Hej!

Är nybliven villaägare och har ett stort dilemma med de gamla äppelträden som finns i trädgården.
Då vi har en 2 åring samt en bebis snart vill vi ordna med stängsel runt tomten, som även ska täckas in med någon lämplig vintergrön klätterväxt för att skapa insynsskydd. Då huset är beläget lägre än en gång/cykelbana invid tomten behöver vi ha ett högre stängsel för att få någorlunda insynsskydd.

Problemet är att de gamla äppelträden är planterade nästintill i tomtgränsen vilket gör att stängslet blir väldigt lågt om vi inte gör något med träden. Då undrar jag om det är möjligt att kapa av alla grenar som går ut från tomten utan att ta kål på träden? När och hur ska man gå till väga om det är genomförbart? Tips på klätterväxter för ändamålet tas emot!

På bilden syns linjen för tomtgränsen samt träden ifråga. Det är dessutom 6 olika sorters äppelträd, fick en lista av förra ägaren:

James grive
Oranier
Ingrid Marie
Transparans
Åkerö + ymp
Fädie

Äppelträd i en trädgård med markerad tomtgräns, trädens grenar sträcker sig över linjen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla äppelträd vid en tomtgräns med markerad linje och skuggor på marken, visar grenars utbredning över gränsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Roligt med så många olika sorter, de verkar genomtänkta val och ni kommer ha mogna äpplen i olika omgångar från augusti till vintern! Jag hade gjort mycket för att försöka behålla dem oskadda!
Det är alltid en risk med att stympa gamla träd och skapa ingångar för svamp och annat.

Men jag förstår också behovet av att hägna in, det är jätteskönt att kunna släppa ut ungarna på grönbete och veta att de inte kommer så långt. Det är samtligt ganska kort period som det behövs, om fyra-fem år är behovet mycket mindre.
Jag hade nog försökt sätta ett tillfälligt staket innanför träden.
 
  • Gilla
Homanshah
  • Laddar…
Det var kul o höra att det blir frukt hela säsongen! Ja, behovet är gigantiskt just nu. Det enda som tydligen är roligt är att springa upp mot vägen där det kommer väldigt många cyklister och mopeder i hög fart. Och just eftersom det är väldigt mycket ”trafik” med fotgängare o dyl vill vi ha insynsskydd också för att slippa alla nyfikna blickar dels när man är i trädgården men framförallt då vi är inne. Man ser rätt in i kök, matplats och vardagsrummet. Lite tråkigt att känna sig iakttagen i huset hela tiden... Har ägnat många timmar åt problemet sen vi flyttade in i höstas och detta är väl det som verkar mest lovande just nu. (Förutsatt att det går utan att döda träden)

Men hur stor är risken på det du nämnt, samt finns det inga metoder för att förhindra att det sker?
 
H Homanshah skrev:
Men hur stor är risken på det du nämnt, samt finns det inga metoder för att förhindra att det sker?
Nej, stora sår läker inte och det finns inget man kan göra för att förhindra röta att angripa trädet.

Här kan du läsa om stympade träd

http://www.juniper.se/tradvard/exempel.htm
 
  • Gilla
Homanshah
  • Laddar…
Det var inte det svaret jag hade hoppats på! Då e man tillbaka på ruta 0 igen... Men finns det någon generell tumregel på hur grova grenar man kan kapa bort? Funderar nämligen på att korta ner dem något då vissa av dem känns som att de håller på att gå av då dem hänger så långt ut. Både på den sidan som är utanför tomten men även de som är in mot trädgården. Inte helt lätt och klippa gräset då man får gå på knän på vissa ställen!
 
Hej, att korta in grenarna går fint, upp till ca 10 cm brukar läka bra om det kapas i klyka så grenen inte stympas. Jag föreslår att du sätter ett staket av hönsnät eller liknande på enkla träpålar, då kan du klippa upp för grenar om du inte vill ta bort.

Annars fixar äppleträd generellt hård beskärning ganska bra, visst de kan få röta men beskärs de så att de inte blir för tunga kan de bli riktigt gamla ändå. I valet mellan att ta bort träden och beskära hårt skulle jag alltid välja hård beskärning för äpple.
 
  • Gilla
Homanshah
  • Laddar…
Det lät ju positivt iallafall! Får studera grenarna lite mera imorgon och mäta diametern och se om man kan hitta på nån hybridlösning mellan ursprungsplanen o ditt förslag!
 
Skapa ett samtalsämne för grannarna?
-ett uttag i plankorna jusr runt grenarna i staketet?

Annars så tar det tid för även ett misshandlat träd att få röta och bli ihålig och dö i förtid.

MEN flera av sorterna är mottagliga för fruktträdskräfta, varav åkerö är värst. Nu dör de nödvändigtvis inte för det heller inom överskådlig framtid. Ta nu inte ned något av träden bara för det.

Personligen gillar jag inte plank och hade satt hönsnätstaket och en häck som dolt det med tiden. (Och slitit med persiennerna om kvällarna tills häcken kommit upp tillräckligt)
 
Nä, det kommer inte bli aktuellt att ta ner träden för att kunna sätta upp nåt. Tar emot o göra så med tanke på att träden ändå är 52 år gamla. Hade tänkt mig ett högt stängsel typ Gunnebo som blir inklädd i typ murgröna. Men man kanske sätta ett lägre villastängsel och sätta fast typ armeringsjärn på varje stolpe och dra ståltråd mellan som murgrönan kan klättra på. Men det känns att det kan bli mkt underhåll i form av att hålla den borta från äppelträden samt att konstruktionen inte blir tillräckligt stabil med vindfång osv..
 
Vad sägs om plantera några nya äppelträd emellan men inåt s a s befintliga raden träd så man fyller upp med äppelträd som insynsskydd? Det blir härligt sen när alla träd blommar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.