Hej,
Håller på att gräva runt huset för att lägga duk sen krossad marmor över. Men en sak jag är osäker på är hur djupt man ska gräva. Som ni kan se på bilden så är jag nere och nosar på dagvattenledningen. Behövs det grävas så djupt eller vad kan man ha som riktmärke?
 
  • Grävd ränna längs husväggen med synlig dagvattenledning och skugga av en person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd grävning längs husvägg nära dagvattenledning för att förbereda för marmorduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Jag vill inte vara sån men att gräva ut som du gör och lägga tillbaka stenmaterial som är kappilärbrytande är lite ”emot konstens alla regler”. Vad du gör just nu är att gräva en stenkista för dagvattnet mot din husgrund!
 
M Markarbetaren skrev:
Jag vill inte vara sån men att gräva ut som du gör och lägga tillbaka stenmaterial som är kappilärbrytande är lite ”emot konstens alla regler”. Vad du gör just nu är att gräva en stenkista för dagvattnet mot din husgrund!
Varför jag har grävt så djupt som jag har från början är för att tidigare ägare har haft stora rosenbuskar längs med huset. Så jag har ägnat dagen med att gräva upp gigantiska rötter. Allt material som jag har grävt upp ligger vid sidan om så det är enkelt att lägga i igen.

Så hur djupt ska det grävas?
 
Dvs du vill inte gräva för djupt... ytvattnet ska rinna ifrån huset... sten längs huset ska bara hindra växtlighet.

/ATW
 
Nu har jag grävt ungefär 30 cm. Ska det vara grundare så är det väl bara att lägga tillbaka materialet jag grävt upp?
 
M
Svårt att förklara. Tänk på hur man brukar säga att det ska vara minst 2-3% lutning på marken ut från huset för att regnvatten ska kunna färdas ifrån huset. När du gräver ned, om än bara några cm, så skapas en kant som vattnet inte tar sig över och det rinner tillbaka mot grunden. Jag skulle inte lägga grus som du gör mot grunden, det är nästan lika illa som att ha konstant fuktig jord med buskar. Det bästa är en plattrad utefter huset med lite fall utåt och sedan vidare fall på gräsmattan från huset.
Man kan göra som du tänker, men då ska man ha kappilärbrytande material hela vägen ned till dräneringen. Tänk dig makadam 2-3dm ut från huslivet hela vägen ned eller dräneringsskivor.
 
Det står krossad marmor i första inlägget och det måste vara kapilärbrytande och den väta som kommer rinner ju rakt ner i dräneringen.

Men lägg en platonmatta mot plattan så håller den sig ännu torrare.

Protte
 
Har ändrat mig så att det blir plattor med lutning istället för krossad makadam. Det jag har gjort nu är att jag har rensat bort allt organiskt så som rötter och fyllt upp med materialet som låg tidigare så det är ungefär 30 cm djupt.

Vad jag har förstår så ska jag nu lägga duken, ett bärlager över den och sedan plattorna.

Det jag undrar nu är vad ska bärlagret bestå av?
 
Blir inte klok på detta. Googlat, frågat bekanta och läst olika trådar här på byggahus. Överallt säger man olika vilket gör det svårt för en amatör som mig.

Så jag tänker om det finns någon som är kunnig inom ämnet som kan hjälpa mig här i tråden. Hur långt ner ska jag gräva? Som det är nu så har jag grävt ungefär 30cm ner och har väl ca 10cm kvar till dräneringen. Jag kommer lägga duk nederst men vad kommer sen, ett bärlager förstår jag men vad ska det bestå av? Och ska man ha någonting mellan bärlagret och plattorna?

Det jag vill göra är att jag vill lägga plattor runt huset och gärna enligt konstens alla regler.
 
Bumpar lite då jag håller på med samma sak just nu och tänkte kolla om du fick några svar på andra håll och hur resultatet blev?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.