H
Vi ersätter och bygger ut nuvarande trädäck på marknivå.

Det gamla trädäcket (säkert 30 år gammalt) ligger på 40cm grus men vi skall utöka däcket och gräver ut för det nya området. Funderar nu på hur mycket man behöver göra för att få det bra utan större sättningar eller risk för växtlighet och vattenproblem.

Hur hade ni tänkt gällande underlaget där den gamla altanen ligger? Ska jag bara låta grusen vara som den är och lägga nya skruvreglar på plattor i rätt nivå eller bör jag gräva upp grusen för att lägga markduk, bärlager och grus igen enligt konstens alla regler?

Hur hade ni tänkt gällande den nya delen som grävs ut?
Marken består av hårt packad ler/åkerjord. Räcker det att gräva ut allt organiskt sen på med markduk och sedan jämna av med 5-10 cm grus eller behövs det ett ordentligt bärlager av sten också trots att marken är väldigt hård redan?

Tacksam för tipsen!
 
  • Uppgrävd mark bredvid gammalt trädäck i samband med utbyggnad och renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd åkerjord och stenar vid förberedelse för utbyggnad av trädäck på marknivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
L Leif i Skåne skrev:
Kolla på inlägg#4
[länk]
Tack för ditt svar, ser bra ut men det gör mig inte riktigt klokare gällande mina frågeställningar. Åtminstone inte beträffande delen som gäller gamla altanen.
 
H hrt skrev:
Tack för ditt svar, ser bra ut men det gör mig inte riktigt klokare gällande mina frågeställningar. Åtminstone inte beträffande delen som gäller gamla altanen.
Då jag använder bärlinor + bjälkar Alla var 45x145 så grävde jag bort c:a 40 cm med gräs och matjord, paddades hårt och plant sedan fyllde jag upp med 8-16 kross(den kan man skyffla för han) sedan paddades krossen så det blev fast. Altanen ligger på cementplattor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.