Vi har bestämt oss för att installera en kamin (Contura 550) i vårt nya hus.
Nu bhöver vi lite över tips var vi ska placera denna. På husritningen är den placerad mitt på vardagsrumsväggen och jag kan tänka mig att det beror på att den väggen är mitt i huset. Men nu är det så att vi hellre skulle vilja ha kaminen på en yttervägg. Då har man nämligen utsikt över den från både kök och vardagsrum.
Är det helt fel att placera den där, med tanke på värme m.m?
Synpunkter och råd mottages gärna!!!
 
Det är nog inga större bekymmer att placera den på yttervägg vad det gäller värmespridning. Däremot måste du tänka på var skorstenen kommer upp, om ni har ett brant tak så kommer ni att få en väldigt lång skorsten ovan tak, vilket inte är så kul, den ska ju sotas också. Tänk också på att det är rätt varmt närmast kaminen så där vill man inte sitta (iaf inte hela tiden) dvs ingen soffa där.
 
Ställ den där ni skulle ha ställt TV:n ;) Nästan iaf. :)

Den bör stå centralt för värmespridningen, viktigast är dock att tänka på att man skall kunna ställa ett par fåtöljer (med fotpall) så att man kan sitta och verkligen njuta av sin kamin.
 
Vi har våran längs en yttervägg, skorstenen går sedan upp på vinden och följer en takstol upp till nocken. Då slipper man problemet med en lång skorsten ovan tak. Angående placering, tänk på att inte ha soffa/fåtölj för nära kaminen. Det kommer att bli så varmt att du inte kan elda för fullt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.