Vi har nu beställt vårt fritidshus/villa.
Vi valde att ha taket svart, likaså alla andra plåtdetaljer inklusive fönsterbläck. Själva fönsterkarmen kommer dock att bli vit, men den går ju att måla.

Vi har en idé om att ha huset rött med svarta detaljer så som knutarna.
Bild på huset ser ni nedan.

kom nu med ideér och släpp loss er fantasi. Kom med förslag hus ni skulle vilja ha det.

419d993d8123e.jpg
 
Personligen tycker jag att falurött med svarta knutar är jättesnyggt :D  Grönt är inte fel det heller
Titta på bilden med Roslagsblandning
http://www.lansmuseum.a.se/byggnadsvard/byggfarg.cfm?in_idnr=51

Själv retar jag gallfeber på grannarna genom att måla fönsterbågarna knallblå på vårt hus med grå sidiplattor.
Huset ska bli falurött igen så småningom :-[
 
Ja personligen så tycker jag att en mörk röd (falu?) fasad med alla fasaddetaljer inkl. tak i kolsvart riskerar att bli för mörkt och tungt på ett så litet hus som ditt, dessutom så kommer helsvart på fasaddetaljer som knutar, vindskivor, fönster/dörrfoder osv. att stycka/dela upp ert lilla hus och den förhållandevis lilla fasadytan i en massa små 'lappar' :-/

Iom. att tak samt alla plåtarbeten är svarta så skulle jag personligen inte måla överhuvudtaget någonting mer i kolsvart.

Möjligen skulle jag tänka mig en mörkgrafit/gråsvart nyans på vindskivor för att binda ihop dessa med själva takbeläggningen men det måste provas fram för att se hur 'stort/tungt' och dominant taket isf. uppfattas i förhållande till själva huset, man vill ju inte att huset ska se ut som att det dignar under ett gigantiskt tak ;).

Fasad samt all övrig panel inkl. fönster/dörrfoder, knutar, altanstolpar-räcke osv. i samma nyans och helst lite ljusare (en ljusröd nyans om ni vill ha rött, tex. typ 'Falu-Ljus') som gör fasaden synlig och enhetlig med tak+plåtdetaljer som enstaka snygga, svarta accenter, som sticker ut lite utan att dominera och stycka upp hela huset.
Blir dessutom jättesnyggt med svarta bleck och hängrännor som återkommande (från taket) svarta detaljer på en ljusare fasadyta. Behåll fönstren vita, åtminstone initialt och känn er för!!

Men som sagt detta är förstås en smaksak ;)

MVH//Christina.

*EDIT* Lägger in ett par bilder för att illustrera resonemanget.
Rött alltigenom-ursnyggt, med svart tak skulle jag dock fundera på en ngt. ljusare varmröd nyans, blir superfint.
T322.jpg
Grått i samma nyans alltigenom, utom vindskivor i 'grafitnyans' till svart tak och svarta plåtdetaljer-jättesnyggt även det.
226.jpg
 
Jag tycker det är snyggt med rött hus och svart tak, svarta fönsterplåtar och svart runt fönstren!! Det har jag själv nämligen! Vi har även gult tegel, 70-tals hus. Men det blev mycket lyckat med vårt färgval en lysande klick på vår gata där övriga är bruna med gult tegel. vi tänkte först ha vitt runt fönster,men det blir sommarstuga direkt och passar inte in. Jag tycker det är snyggast att ha en annan färg än rött runt fönstret för att just markera att det är förnster och inte allt bara går i varandra utan slut. Men smaken är som baken... ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.