KnockOnWood KnockOnWood skrev:
På grund av skillnader i jordskorpans sammansättning, t.ex. järnmalm, kalksten, fossil olja/gas verkar gravitationen olika
Och denna anomali i jordens dragningskraft på vissa håll har ett extremt maximum i vårt kök och därför går där en del glas i backen hela tiden.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Och denna anomali i jordens dragningskraft på vissa håll har ett extremt maximum i vårt kök och därför går där en del glas i backen hela tiden.
Exakt!
Och mina ostsuffléer blir sneda. Och ostindiefararen Götheborg gick på grund en sjömil från hemmahamnen :(
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Och denna anomali i jordens dragningskraft på vissa håll har ett extremt maximum i vårt kök och därför går där en del glas i backen hela tiden.
När backen är full av glas kan du panta den.. (y)
 
... man vet aldrig hur en tråd ska slå.......... nu när man inser att mitt egna intresse är lite mättat ska jag bara hitta off-knappen så man kan gå vidare med sitt liv :)
 
  • Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Vad är det som ska hålla sig inom 0,3mm/m? Jag antar att det är det möjliga mätfelet när bubblan är i mitten, men hur definierar man mitten? Är det när man med blotta ögat uppfattar att den är mitt emellan strecken? Är det när bubblan är nånstans mellan strecken (tangerar känslighetsbegreppet)?
Jag tolkade det som tillverkningstoleransen på själva passet men det kanske det inte var?
 
Köpte ett Hultafors SM120 idag för att ha vid staket, groventretrappsbygge och allmänt bygge ute men tvekar nu om jag snålade. Borde jag valt ett dyrare med bättre noggrannhet än 0,75mm?
 
Mikael_L
Nja, jag tycker det är ganska lämpligt på ett ungefär såsom ett "vanligt" vattenpass för det mesta allmänbruk.
Antingen det eller Hultafors HV som har samma radie på libellen (200mm = 10mm/meter i känslighet) och något bättre tolerans, 0,5mm/m.
Skillnaden är alltså 0,75mm/m mot 0,5mm/m (+ 0,25mm/m vid användning upp och ner).
Detta är ingen magisk stor skillnad, båda duger bra till allmänt byggande.

Sen kommer man till de tillfällen då inget av dessa pass är riktigt bra, kanske inpassande utav dörr och fönsterkarmar och lite annat där man vill ha ett top notch resultat.
Här vill man gärna ha ett MST eller Libella från Hultafors, eller något motsvarande från annan tillverkare.
Och nu snackar vi om högkänsliga och noggranna pass, såpass hög känslighet att man i princip blir galen av att använda de vid vanligt grovbyggande, man lyckas aldrig få något rakt enligt passet utan att använda löjligt mycket tid till att finjustera. Då är det helt enkelt faktiskt bättre med det passet du nu köpt.


Och sen kan man faktiskt göra det mesta med ditt SM-pass eller ett HV-pass. Om man bara är extremt noga med arbetet vid känsliga moment blir det för det mesta helt OK.
Och det går också ofta att ta till ett lod istället om det kniper, ingen dörrkarm blir mer exakt än med ett lod.
 
Tack för svaret, jag kommer nog inte att göra några dörrar på många år så då sparar jag de kronorna tills dess:)
Tänkte det skulle vara bra med ett vattenpass som inte var så himla dyrt nör man använder sig av det ute i sand o smuts..
 
useless useless skrev:
Vad är det som ska hålla sig inom 0,3mm/m? Jag antar att det är det möjliga mätfelet när bubblan är i mitten, men hur definierar man mitten? Är det när man med blotta ögat uppfattar att den är mitt emellan strecken? Är det när bubblan är nånstans mellan strecken (tangerar känslighetsbegreppet)?
Det är vid tillverkningen av passet, hur exakt dom monterar libellen i passet. 0,3mm på 1 meter innebär att libellen får luta max 0,0172 grader, vilket kanske inte är helt lätt att få till då libellen bara är typ 3cm bred?
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
De flesta vanliga pass har en känslighet på 10mm/m dvs om man höjer ena änden på passet så bubblan rört sig ynka 2mm. Mst har 2mm/m dvs det är superkänsligt. 2mm förflyttning på en meter ger 2mm förflyttning av bubblan.
Ville bara förtydliga att Libella 2000 har en känslighet på 2mm/m, MST 1mm/m. Innebär kort och gått att MST är dubbelt så känslig som Libella vilket resulterade i att jag själv valde MST 75. Har för mig att resten av Hultafors pass (samt troligtvis de flesta andra) ligger på 10mm/m precis som du också nämnt.
 
S Shiraz skrev:
Tack för svaret, jag kommer nog inte att göra några dörrar på många år så då sparar jag de kronorna tills dess:)
Tänkte det skulle vara bra med ett vattenpass som inte var så himla dyrt nör man använder sig av det ute i sand o smuts..
För sådant köpte jag en rätskiva med libeller. Tillräckligt noggrant för plattsättning, murar mm.

https://www.bauhaus.se/ratskiva-aluminium-2000mm
 
B Bumbibjörnen skrev:
Ville bara förtydliga att Libella 2000 har en känslighet på 2mm/m, MST 1mm/m. Innebär kort och gått att MST är dubbelt så känslig som Libella vilket resulterade i att jag själv valde MST 75. Har för mig att resten av Hultafors pass (samt troligtvis de flesta andra) ligger på 10mm/m precis som du också nämnt.
Läs tråden ;) har redan pudlat... sluta tjata :p
 
  • Gilla
Alko och 1 till
  • Laddar…
Hand håller en vattenpass mot en vit servicebil med texten "Hultafors".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två Hultafors vattenpass monterade på sidan av en servicebil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två vattenpass från Hultafors i en öppen röd förvaringslåda placerade på en betongyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orange och svart bärväska för verktyg på ett grått betonggolv, märkt "HULTAFORS".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär i efterhand kan man ju konstatera att det var lite löjligt nästan att köpa libellor... har två hv-pass från hulta i servicebilen de fungerar alldeles utmärkt för att sätta dörrar, jalusier osv.
 
  • Gilla
End och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Var inte ledsen, libellan är ett verkligt fint pass att ha tillgång till.
Jag har varit köpsugen i snart 10år.
Jag tror inte att jag skulle ångrat mig ifall jag skulle slagit till för några år sedan. Nu känns som alltmer onödigt för varje år som går. :thinking:
 
Mst180 är det bästa långpasset jag har använt. Jag har libella privat och mst180 i jobbet. Jag tycker mst är mycket enklare att använda, då det är bättre balanserat och mer ergonomiskt än libella.

libellas vattenpassdel är så pass mycket tyngre än skenorna att det ibland kan vara svårt att balansera det med en hand samtidigt som man ex markerar. Dessutom finns det risk att det välter när man ställer det åt sidan.

Mst180 är lättare att läsa av lodrätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.