Hej!

Jag har nu beställt en pool/badtunna på 3000*3 000mm med ett djup på 1200mm.

Tanken är att man är less på plastpool men också att kunna köra det med värme när det inte är barnens plaskdamm.

Detta är beställt via en plåtslagare och priset var helt okej, allra helst i jämförelse med rostfritt.

Men.. Jag tänker att kan klor eller liknande ha en dålig effekt på Alu? Varför har det inte byggts mer med te x durk.
Jag tänker att den är fylld mer eller mindre året om.
Givetvis kan ytan osv bli matt. Men annars då?
Synpunkter?
 
Intressant projekt!
Har du den släta sidan mot vattnet?
Det finns andra kemikalier som inte är klor, t.ex. aktivt syre eller ozon-generator.
Två flaskor med poolkemikalier, en märkt "Aktivt syre - aktivator" och den andra "Aktivt syre - granulat".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Aluminium tål inte höga PH värden som finns i betong och andra basiska ämnen.
Galvanisk korrosion
- förekommer när metaller bryter ner varandra

- Om aluminium kommer i kontakt med ädelmetall (som koppar, zink och vissa typer av stål), kommer aluminiumet att brytas ner.

- Det är därför problematiskt att kombinera aluminium och galvaniserat stål eftersom galvaniserat stål är täckt med zink, vilket är mer värdefullt än aluminium. Därför är det aluminiumet och inte den galvaniserade ytan som bryts ner.
Skall följa med spänning
Lycka till.
 
Redigerat:
Hej!

Tanken är ruffa sidan inåt.

Jag tänker mig som sagt att vattnet ska vara i hela tiden och att en sandfilterpump ska gå hela tiden.

Alltså.. Man kanske bör pröva med annat än klor till att börja med?
Alternativt behandla ytan kanske med någon färg eller liknande.
Dock svårt att få det att fästa kan jag tro?
 
Och för att förtydliga.
Poolen/baljan ska ju inte ha kontakt med något annat än isolering och tryckat virke
 
Det finns flera olika kvalitéer på durkplåt, vissa kan man inte bocka t.ex. plåt till flak, men vissa bockas i en kantmaskin och då med en radie på 30-40mm det är lättare att rengöra. Jag hade valt slät sida mot vattnet.
 
Tack för svar

Varför jag vill ha ruffa sidan in är helt enkelt småbarn. Halkskydd liksom.
Men ska fundera ett varv till. Tänker du på det rent estetiska?

Det är en plåtslagare som gör poolen. Och det enda han kommer bocka är kanterna uppe och dom bokas ut, som flärpar. 20 cm.

Annars är det hela ark på 1500*3000mm som används. 3mm tjock är dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.