Håller på att sätta en massa gräsmattekant i samband med att trädgården designas om. Mellan kant och gräsmatta blir det marksten.
Robot står självklart på önskelistan, men blir nog inte i år.

Frågan är om man kan lägga begränsningskabel redan nu? Och om det är samma kabel till alla robotar? Vet ju inte än var det blir för märke och modell. Kommer ju också betyda att jag kommer att få skarvar på kabeln, påverkar det mycket? Kommer en galvad gräsmattekant störa roboten på något sätt?
 
Jag skulle vänta. Kan tänka mig att olika robotar har olika avstånd slingan ska ligga på. Sen kan det vara värt att inte skära ner slingan i backen direkt, utan se hur roboten beter sig först.

Jag ska ner min slinga direkt på vissa sträckor, delvis fick jag ångra det.
 
  • Gilla
stefan57
  • Laddar…
T
Alla använder samma typ av slinga ja, finns med varierande kvalitet att köpa. Samma sak med skarvbitar etc.

Skarva slingan är normalt. Stålkanter i trädgården stör ej slingan. Huruvida du ska lägga ner den nu - skulle vänta enligt vad ovan skriver. Man vill gärna justera den och installerar du den nu (ovanpå gräset) så har den växt ner helt om ett år.
 
  • Gilla
mamawi
  • Laddar…
Kabeltyp spelar ingen roll, för roboten kan du glatt slarva elkabel, högtalarkabel o telefonkabel hejvilt; tänkt bara på att det skall tåla att ligga i jord och ta inte för grov kabel så är det lugnt.

Däremot ska kabeln ligga på 15cm från kanter för vissa robotar, 20 för andra, kanske 25 för en tredje osv, rätt surt om du lägger kabel du måste flytta sen... jag skulle bara vänta tills du har klipparen hemma.
 
Som någon skrev; robotar beter sig också olika vid hörn & hinder, så där är det värt att bara ha den lite löst ovanpå gräset med såna plastpiggar tills du ser att det funkar bra, sen kan du ”fräsa ner den” om du vill, funkar också kanon att bara ha ovanpå gräsmattan, den är helt bort på en säsong & täckt av gräs iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.