Har köpt ett nytt hus för två år sedan som ska garantibesiktas snart.
Har varit missnöjd med parketten på nedre plan. Det är björkparkett som ligger på 5 cm tjockt lager av sand med golvvärme i bottenplattan. Givetvis finns en fuktspärr.

Golvet har spruckit upp på vissa ställen med skarvar på 3-4 mm och det sviktar på ett antal platser i rummet (egentligen 15+25+15 kvm och en hall). Dessutom bor det "mullvadar" på ett par ställen under parketten. Misstänker att sandlagret är ojämnt. Byggbolaget vill inte fixa men jag anser att det kommer att bli problem att renovera i framtiden när golvet är så ojämnt.

Har någon bra argumentation? Har läst på mig i HusAMA men kan egentligen alldelese för lite om golvläggning och mätning av buktning etc etc. Hur mycket ska man egentligen tolerera vad det gäller denna typ av "fel"?
 
Det är ju chickt med stampat jordgolv som Lena Nyman sa till Gösta Ekman i den gamla sketchen om Totte som skulle spela kula ;D
Skämt å sido men parkettgolv skall inte glipa efter så kort tid så det är väl bara att klaga, bryta upp och lägga om. Men varför 5 cm sand, visst används det ibland vid utjämning av betonplattor men inte i sådana mängder?
 
Det var visst vanliga förr. Men man gör så för att få golven "mjukare" och golvvärmen att sprida sig jämnare. Eftersom huset är helt öppet upp till nock så skulle jag faktiskt gissa att sanden dämpar ljudet ganska bra också.

Fast det är ju mina vilda gissningar...
 
Om jag fattat AMA rätt så får springbredden hos ett färdigt lamellparkettgolv inom garantitiden inte överstiga 1 mm på två ställen per 30 m2 golvyta.
Så då borde byggaren fixa ditt golv, annars får du väl ta och anlita en oberoende besiktingsman och tvinga dem göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.