Och hur skeva är husen från en husfabrik?

Mer specifikt, tolerans:

Gjuten platta, X, Y och Z?
Krypgrund, X, Y och Z?

Lutning väggar?
Placering innerväggar?
Buktning/lutning golv/bjälklag?

Tolerans vid kapning av reglar?
Måttfel pga krympning, alltså minskad bredd/tjocklek på reglar. (Det händer ju en del mellan "brädgårdstorrt" och "hustorrt".)

Etc.

Min totalvrickade tekniklärare, guds straff till hans elever, i högstadiet påstod att en snickare mäter +/- 3 mm. Då vill det till att det är +3 i ena mätningen och -3 i andra......
Praktisk erfarenhet gör gällande att byggnadssnickare gärna rör om i sitt kaffe med tumstocken. Vid något tillfälle skulle vi använda en justersåg som två byggnadssnickare använde. Det tog oss två timmar att få den att såga med anständiga toleranser.
Vidare, en kompis som är ingenjör inom bygg: "Det är väldigt svårt att få en snickare att bygga en vägg där den skall vara enligt ritningen".
Så det rör sig onekligen om ganska grova nissar, de som jobbar med att bygga hus.

En husfabrik, däremot, har naturligtvis en välkontrollerad process och utrustning som sällan finns ute på byggen som gör att de kan såga med en tolerans på någon tiondel, men när reglarna torkar så händer ju en del och höjddiff en gjuten platta kommer att fortplanta sig uppåt om inte huspusslet inte är anpassat för att ta upp måttfel.
 
Ett enkelt svar är: inte alls skeva.
Men när de monterats kan de vara precis hur skeva som helst.
 
Jag kanske borde lägga till: "Hur skeva är era hemmasnickrade hus?"
 
Det går att bygga nästan hur skevt som helst utan att det har någon betydelse såvida man är skicklig på att anpassa sneda delar till varandra. Så gjorde folk förr. 30 cm lutning på stenfoten hade ingen betydelse för huset blev tätt och hyfsat rakt endå.

Fast med dagens byggteknik och material går det mycket snabbare att få det tätt och ordentligt om man bygger rakt.
 
Jag minns när farsan fick vattenläcka i en tillbyggnad från 60-talet, och fick bryta upp golvet. När han sedan lade nytt golv konstaterade vi att golvbjälkarna diffade 8 cm i höjd från ena hörnet till det andra. Hur mycket som var sättningar och hur mycket som var byggfel är inte lätt att veta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.