Hej,

Ska bygga altan på cirka 48 kvm.

Jag tänkte sätta markskruv som grundläggning. Har fått två offerter på detta och att sätta markskruvarna vill man ha 18-20 kkr för. Jag tycker det låter väldigt dyrt?

Av en firma fick jag en offert som inkluderar sättning av markskruv och byggandet av stommen så jag bara skruvar trallen själv. Detta skulle ink trallen kosta 38 000kr efter ROT.

Hur låter dessa priser i era öron? Det är så pass mycket pengar att jag överväger att göra allt själv för en bråkdel, men med små barn som tar mycket tid är det lockande att bara få det gjort.
 
Har inte begärt in någon offert för ett sådant arbete men i mina öron låter det dyrt eller i vart fall skulle jag göra det själv om det inte går att få utfört billigare...
 
Vad ingår?
Ingår det material och tid i 38’? Ingår trallen som du ska sätta?
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Vad ingår?
Ingår det material och tid i 38’? Ingår trallen som du ska sätta?
Ja det är allt jobb och material för stommen. Trallen ingår i priset men den får jag skruva själv.
 
H
T trasker skrev:
Ja det är allt jobb och material för stommen. Trallen ingår i priset men den får jag skruva själv.
Är det vanlig tryckt trall? Räkna löpmeter på trallen, reglar, med spill och se vad allt material kostar i bygghandel. Antar att det även är markduk? Då får du en indikation på priset. Det går åt mycket mer material än man kan tro till en så stor altan.
 
Om du skulle köpa materialet själv hur mycket är då tiden värd?

Personligen tycker jag att det låter dyrt, men gillar att greja själv så därför går det bort att ta in hantverkare
 
J
Snabbt överslag är 400lpm trall för 13kr (5000kr), 100lpm regelverk a 50kr (5000kr), skruv, plint, beslag, markduk 5kkr till. Så 15-20k för material extremt grovt om du gör det själv med bauhauskvalitet

Transport och eventuella verktyg tillkommer. Totaloffert på 38 låter rimligt i mina öron om du lejer bort och dessutom kör skruv. Trappor, anslutningar etc kostar på också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.