Ok, kanske att det går bra att omvärdera för att höja lånet hos banken. Regeln kanske bara säger att man inte får omvärdera förrän efter 5 år för att minska sin amortering.

https://www.fi.se/sv/publicerat/pressmeddelanden/2016/amorteringskrav-pa-nya-bolan/

O Orren1234 skrev:
Jasså? Enligt de två banker vi pratat med Nordea och Danske bank så går det bra med en omvärdering av mäklare direkt efter renoveringen för att öka lånet. Men taxeringsvärdet går inte ändras förrän efter 5 år.
 
A
O Orren1234 skrev:
Såhär tänker jag;

Hus har ju ökat i värde i alla år och i området byggs en skola och flera nya radhusområden. Kanske är huset värt mer än 3 milj om 5 år och då kan vi bli av med alla extralån.

Om inte så sitter vi i ett oförändrat läge ekonomiskt men bor mycket större än idag.

Hur kul är de att ha full belåning på huset.

Sätt istället på att spara så du hamnar på en belåningsgrad kring 65-70 procent.

Själv har jag bolån på 2,4 miljoner = 67 i belåningsgrad och de i sin tur ger låg ränta hos banken.
 
Ni har 850 tusen i lån utan säkerhet? Dvs ni äger inget för 850 tusen kronor?

Det känns tyvärr lite som lyxfällan, ni har inte ekonomi för att köpa ett hus och vilja renovera så mycket på kort tid.
Att ni sen vill baka in ert 350 blanco i huslånet är inte bra.

Att mäklaren säger att huset är värt si eller så efter renovering är enbart spekulationer, huset kanske bara är värt 2 miljoner efter dessa tiderna.

Hade jag suttit i er situation hade jag råamorterat på 350 direkt.
Om ni har 50 ut och 10 i hyra så snåla och amortera 20-25 tusen varje månad på de lånen.
 
  • Gilla
Axbard_89 och 1 till
  • Laddar…
S
Spontant låter det inte som att ni har råd med hus. Spara ett par år till. Privatlån är ingen bra idé, det ska ni också kunna betala tillbaka

Blancolånet på 350k gör mig också nyfiken. Är det billån?
 
  • Gilla
Flipbed
  • Laddar…
Jag måste hålla med föregående om att det är en väldigt riskabel kalkyl. Att vara belånad ända upp till 85% utan någon buffert är mycket riskabelt. Om akuta problem dyker upp med huset, (läckande tak, trasigt avlopp, värmepanna som brakar ihop etc.) som måste åtgärdas direkt finns varken buffert i kontanter eller möjlighet att öka på bolånet. Att förlita sig på en värdeökning är också riskabelt i dagsläget, ingen vet idag hur lång tid det kommer ta för ekonomin att återhämta sig, ingen vet vilken effekt det kommer ha på bostadspriserna. Nån på SEB spekulerade i en 15% minskning, om det den prognosen slår in har värdet av era renoveringar ätits upp av en generell nedgång och möjligheten att värdera om och höja lånet är borta.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Går banken med på det hela då?
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Går banken med på det hela då?
Ja det har inte varit några problem med någon bank alls.
 
S Snappahaneklanen skrev:
Jag måste hålla med föregående om att det är en väldigt riskabel kalkyl. Att vara belånad ända upp till 85% utan någon buffert är mycket riskabelt. Om akuta problem dyker upp med huset, (läckande tak, trasigt avlopp, värmepanna som brakar ihop etc.) som måste åtgärdas direkt finns varken buffert i kontanter eller möjlighet att öka på bolånet. Att förlita sig på en värdeökning är också riskabelt i dagsläget, ingen vet idag hur lång tid det kommer ta för ekonomin att återhämta sig, ingen vet vilken effekt det kommer ha på bostadspriserna. Nån på SEB spekulerade i en 15% minskning, om det den prognosen slår in har värdet av era renoveringar ätits upp av en generell nedgång och möjligheten att värdera om och höja lånet är borta.
Beroende på hur man räknar så är ju över 100% belåning eftersom kontantinsatsen är lån och sen ytterligare 350K över det
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Beroende på hur man räknar så är ju över 100% belåning eftersom kontantinsatsen är lån och sen ytterligare 350K över det
Dom ser lånet av vännen som en gåva eftersom vi inte har återbetalningskrav riktigt. Och ingen ränta. Vi får betala tillbaka när vi kan.
 
O Orren1234 skrev:
Dom ser lånet av vännen som en gåva eftersom vi inte har återbetalningskrav riktigt. Och ingen ränta. Vi får betala tillbaka när vi kan.
Det är väl ganska irrelevant?
Det är ju ändå en skuld som ska betalas av, en ytterligare utgift i din kalkyl.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur ska ni klara dränering och nytt badrum för endast 200? Om ni har egen grävmaskin och är plattsättare kanske det går...
badrum fixar man relativt enkelt för 40-60 000, dränering borde man kunna fixa för 140 000 även utan egen grävare.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
O Orren1234 skrev:
Dom ser lånet av vännen som en gåva eftersom vi inte har återbetalningskrav riktigt. Och ingen ränta. Vi får betala tillbaka när vi kan.
Jo det ska ni nog vara klara med för vännen med, inga småbarnsföräldrar med nyköpt villa kommer kunna betala tillbaka den summan innan barnen tagit studenten.

Jag hade nog inte gått på det köpet just med tanken på att ni har för lite egna pengar.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Får ni ens ta 550000kr i blanco lån, ser att det flesta banker har 500000kr som max belopp?

Sen kan ni väl börja med att spalta upp vilka kostnader ni kommer ha, jag tycker ni ska räkna med amortering eftersom amorteringsfriheten bara gäller till Augusti 2021, det är "bara" 15 månadslöner bort, inte så långt när det kommer till att betala av bolån och en halv miljon i övriga lån.

Ränta på bolån (2200000): 3200kr
Amortering bolån: 3700kr
Ränta på blanco lån (5%) (550000kr): 2300kr
Amortering på blancolån (10år) (4500kr)
Avbetalning på lån från vän (500000 på 5år) : 8300kr
Totalt 22000kr i månaden

Tycker inte ni ska bygga hela planen på att ni kan värdera upp huset om ett år utan se till så ni klarar ekonomin även utan en uppvärdering.

Inklusive driftskostnad som kommer ni lägga halva er månadsinkomst på boende och amorteringar. Lägg sen till andra fasta kostnader som bil, CSN osv. Jag kan tycka det är mycket men jag förstår också lockelsen med att bo i hus. Har man som ni dessutom barn är det inte så lätt att spara i 10år innan man köper hus för då har barnen redan vuxit upp och det liv man ville ha med egen trädgård osv är borta.
 
  • Gilla
Flipbed och 1 till
  • Laddar…
Excel
Låter som ni behöver bli skuldfria innan ni köper hus. Era blancolån visar att ni inte lärt er hantera pengar.
 
  • Gilla
Tamazin och 2 till
  • Laddar…
Eller så är detta vår chans att bli husägare. Vi drömmer om hus och vill ha något eget att ta hand om. Barnen börjar växa ur vår lilla hyresrätt. Huset ligger i ett område som är under expansion och husen där spås öka i värde.

Om vi lugnar oss med renoveringar och bara dränerar och gör en billig badrumsrenovering, lever med 70-tals intredning och låter huset stiga i värde i 5 år.

Om 5 år har vi amorterat huslån och blancolån såpass mycket att vi kan slå ihop alla lån och värder om huset. Om ytterligare 5 år kan vi bli av med lånet till vår vän. Är det helt orimligt?
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.