Vilken typ av rör slang har ni till vatten distrubitionen i huset ? Ex från rinkabyrör ?
http://www.rinkabyror.se/
Eller kör ni med prisol / koppar rör ?

 
No one ?
 
Har Rinkaby rör dricksvattenrör i PEX nuförtiden?

Jag skulle nog köra med pex om du kör dolt montage. Ska du hänga rör i pendlar i källaren skulle jag kanske överväga att dra koppar - eller dra pexrör i en kulvert i källartaket.

Prisol suger.
 
  • Gilla
Sven T
  • Laddar…
Pex känns lite "melodifestival"
Prisol däremot är "hårdrock" 8)
 
Nä, galvade rör alternativt hårda kopparrör är hårdrock.
Prisol är pudelrock ála Poison.
 
  • Haha
noone70
  • Laddar…
Okej, galvat är ju helt klart mest hårdrock. Men hårda kopparrör är inget bra, jag har hört ”i mjölkdisken” att det lätt kan börja brinna i mellanbjälklaget när man ska löda ihop dom… ;)
 
;D  ;D

Alltså måste lödda, hårda kopparrör vara hårdast av dem alla. Öppen låga nära brännbara material. Som gjutet i en Judas Priestvideo från -82.

Vågar man inte leka med elden finns ju klämringskopplingar alternativt presskopplingar med åldersbeständig(?) o-ring.

 
Man kan ju lätt se Rob Halford med svetsglasögon och nitbälte framför sig ;) Hotter than hell (fast det var Kiss).
Jag har sagt det förr och säger det igen PEX med skyddsrör är grejen. Lätt att jobba med.
 
Ni snackar gojja allihop.

Jag säger som jag sakt förut, det är bara föredettingar och gamla betongpruttar till rörpulare som använder koppar. Vi som är födda på 1900talet använder PEX.'

Vill ni göra en koppling till musiken så kanske ni kan se koppar som rullband och PEX som en dvdskivan....
 
  • Haha
  • Gilla
Azmira och 1 till
  • Laddar…
Eyy, vänta här nu. Jag har sett med mina egna ögon att det finns ett och annat nyinstallerat kopparrör i din källare.

Edit:

Visst, det var till värmesystemet men ändååååå.
Bevis no1.
PICT0713.jpg

 
  • Gilla
tjatt och 2 till
  • Laddar…
frågan gällde ju vattenDistribution. 8)

Exhibit 2:

PICT1866small.JPG

Man kan nästan se hur vattnet distribueras iväg i dom där plaströren.....
 
  • Gilla
Hutton
  • Laddar…
Min vvs kille gillar varken Judaspriest eller Stenmark  ;) men han gillar koppar rör däremot. Men för mig som ska ha dolt i badrum etc så känns pex bättre  :-/ Han har inte jobbat med pex innan och man behöver specialverktyg till det menar han eller ?
Pex till dricksvatten köper man ev av wirsbo ?
 
  • Gilla
Bananskalare och 1 till
  • Laddar…
Pex kan skarvas på två sätt. Antingen gör man som MathiasS och använder klämkopplingar. Då behövs endast ett specialverktyg: skiftnyckel.

Kör man med pex och de däringa värmekopplingarna behövs ett scheissedyrt verktyg. Det kan man förvisso låna på Dahl tror jag.

kolla Wirsbo så förstår du vilka kopplingar jag menar.
 
Min far, född -44, som vårt hus, och i VVS-branschen sen 60-talet har gett mig några tydliga krav på ombyggnaderna efter att ha sett reklamationer av olika konstruktioner:

1. Aldrig klämkopplingar inbyggt. Vem kan lita på en gummiring i 40 år? LK har en modell där man i princip tvingats byta ut alla installationer....
2. PEX, ja om det är den modell där man konar slangen mot kopplingen med specialverktyg. Väsentligt bättre än där man kör med slätände i kopplingen
3. Hårda kopparrör med lödning är modellen som håller i längden. Dock försiktighet med lödning inomhus så han löder och sätter kopplingar synligt.
4. Prisol möjligen i vägg när man slipper se eländet.

Kanske omodernt med hårda rör, men definitivt hårdrock ;D
 
  • Gilla
kortis och 3 till
  • Laddar…
Då får jag bräda dig med far och farfar i VVS-branschen sedan 1937 ;)

- PEX måste dras i skyddsrör om det är dolt, inga skravar
Använd fördelningsskåp till Pex-rören
- MaPress kopparrörssystem (eller andra godkända) kan läggas dolt med skarvar utan skyddsrör

För oss i 2000-talet: Pex rör-i-rör, pressrör på koppar- och stålrör, Poloplast avlopp
För er i 1900-talet: Prisol, lödda kopparrör, vanliga PVC/PP-avlopp

:D :D :D ;)
 
  • Gilla
Emanuel Björnler och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.