I bilden jag visar på tyska väggkonstruktionen i trådens början, där är det 200 mm rockwoolplatta, men man kan välja uppåt 300 mm.
Det står att vattenång-diffusionsmotståndstalet(my) för Rockwoolplattan är 1, tydligen betyder det diffusionsöppen. Jag såg nämligen ett sådan här hus byggas nu år 2020 i Tyskland och där på taket har de ventilationspipor, så någon form av ventilation måste de då ha.

Fördel med denna tyska väggkonstruktion är tydligen också att den är brandsäker och fasaden brinner otroligt dåligt. Dessutom anges den vara fri från formaldehyd, ammonika och fenol.

Som Nikoramus säger, så är det nog så att en tysk han vill ha ett stabilt hus och då gäller murade väggar, och han nöjer sig inte med ett träskjul som vi svenskar gör. Men Nikoramus, inte byggs väl nybyggda enfamiljshus i Bayern utan ventilation. Äldre enfamiljshus saknar ventilation ja, men inte nybyggda väl säg sedan år 2000?

I Tyskland saknar många hus helt ventilation, men är nog då inte byggda de senaste 20 åren.
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Claes Sörmland
N Nikorasu skrev:
Kanske inte den mesta moderna konstruktion, men så byggs här av tradition. Ett putsat hus i sten anses robust, rejält - ett ordentligt hus helt enkelt. Hus i trä har lägre status - billigare, inte lika bra som sten. Därför vill färre bygga i trä.
Känner igen tankesättet från de gamla kollegorna i Baden! De tunga husen var också en välsignelse under sommarens hetta.
 
tommib
Det där med trä vs sten är nog både relaterat till lokala traditioner och tillgång på råvara. Vi har här i Sverige en stor träindustri med mycket god tillgång till skog. Jag vet inte hur det är med det i Tyskland, eller övriga kontinentaleuropa. Däremot vet jag att det finns ett gammalt skämt/talesätt: På kontinenten namnger man skogarna, här namnger vi gläntorna.

Stenhus har månfa fördelar generellt men är dyrare att bygga. Ur koldioxidsynpunkt är betong betydligt sämre äb trä.
 
Vad jag har lagt märke till i Tyskland när ett enfamiljshus byggs, är att det alltid står en kran där i månader, och då ska du ha kranförare. Det kan inte vara billigt. Som tommib säger är det säkert så att i Sverige finns mycket virke och då använder man det sedan urminnes tider. Murar man ska väl cementen bränna och det försenar bygget, vilket kostar pengar. Det verkar också som om varje enfamiljshus i Tyskland arkitektritas, istället för kostnadseffektivare standardiserade enfamiljshus, som i Sverige.
 
Det står att Rockwoolplattan har ett vattenång-diffusionsmotståndstalet(my) = 1. Vattenånga diffunderar alltså i Rockwoolplattan lika som i stillastående luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.