MIELE C2 / Dammsugare
Filter
Air Clean plus 50

Kan man möjligen rengöra ett sådant ?
Skölja i vatten och torka i solen ?
Eller är det bara att köpa nytt ?
/ axelman
 
MultiMan
Första träffen på Google: https://www.miele.se/konsument/tillbehor-dammsugare-1842.htm?mat=10107860&name=SF_AP_50

Står inget om tvättbarhet där utan bara byte, illa med tanke på priset. Samma sak om man letar filtret på Amazon. Hittar inget om att det skulle gå att skölja av.

Kanske du kan hitta ett tvättbart tredjepartsfilter? Alternativt att Miele har det under annan beteckning? Till min Volta enligt nedan fanns både tvättbara och icke tvättbara filter med samma Hepa-klassning, där det tvättbara kostade någon hundralapp mer.

Ett tips för framtiden är att köpa en dammsugare som har tvättbara Hepa-filter. Funnits mycket länge. Min över 20 år gamla Volta har det (och använder fortfarande originalfiltret som tvättats minst 25ggr). Likaså min nyaste Siemens Q8. Blir mycket billigare ägande.

Edit: Slutligen: Jag hade provat att tvätta men varit beredd på att få köpa nytt. Det som kan hända är att filtermediet eller limmet som håller det löses upp (om pappersbaserat) och gör det otätt eller tvärtom gör att det blir tvärstopp. Ta bild före och efter för att kunna granska om det bara är små skillnader. Annars lär du märka när du dammsuger.

Sitter det förfilter ivägen före det veckade huvudfiltret på insugnings/smutsiga sidan måste du mecka bort det, annars kan du inte få det rent. De minsta partiklarna passerar förfiltret och fastnar i huvudfiltret och sitter förfiltret kvar går de inte att skölja bort ordentligt. Jag pratar alltså fortfarande om samma filterkassett, inget löst extra förfilter.
 
Redigerat:
MultiMan
Ett annat hyfsat alternativ kan vara att blåsa ur filtret med tryckluft, motsatt väg som luften normalt tar då. Gammalt bilmeckarknep.
Eller att suga ur det på insidan med en annan dammsugare.

Även när jag tvättar med vatten så knackar jag alltid filtret upprepat mot något hårt för att få skiten att släppa bättre, gör stor skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.