitter med mitt eget bokhylleprojekt nu och tycker ditt projekt var mycket inspirerande!

På skåpsmodulerna nedtill, de var byggda i al-lamell som separata enheter? Har du använt en täcklist framtill även där med distanser? Vad har du för mått i sådana fall? Bild? Eller är nedre sektionen byggd i ett stycke? Ser väldigt fint o slätt ut mellan luckorna !
Hej!
Kul att kunna inspirera. Det stämmer att skåpmodulerna är byggda som separata enheter med distanser mellan för att få rätt mått för en täckande furulist. Det är slätt och fint dels för att det tack vare al-lamellen rör sig minimalt i grundstommen, men också för att furun jag använt är snickeritorr. Det är viktigt.
Kikar man nära så ser man att det är skarvar och även penseldrag osv. Det är så jag vill ha det. Det ska se välgjort ut men också synas att det är hantverk, tycker jag :) Nu minns jag inte riktigt dimensionen på täcklisterna men al-lamellen är ju 18 mm och jag tror att jag satte små bitar av 18 mm björkplyfa som distanser. Det skulle innebära att listen behöver vara 54 mm för att täcka fronterna. Är inte hemma så jag kan kontrollmäta men jag är ganska säker på att det var dessa mått. Runt 50 mm iaf. Hoppas det var svar på frågan, hör av dig igen annars.
/Fredrik
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.