Hand i trädgårdshandskar håller en jordklump som visar fuktighet, mot bakgrund av nyplanterad jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plantrötter i fuktig gödslad jord med torr yta, blötare i djupet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på gula toppar av Thuja Brabant-grenar som hålls mot jordbakgrunden, indikerar vattenstress eller sjukdom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brabant-tuja med gulnande blad från toppen, planterade i ny jord mot gräsmark bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gula och gröna löv på en Brabant-tuja indikerar vattenstress hos nyligen planterade plantor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Vi planterade 300st Brabant 100cm i kruka för två veckor sedan. Förberett dike 40x40 och bytt ut jorden mot gödslad anläggningsjord. När plantorna kom så var dom fortfarande fuktiga och vi vattnade på krukorna dom första dagarna innan vi började med planteringen.

När vi planterade så la vi i jord i diket som vattnades kraftigt, plantorna togs ur krukan och dom fick stå i vattenhink i några minuter före dom sattes ner. Slutligen så fyllde vi på med jord strax över befintlig nivå på plantorna.

Vi har sedan planteringen för två veckor sedan vattnat lite grann vilket inte har varit mycket då det regnat kraftigt. Jorden är torr på ytan men gräver man ner så blir det först fuktigt för att sedan i nivå med nedre delen av rötterna övergå till blött.

Plantorna har successivt börjar bli gula från toppen och neråt vilket då borde tyda på för lite vatten, men det är som sagt blött och fuktigt i jorden.

Någon som har erfarenhet av detta och hur löste ni det?
 
Det är alltid svårt att gissa vad som hänt när något dylikt inträffar men jag gör en gissning i alla fall, för mycket vatten och plantorna dränks. I en så blöt jord blir det syrefattigt och inga växter klarar av den miljön många timmar.
Man ser ofta i odlingsråden om tujor att de måste vattnas ordentligt men marken skall vara fuktig, inte blöt. Överdriven bevattning skadar alltid om vattnet inte rinner bort ur planteringsgropen.
 
  • Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
Jag hade också gissat på det om det var så att det var lika blött hela vägen upp, men nu är det i nivå med underkant på rotklumpen.

Är det verkligen troligt att det varit för blött då?
 
Nämnvärt är att dom började gulna redan före dom hamnade i backen, men det blir bara värre...
 
När man planterar perenner och något blir fel så syns det nästan omgående på de slokande bladen, barrträd har inget sätt att visa att de inte mår bra förrän det oftast är för sent.

De planterades i blöt jord och dessutom kom kraftiga regn i den redan fuktiga vårjorden då uppstod syrebrist vilket inte visar sig förrän efter ett tag på barrväxter. Rötterna ruttnar snabbt i blöt jord.

Ett annat om än lite långsökt alternativ är jorden de planterades i. Jag vet inte vad anläggningsjord är men du skriver att den var gödslad. För mycket och för stark gödsel skadar växterna. Jag planterar i matjord som varit komposterad några år men jag gödslar aldrig vid plantering, det finns tillräckligt med näring i jorden fram tills nästa vår

Ett tredje alternativ är förstås att plantorna var skadade redan när ni fick dem och då bör ni naturligtvis reklamera växterna
 
Jag är ingen thujaexpert men ska man verkligen plantera högre än nivån i krukan? Det gör jag aldrig med växter med bark.

Annars låter det som att du fått en dålig sändning som råkat ut för något innan de kom till dig. För jag tror inte växterna blir så dåliga på bara två veckor om de inte redan var skadade innan.
 
  • Gilla
Skånepöjk och 1 till
  • Laddar…
Dränkning...för mycket vatten i planteringen...
Rötterna luftats.... dvs plantorna ha utsatts för länge för luft på rötterna
Filtyper och för mycket gödsel.. flytande på rötterna
Någon granne som saltat och vill bli av med dina tujor!
Några skäl till att en hel häck uppvisar samma brister!
Det är annars inte normalt att alla plantor visar samma problem
 
;)
B byggarätt skrev:
Dränkning...för mycket vatten i planteringen...
Rötterna luftats.... dvs plantorna ha utsatts för länge för luft på rötterna
Filtyper och för mycket gödsel.. flytande på rötterna
Någon granne som saltat och vill bli av med dina tujor!
Några skäl till att en hel häck uppvisar samma brister!
Det är annars inte normalt att alla plantor visar samma problem
Heltäckande svar, men fortfarande lika oklart...;)
 
A Abies koreana skrev:
När man planterar perenner och något blir fel så syns det nästan omgående på de slokande bladen, barrträd har inget sätt att visa att de inte mår bra förrän det oftast är för sent.

De planterades i blöt jord och dessutom kom kraftiga regn i den redan fuktiga vårjorden då uppstod syrebrist vilket inte visar sig förrän efter ett tag på barrväxter. Rötterna ruttnar snabbt i blöt jord.

Ett annat om än lite långsökt alternativ är jorden de planterades i. Jag vet inte vad anläggningsjord är men du skriver att den var gödslad. För mycket och för stark gödsel skadar växterna. Jag planterar i matjord som varit komposterad några år men jag gödslar aldrig vid plantering, det finns tillräckligt med näring i jorden fram tills nästa vår

Ett tredje alternativ är förstås att plantorna var skadade redan när ni fick dem och då bör ni naturligtvis reklamera växterna
det har varit blött längre ner och fuktigt på mitten samt torrt på toppen, men jag drog upp en planta idag och det luktar frisk jord, Inge unket eller mögel.

jorden är gödslad med brunnen hästgödsel, anläggningsjord består av torv, lera och sand.

Jag börjar också tro att det hänt något före dom kom till mig, alla plantor har inte exakt samma förutsättningar och planterades inte exakt samtidigt. Men alla plantor uppvisar samma symptom.
 
Vi har en Thujahäck sedan 7-8 år, jag tycker de uppvisar de symptomen precis varje vår för att sedan återfå sin gröna färg
 
Utifrån det svarta prickarna som finns på grenslutet så kan det var kvistdöd också. Jag planterade 233st brabant er för strax över 1 månad sen och mina är bara lite gula i topparna (nya skott) men inga problem annars. Skulle gissa att den du lagt upp närbild på har nån sjukdom
 
Kan även tillägga att min lösning till detta är tålamod. När jag först såg att dom har gula så fick jag panik och tänkte "nu dör fan alla". Men dom har överlevt hittills iallafall Jag bor utanför Örebro och vattnar i ca 3 timmar var 4e dag just nu. Jag gav dom jordförbättring vid plantering och lite kogödsel efter 1 månad. Dom lever iallafall
 
D Domusnovus skrev:
det har varit blött längre ner och fuktigt på mitten samt torrt på toppen, men jag drog upp en planta idag och det luktar frisk jord, Inge unket eller mögel.

jorden är gödslad med brunnen hästgödsel, anläggningsjord består av torv, lera och sand.

Jag börjar också tro att det hänt något före dom kom till mig, alla plantor har inte exakt samma förutsättningar och planterades inte exakt samtidigt. Men alla plantor uppvisar samma symptom.
Just att alla plantor visar samma symptom tyder på en orsak!
Det du säger om lukt talar för luft för om du fått sjukdom i rotsystemet så luktar det
Däremot kan svamp angripit eller frostknäpp kring valborg?
 
  • Gilla
ccaarroh
  • Laddar…
T
Då det är krukodlade och med tanke på rotsnurren så kan den vara torrt som fnöske i mitten.
Ibland får man skära några snitt i rötterna för att dom ska sprida sig och få in väta i mitten då jorden bildat en yta som inte lätt suger vatten. Sen om dom kommer direkt från växthus till att bli placerade i marken utomhus så kan det också chocka dom.

Har många gånger köpt växter som kommer från växthus som stannar i växten och nästan dör tillbaka första året för att jag inte avvänjt dom bättre.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det är normalt att tillväxten på en planta är gul! Den blir grön när tillväxten slutar till hösten.;)
Däremot får den inte torka i marken särskilt på våren.
Gul tillväxt på planta längs häck i trädgård med träd och soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut i dag.
Rad av unga plantor med gul tillväxt framför mogen häck i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.