Hejsan.
Jag har en oljegrundfärg där jag efter rekommendationer även blandat ner en liten mängd träimpregneringsmedel (Protocol). Målade i söndags men nu efter tre dygn är den på vissa ställen inte helt torr. Sätter jag tummen hårt blir det ett avtryck. Jag har förmodligen gjort misstaget att målat med för mycket färg då jag använt roller och sedan penslat ut den.

Har jag ett problem?
Kan jag måla med färdigfärg trotts att ytan inte är 100% torr?
Hur lång tid kan det ta tills det torkar?
Jag har redan gjort en fasad där resultatet ser bra ut men kan ej svära på att grundfärgen var helt torr när jag strök färdigfärgen, kan jag få problem där?

Tacksam för hjälp
 
G grytlappen skrev:
Hejsan.
Jag har en oljegrundfärg där jag efter rekommendationer även blandat ner en liten mängd träimpregneringsmedel (Protocol). Målade i söndags men nu efter tre dygn är den på vissa ställen inte helt torr. Sätter jag tummen hårt blir det ett avtryck. Jag har förmodligen gjort misstaget att målat med för mycket färg då jag använt roller och sedan penslat ut den.

Har jag ett problem?
Kan jag måla med färdigfärg trotts att ytan inte är 100% torr?
Hur lång tid kan det ta tills det torkar?
Jag har redan gjort en fasad där resultatet ser bra ut men kan ej svära på att grundfärgen var helt torr när jag strök färdigfärgen, kan jag få problem där?

Tacksam för hjälp
Bumpar denna gamla tråd.
Hur gick det?
Har samma problem med Jotun visir grundolja.
Väntat en vecka men torkar ej helt vid ändtröet.
 
Den torkar tids nog. Pratade med leverantören som inte var det minsta orolig. Sitt still i båten och vänta eller fortsätt måla som planerat.
Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.