Hej!

Vi planerar att återanvända delar till vår carport och bygga en altan istället. Jag undrar om ni kan hjälpa mig med hållfasthet på konstruktionen.

Planen är att fästa en bärlina i betonggolvet i huskroppen, och använda oss av IPE balken som redan är där.

Se nedan bild. Enligt bygglovsansökan som ägaren skickade in vid bygge aav carport så är det nedan konstruktion.

Pelare RHS 100x100 fästa i betongplintar 0.9 meter djupa. IPE 240 balk i framkant.

Den är ca 7 meter bred, och 3 meter från huskroppen.

På bilden ser ni konstruktionen. Så vad jag undrar är om det är ok att använda oss av pelare och balk och att det håller för en altan?

Mvh Rickard
 
  • Bilen parkerad under en carport med takstöd och IPE-balk i anslutning till en tegelbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Har jag uppfattat det rätt att ni vill bygga en terrass uppe på carporten? Vart i landet är det någonstans? /K
 
K kayen85 skrev:
Hej,
Har jag uppfattat det rätt att ni vill bygga en terrass uppe på carporten? Vart i landet är det någonstans? /K
Hej!

Jag det är korrekt. Vi bor i Älmhult, Småland.
 
R Rickie skrev:
Hej!

Jag det är korrekt. Vi bor i Älmhult, Småland.
Stålet håller förutsatt att du stagar balken mot vippning. IPE-balkar viker sig lätt vid hög belastning och i dettafall så blir instabilitetsbrott dimensionerande. Du har inte angivit tjockleken på pelarna men när jag räknar med 4mm godstjocklek så är det väldigt låg nyttjandegrad.
 
Även om stålet skulle hålla så kommer det bli en väldigt svajig konstruktion främst pga av balkens långa spännvidd. Löses enklast med en ny pelare på mitten. Sedan måste terassbjälklaget fungera lite som en styv skiva då konstruktionen idag är för vek i sidled för att bara lägga en altan på.
 
Hej!

Tack för er svar!

@kayen85 Tjockleken för jag till runt 10mm, se bifogad bilder. Något nnat jag ska mäta med?

@bossespecial Jag kan/vill inte ha en pelare i mitten, det skulle ta bort funktionen av en Carport för oss? Kan man stadga upp det som på min fina bild / förklarning? Hade det hjälpt?
En carport med metalltak som visar dess uppbyggnad och tjocklek, utan mittstolpe, med en bil parkerad under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skjutmått mäter tjockleken på ett metallstycke vid cirka 10mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skjutmått mäter tjockleken på en metallplatta vid cirka 10 mm över en bilparkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att sätta dit små diagonaler i hörnen med så lång spännvidd är inte lämpligt, mycket pga att det uppkommer väldigt stora tvångskrafter som kan vara svåra att ta hand om. Sen är jag tveksam till om de små diagonalerna har någon större effekt just i detta sammanhang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.