Vi skulle vilja byta ut våra gamla vägguttag. Det är inga fel rent funktionellt på dessa uttag. Vill bara få ett modernare utseende. Vad måste jag göra för att byta uttagen? Finns det någon slags standard så jag bara behöver byta plaststycket eller måste jag byta det som sitter inuti väggen också?
 
O
E Elnovis skrev:
Vi skulle vilja byta ut våra gamla vägguttag. Det är inga fel rent funktionellt på dessa uttag. Vill bara få ett modernare utseende. Vad måste jag göra för att byta uttagen? Finns det någon slags standard så jag bara behöver byta plaststycket eller måste jag byta det som sitter inuti väggen också?
Ja, du behöver byta alltihop. Det finns ingen standard på den nivån. Det som är standardiserat är storleken på apparatdosan och avståndet mellan skruvarna för att fästa apparaten i dosan.

Så här byter du uttaget:

Det som är viktigt att komma ihåg är att det inte går att byta ett gammal ojordat uttag mot ett modern jordat uttag utan att anlita en elektriker som drar fram en jordledare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
De säljs som kompletta enheter, dvs plastdetalj och inkråm där själva kopplingsdetaljerna finns.
Olika tillverkare har valt olika konstruktionslösningar på grejorna.
 
Man byter hela apparaten, plastkåpa och uttag.

För att byta uttag måste du:
1, kolla om det är jordat eller ojordat
2, införskaffa rätt modell (jordat eller ej)
3, stänga av strömmen (mät och säkerställ att det är strömlöst!)
4, lossa plastlocket
5, lossa själva apparaten
6, lossa trådarna
7, gör ovan fast omvänt för montage av nytt apparat

När du ska ansluta trådarna igen så kontrollera att de är rätt längd som är skalat (brukar finnas en mått mall stämplat på baksidan av uttaget)
 
Tack så mycket för värdefull information. Mycket uppskattat.
 
Du kan köpa uttag och skära till dem med en dremel och lappa igen urballade delar med slackel eller div vit fogmassa
 
Annat är det när det gäller telekommutrustning.
45 år gamla gulnade telejack är kompatibla med nya från Kjell co, så det räcker att byta den gulnade plastkåpan. Resten kan sitta kvar. :cool:
 

Bästa svaret

MultiMan
Ofta sitter det högkvalitetsgrejer i äldre installationer såsom Elko. För din egen skull undvik att handla nya uttag bara efter bara pris eller utseende eftersom skillnaden är stor numera mellan de billigaste uttagen som många hempulare alltför ofta köper och de välkonstruerade grejerna. Jag föredrar fortfarande Elko men det finns även andra som är bra typ Schneider. Det man ska undvika är billighetsserierna från Jula, Biltema och liknande som enligt min mening ofta är direkt usla. Kontaktblecken är stenhårda i början men börjar sedan glappa tidigt och ger dålig kontakt. Även plasten kan spricka av sig själv (talar av egen erfarenhet innan jag begrep bättre).
 
  • Gilla
Cider och 4 till
  • Laddar…
Det är så onödigt att spara på kvalité. Om man gör jobbet själv så har man ju råd att köpa bra materiel!

Jag har fått byta 2 uttag av märket Bårebo för att petskydden blivit så tröga att det inte gick att få i stickkontakten.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.