Hej, är det någon som har tagit bort väggen mellan kök och vardagsrum i älvsbyhuset mimer? Vi funderar om det går? Eller ta bort väggen och sätta en köksö mellan köket och vardagsrummet?
 
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Om du vill ha svar från andra än de som vet hur Älvsbyhuset Mimer ser ut, är det bäst att du lägger ut alla ritningar du har.
 
  • Gilla
Katarinaenbom77
  • Laddar…
Ritning av en lägenhetsplan med kök, vardagsrum, sovrum, badrum och klädvård markerade och uppmätta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom det är ett 11/2-planshus är väggen melan kök och vardagsrum med säkerhet bärande. Vill du ta bort den måste den ersättas med en balk och två pelare.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Du har ju fått svar på att väggen är bärande. Jag förstår inte riktigt hur ni hade tänkt er planlösningen - vad vill ni ha för resultat? Det ser ut att vara ca 240 cm vägg som det gäller. Tar ni bort större delen av den (på korrekt sätt enligt Justus förslag) så har ni åstadkommit en stor dörröppning mellan de två rummen, tappat fyra högskåp i köket och förlorat den bästa platsen för en soffgrupp i ert rätt lilla vardagsrum. Öppningen blir för liten för att kunna användas för matbord eller skåp, så förutom att man med öppningen har en direkt förbindelse mellan köket och vardagsrummet kan jag bara se att man har tagit två fungerande rum och gjort dem sämre.
 
  • Gilla
Katarinaenbom77 och 1 till
  • Laddar…
Ja tack för svaret om bärande vägg. Anledningen till att ta bort väggen är att få en öppnare planlösning mellan kök och vardagsrum. Om någon tagit bort denna vägg får ni gärna del med er av bilder.
 
BirgitS
Jovisst blir det öppnare men har du funderat på hur du ska få dit allt nödvändigt i köket och vardagsrummet efteråt?

Utifall att du inte känner till det så kräver ingrepp i bärande konstruktioner att man gör en bygganmälan till kommunen och normalt så vill de ha beräkningar från en byggnadskonstruktör som visar hur man har kommit fram till måtten på balken och pelarna.
 
  • Gilla
Katarinaenbom77
  • Laddar…
Du verkar vara väldigt kunnig, min fråga är om väggen mellan vardagsrummet och det stora sovrummet är bärande i Älvsbyhus mimer
 
J justusandersson skrev:
Eftersom det är ett 11/2-planshus är väggen melan kök och vardagsrum med säkerhet bärande. Vill du ta bort den måste den ersättas med en balk och två pelare.
J justusandersson skrev:
Eftersom det är ett 11/2-planshus är väggen melan kök och vardagsrum med säkerhet bärande. Vill du ta bort den måste den ersättas med en balk och två pelare.

Du verkar vara väldigt kunnig, min fråga är om väggen mellan vardagsrummet och det stora sovrummet är bärande i Älvsbyhus mimer
 
Nej, den är inte bärande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.