Tredje dagen idag vi vaknar med nästäppa från sovrummet, ska man investera i en luftrenare så länge? Detta är övervåningen, och fönstret står lite öppet hela natten för att ventilera.

Känns som det är mycket partiklar i luften.
Vi har beslutat att lägga nya golv hela nedervåning ca 100m2, och nytt golv, väggar och tak samt renovera 80 tals badrummet i anslutning till sovrummet.

Sedan köpa ett ventilationssystem som klarar hela huset med friskluftsventiler i alla alla rum uppe och nere.

Vågar man använda trägolv i nedervåning alls?
Eller ska man köra med klinker ? Det känns inte riktigt lika mysigt med detta, men kanske är nödvändigt.

Något annat man bör tänka på?
 
Frånlufts fläkt i badrum. Tilluftventiler i sovrummen. Se till att ni får bra ventilation först. Finns massor av trådar om hur du gör i detta forum. Blir ni snuvig av att ha fönstret öppet så är det ju pollen förmodligen. Luftrenare är aldrig fel men se till att det finns tilluftsventiler först. Dessa kan ha småfilter också

Ett mekaniskt ventilations system med återvinning är en stor investering.
 
Hej, jag anser att ni behöver skaffa er mer beslutsunderlag innan ni går vidare. Baserat på vad jag läst i tråden. Det ni beslutat om kan ju vara helt onödigt och kanske inte hjälper alls. Genomför en ordentlig undersökning. Om ni inte vill göra det själva så är det väl rimligt att ta in en besiktningsman.
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Frånlufts fläkt i badrum. Tilluftventiler i sovrummen. Se till att ni får bra ventilation först. Finns massor av trådar om hur du gör i detta forum. Blir ni snuvig av att ha fönstret öppet så är det ju pollen förmodligen. Luftrenare är aldrig fel men se till att det finns tilluftsventiler först. Dessa kan ha småfilter också

Ett mekaniskt ventilations system med återvinning är en stor investering.
Har i ena nyrenoverade badrummet en bra fläkt som går konstant. Luktar bra där inne.

Jag tänkte samma sak att jag vill säga upp för ventilation ovan fönster , men vågar inte innan jag vet hur de fungerar så man inte får andra problem. Behöver ju få någon form av cirkulation. Är det värt att ta hem en ventilationstekniker? Som installerar en mekanisk fläkt i huset ?

verkade va dubbla plastmatta på golv i nedervåning , ser ut att va limmat oxkså. Kommer bli ruskigt jobbigt och byta.
 
Borde inte ett öppet fönster vara ett bra test ifall tilluftsventil fungerar ? Samt vi har en luft luft pump som nästan konstant blåser in frisk luft ? Borde räcka bara för och se om ventilationen är problemet ?
 
En luftluftpump tar INTE in frisk luft utan det är bara inneluften som cirkulerar genom den!
 
M mickekarl skrev:
En luftluftpump tar INTE in frisk luft utan det är bara inneluften som cirkulerar genom den!
Tack ! Hade helt för mig den tog luft utifrån. Det innebär förmodligen då att ventiler i rum så kommer luften bara stå stilla om inget forslar runt luften på. Finns det någon enkel lösning för att få få runt luften i huset på första plan och andra våning.

Någon ventil ska ju ta in luft och andra ut. Men hur är frågan .
 
Tilluft i sovrum
Frånluft i badrum och kök.
Svårare är det inte.
 
GoC GoC skrev:
Tilluft i sovrum
Frånluft i badrum och kök.
Svårare är det inte.
Har du förslag på frånluft man kan ha i köket ? Har en i badrummet som är är fin och är på konstant.
 
Danin Danin skrev:
Har du förslag på frånluft man kan ha i köket ? Har en i badrummet som är är fin och är på konstant.
Måste nog konstatera att ventilation inte kommer åtgärda vårt problem, även om vi givetvis ska förbättra ventilationen.

Har kört luftrenare idag hela dagen, och det var dåliga värden i början, men sen verkar de ha krypit ner till riktigt bra värden.

Luftrenaren har kolfilter och hepafilter, ingen påverkan av lukter.

Vi kände alla när vi vaknade i morsen att vi var snuviga och ögonen var lite svullna, det känns som en irriterande lukt, nästan som gammalt hus gammal gubbelukt.

Rummet på nedervåningen är precis under rummet på första plan som också luktar illa, sen ett rum till i anslutning i det på markplan som luktar, men något mindre.

Vi har vädrat och vädrat, från att låta två fönster stå öppna i flera timmar, du känner ändå lukten i rummet.

Börjar bli lite rädd för jag kan gissa det kanske är mögelangrepp och att åtgärda det känns inte enkelt.

Det är tvättat med klorin på golv och väggar utan någon förbättring av lukt.

Vad fasen ska man ta sig till ! Varför just dessa två/tre rum.

Det som är otroligt att detta är inget jag har känt när vi var på visning eller de ggr vi även besökte efteråt eller tänkte på?!?!

Vad luktar död mus tex, men låter otroligt att det är problemet, det är bara lite suraktig, unken lukt.

Lukten försvinner inte hellr om man är lite längre i rummet som luktar brukar göra när man vänjer sig.

Börjar bli lätt desperat.
 
Närbild på betonggolv med torrt, smuligt material under lyft parkett, liknar sand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I ett av sovrummen nere som inte luktar riktigt så illa finns ingen plastmatta utan parkett samt heltäckningsmatta. När ja lyfte på parkett ligger den på betongen men verkar vara någon torr smuligt material på betongen ? Kan de va primer eller någon annan behandling ?

tog bild men svårt att sätta fingret på va de är, känns som sand nästan.
 
  • Närbild på betonggolv med torrt smuligt material, möjligen primer, under upplyft parkett och heltäckningsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett betonggolv med smuligt material under lyft parkett, liknar sand eller primer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Danin Danin skrev:
Har du förslag på frånluft man kan ha i köket ? Har en i badrummet som är är fin och är på konstant.
Frånluft i kök är ofta köksfläkten om den är kopplad till skorsten eller frånluftkanal genom väggen. Då drar den ut luft från huset och by luft kommer in genom tilluften.
 
Kan det inte vara impregnerade reglar som är ingjutna i plattan som luktar?
 
V Villa1949 skrev:
Kan det inte vara impregnerade reglar som är ingjutna i plattan som luktar?

Ja det är inte omöjligt, hoppas verkligen Ocab kan ge mig ett svar. Man hoppades få njuta av att fixa i huset nu står allt i lådor rent kaos.

Det värsta är att lukten går inte vädra ut, hur mycket jag än öppnar fönstrerna så luktar det i rummet, de övriga rummen som vardagsrum och köket har inte den lukten.

Syllarna va mellan 10-11% vid provtagning av anticimex.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.