M Markru skrev:
Ja verkligen märkligt. Jag läste på om Garden Sileno Life också (som ju har 3 zoner) och de har ju i princip samma manualler och instruktionsvideos. Så förmodar att något blivit fel när dom har klippt o klistrat.
Det som folk beskriver är tre möjliga scenarion:
A) Endast 1 zon, det vill säga utgår alltid från laddstationen.
B) Som A) plus ytterligare en zon, som utgår från slutet av guidekabeln (det är detta jag förväntar mig att S600 har)
C) Som B) plus ytterligare zoner, som är att den utgår från X antal meter längs med guide kabeln (står i vissa manualer för S600, men jag tror att detta är fel).

Kan någon som har maskinen och som har testat (och sett det fungera) verifiera vad som gäller? :D
Installerade en hos svärmor för två veckor sedan och det verkar bara finnas en zon och där kan du välja hur långt den skall följa guiden och hur ofta. Resterande gånger startar den vid laddstationen.
 
Om det är så, så är det verkligen falsk marknadsföring...

Så här sägs det i den officiella installationsvideon (EDIT: det verkar inte som att forumet fattar när man lägger in en länk från en specifik tid i en Youtube-video, så hoppa fram till 04:15):

Och så här ser det ut i manualen

: Manualillustration som visar hur man ställer in gräsmattetäckningsfunktionen med en huvudarea och två biareor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I videon ser det ut som endast två zoner...men i manualen ser det ut som en huvudarea (där laddsationen står) samt två biareor.
 
Vilken manual är det? Jag läste i den från 2020 (MCCO2020_EUen__1141857-26.pdf från https://www.mcculloch.com/uk/user-manuals/) och där står det att det bara finns två ytor Schematisk illustration av gräsmatta med inställningsinstruktioner för gräsklippningszon, markerade med 60% och pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@Paxman du kollade i 2019-manualen tror jag. Verkar som att McCulloch tog bort sin västra odlingslåda till 2020 :seenoevil::rolleyes:
 
Se där! Tack för länken till senaste manualen...den hade jag inte hittat. Där framgår ju att det bara är en extra zon utöver huvudklippytan. (y)

Detta borde ju dock vara mjukvarustyrt, så det borde inte vara helt omöjligt att få till ytterligare en zon...om McCulloch (alltså Husqvarna) skulle vilja det vill säga, och det är väl inte så troligt. :geek:
 
P Paxman skrev:
Se där! Tack för länken till senaste manualen...den hade jag inte hittat. Där framgår ju att det bara är en extra zon utöver huvudklippytan. (y)
Ja enligt manuallen skulle det följa så som jag definerade B) tidigare:
M Markru skrev:
A) Endast 1 zon, det vill säga utgår alltid från laddstationen.
B) Som A) plus ytterligare en zon, som utgår från slutet av guidekabeln (det är detta jag förväntar mig att S600 har)
C) Som B) plus ytterligare zoner, som är att den utgår från X antal meter längs med guide kabeln (står i vissa manualer för S600, men jag tror att detta är fel).
Men kan du konfirmera att detta faktiskt fungerar? (2 zoner, att den kan starta antingen vid laddaren eller i slutet av guiden)
 
Fick precis hem min S600. Kan konfirmera att den stödjer B) ovan. Dvs den kan starta från laddstationen eller från slutet av guidekabeln.
Menyn alternativet säger
"Område 1"
"Hur? Guide" (går inte att ändra)
"Hur ofta? 20%" (går att ställa in antal procent).

Så McCulloch / HQ har väl bara tagit deras vanliga mjukvara o begränsat den till 1 yta, för det är ju uppenbart att det "borde" finnas fler alternativ i den menyn. Men det är väl det man får när man betalar 7000kr istället för 11-12 tusen.
 
  • Gilla
meanmrgreen och 1 till
  • Laddar…
Fint med bekräftelse på hur det fungerar ! (y)

Jag tror precis så, mjukvaran är begränsad eftersom McCulloch är "budget"-märket i Husqvarnafamlijen. Det skulle vara intressant om någon duktig hackare kan gå in i koden och kika lite...kanske är koden för fler zoner kvar men nollad.

Nu tror jag dock att vi kommer klara oss bra med bara en extra zon, men vi har ett smalt parti även på huvudzonen så det återstår att se när roboten väl får börja jobba...kanske i slutet på nästa vecka! :D
 
P Paxman skrev:
Fint med bekräftelse på hur det fungerar ! (y)

Jag tror precis så, mjukvaran är begränsad eftersom McCulloch är "budget"-märket i Husqvarnafamlijen. Det skulle vara intressant om någon duktig hackare kan gå in i koden och kika lite...kanske är koden för fler zoner kvar men nollad.

Nu tror jag dock att vi kommer klara oss bra med bara en extra zon, men vi har ett smalt parti även på huvudzonen så det återstår att se när roboten väl får börja jobba...kanske i slutet på nästa vecka! :D
var det ingen som hörde med dom och att funktionen skulle komma med en uppdatering nästa år till denna variant?

när man ställer in extra området på tex 20 % betyder det att den 20% av gångerna åker till slutet av guide kabeln och börjar klippa?
andra inställningen om hur långt den ska följa guide kabeln är bara till för när det ska börja klippa när den åkt efter guidekabeln i huvud området, 60cm är standard upp till 3 meter bort.

jag är färövrigt nöjd med roboten, den gör sitt jobb rätt bra. nu börjar man se en tydlig linje vart den åker och inte. så snart är det rullning med vanliga gräsklipparen men halverar min arbetstid eller mer som tur är.

i ditt smala parti kommer den nog studsa runt, jag var själv orolig för ett par smala partier den ska arbeta i. båda är återvänds gränder men den har hittils alltid hittat ut igen. och framförallt har den hittat in då jag trodde det var för smalt för att den skulle åka in. liter över 100cm breda är passagerna. det står att allt under 2 meter kräver guide kabel verkar inte stämma, som mycket annat i manualen som vi redan märkt.
 
A aka_the_barf skrev:
....verkar inte stämma, som mycket annat i manualen som vi redan märkt.
Det är säkert friskrivningar, så att de inte får skit från missnöjda kunder. Idag har vi dragit klart kablarna, så nu återstår bara att ordna med ett litet garage, vilket kommer bestå av pallkragar för halvpall, och en rejäl klippning med vanliga klipparen. Detta avvaktar jag med tills måndag då det då gått fem dagar sedan jag besprutade med Dicotex, så ogräset hunnit ta upp det ordentligt. Sen är det dags för "Robbe" att visa vad han går för! :D Återkommer med resultat.
 
P Paxman skrev:
Det är säkert friskrivningar, så att de inte får skit från missnöjda kunder. Idag har vi dragit klart kablarna, så nu återstår bara att ordna med ett litet garage, vilket kommer bestå av pallkragar för halvpall, och en rejäl klippning med vanliga klipparen. Detta avvaktar jag med tills måndag då det då gått fem dagar sedan jag besprutade med Dicotex, så ogräset hunnit ta upp det ordentligt. Sen är det dags för "Robbe" att visa vad han går för! :D Återkommer med resultat.
vad är discotex? jag har skaffat mig lite ariane s mot min parkslide, det ska även funggera på ogräs utan att skada mattan, är dicotex något liknande tro?
biltema(som du dessvärre har långt till) har olika vattenfasta färger på spray burk. mitt fina garage är nu även grön sprayat för bättre camouflage :). fast ditt kanske inte syns från gatan som mitt gör?
 
Ariene S är väl också MCPA-preparat? Har för mig att det är typ samma som Dicotex...grymt effektivt mot oönskat ogräs i mattan i alla fall! (y)

Det är en sväng planerad till Biltema imorgon faktiskt. Vi passar på att svepa av Hornbach (12 kg Extra Green gräsfrö och 10 säckar dressjord) samt Plantagen (pallkragarna och en massa blommor frugan vill ha i rabatterna) när vi ändå är ute och kör.

Vi kommer antagligen brunlasera kragarna så de "matchar" övriga träinslag vi har på huset och en bod. Dessa kommer sedan placeras väldigt nära gatan, men bakom en häck och givetvis med öppningen för roboten vänd inåt...så det kommer inte synas att det är ett garage. I översta kragen kommer det planteras blommor.
 
Det jag inte förstår med guidekabel o passager är, följer den nånsin guidekabeln på vägen ut (förutom när Lawn Coverage får den att gå till slutet av guide)? Dvs använder den guidekabeln för att "sprida ut" starterna inom ett område eller är det alltid från exakt samma startpunkt o sen ut i olika riktningar?
Verkar vara lite olika uppgifter kring detta, men jag antog att guide bara var för hemfärd (och Lawn Coverage)?
 
M Markru skrev:
Det jag inte förstår med guidekabel o passager är, följer den nånsin guidekabeln på vägen ut (förutom när Lawn Coverage får den att gå till slutet av guide)? Dvs använder den guidekabeln för att "sprida ut" starterna inom ett område eller är det alltid från exakt samma startpunkt o sen ut i olika riktningar?
Verkar vara lite olika uppgifter kring detta, men jag antog att guide bara var för hemfärd (och Lawn Coverage)?
Den sprider ut starterna och hur mycket den ska sprida ut starterna kan man ställa in i inställningarna. T.ex. zon2 i 30% av fallen. Min S600 kör i dessa fall till slutet av guidekabeln och startar att klippa först där. Så absolut, den följer guidekabeln ut också.
 
Ja med Lawn Coverage (åka till slutet av guidekabeln) förstår jag att den följer kabeln. Men jag tänker på en "vanlig" start, dvs från laddstationen. Följer den nånsin guidekabeln ut då? Mer än dom första 60-300cm (enl inställningen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.