Det finns i princip bara 25/30/40A stationära jordfelsbrytare, jag behöver 16A, bryter den strömmen på annat vis??:sweat:
 
J jesper--- skrev:
Det finns i princip bara 25/30/40A stationära jordfelsbrytare, jag behöver 16A, bryter den strömmen på annat vis??:sweat:
En jfb märkt med t.ex. 40A klarar belastningen 16A utmärkt. Eller är det en psa du söker?
 
5
J jesper--- skrev:
Det finns i princip bara 25/30/40A stationära jordfelsbrytare, jag behöver 16A, bryter den strömmen på annat vis??:sweat:
Det du beskriver är märkströmmen för JFB dvs vad det är byggd för att klara för strömmar.
Dvs har du en JFB för 25A så måste du ha en säkring på max 25A till den.
Det låter mer som att det är en PSA (personskyddsautomat) som du eftersöker dvs en kombinerad säkring och jordfelsbrytare.
 
Z zwanzig skrev:
En jfb märkt med t.ex. 40A klarar belastningen 16A utmärkt. Eller är det en psa du söker?
Det är den, jag ser jordfelsbrytare som en extra propp och är proppen på 25a för en ledning som klarar 10a så kommer huset troligtvis att brinna ner, jag har gammalt proppskåp och kan man förlita sig på dem?
 
Redigerat:
5 50procent skrev:
Det du beskriver är märkströmmen för JFB dvs vad det är byggd för att klara för strömmar.
Dvs har du en JFB för 25A så måste du ha en säkring på max 25A till den.
Det låter mer som att det är en PSA (personskyddsautomat) som du eftersöker dvs en kombinerad säkring och jordfelsbrytare.
Det är för värmekabel under mark, förresten bör jag ha en jordfelsbrytare till djupbrunnspump också?
 
Vattenpumpen lägger man oftast utanför jfb så att det kommer vatten oavsett andra fel. Kan vara viktigt t.ex. om det börjar brinna och man vill försöka släcka med vatten.
 
J jesper--- skrev:
Det är den, jag ser jordfelsbrytare som en extra propp och är proppen på 25a för en ledning som klarar 10a så kommer huset troligtvis att brinna ner, jag har gammalt proppskåp och kan man förlita sig på dem?
Förvirringen är total både elektriskt och språkligt. Mitt bästa råd är att du tar dit en elektriker och försöker förklara på plats muntligen samt peka.
 
J jesper--- skrev:
Det är den, jag ser jordfelsbrytare som en extra propp och är proppen på 25a för en ledning som klarar 10a så kommer huset troligtvis att brinna ner, jag har gammalt proppskåp och kan man förlita sig på dem?
Jordfelsbrytare är inte en extra säkring. De har olika funktioner. Säkringen bryter för överström och jordfelsbrytaren för felström. (30mA). Den märkning du tittar på är hur mycket den tål.
 
Jag tror du blandar ihop en jordfelsbrytare med en personskyddsautomat. En jordfelsbrytare bryter strömmen om den ström som går ut inte kommer tillbaka där den ska. En säkring bryter strömmen om den är mer än vad nu säkringen är gjord för. En personskyddsautomat bryter både vid jordfel och vid överström. Personskyddsautomater finns för 16A.
 
5
Kan vi inte få ett fjärde inlägg om skillnaden mellan JFB och PSA? :rofl:
 
5 50procent skrev:
Kan vi inte få ett fjärde inlägg om skillnaden mellan JFB och PSA? :rofl:
Det är ju bara två, ditt och mitt ju! Vi kan ju skriva ett till var så blir där fyra. Alla goda ting är fyra? (Jag läste ditt meddelande slarvigt och missade att du nämnde PSA, väldigt klantigt.)
 
Z zwanzig skrev:
Förvirringen är total både elektriskt och språkligt. Mitt bästa råd är att du tar dit en elektriker och försöker förklara på plats muntligen samt peka.
Nu vet jag ju vad är jordfelsbrytare gör och nu slipper jag leta i åratals efter en stationär 16a, dra åt helvete också, förresten.
 
  • Wow
Anonym33 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.