Har någon erfarenheter av att anlita en svensk byggentreprenör med polska byggarbetare? Vi ska bygga en arkitektritad villa på 300 kvm med en del utmanande lösningar såsom flera olika golvnivåer och golv-till-tak-fönster. Då vi bor i en mindre stad, där det byggs som aldrig förr och det inte finns så många stora byggfirmor, lär priset för detta kalas bli över 4 miljoner :surprised:. Om vi ens finner någon som tar jobbet... Och då tillkommer att vi själva ska göra markberedningen, bygga väg, gräva brunn, ordna avlopp osv. Vi ska nämligen bygga strax utanför stan.

Vi leker nu med tanken att anlita utländsk arbetskraft. För att detta ska vara ett alternativ vill jag dock ha en svensk byggfirma som påtar sig ansvaret för bygget (såväl under som EFTER byggnationen). Finns det någon som har provat detta förr? Jag skulle gärna vilja finna någon som har goda referenser att visa upp.
 
Vi har just genomgått ett stambyte med en svensk firma som anlitar polacker och personligen skulle jag avråda från detta.
Det finns (så vitt vi vet hittills) ingen i huset som är helt nöjd. Alla som bor på annat håll åker hem en gång om dagen för att kontrollera så att inte fler saker k*kar ur. Riktigt dåliga på snickeri och en del tveksamma lösningar i våtrummen.

Detta kan man självklart även stöta på hos svenska hantverkare, men då finns i alla fall möjligheten att hålla en dialog och förklara vad man är ute efter. Jag kan inte polska, och dom kan varken engelska eller svenska. Då blir det svårt och tar energi när man inte vågar släppa bygget för en dag. Företagets svenska representanter finns inte alltid på plats, så en del saker görs fel för att sedan få göras om.

Svenska pengar lockar nog en del lycksökare som borde hålla på med annat.

Det skall tilläggas att den svenska byggaren verkar vara mån om att vi blir nöjda och tycks göra vad som krävs för att komma dit, men än har inte slutbesiktning varit, så vi får se vart det landar till slut.
 
Vi flyttade sent i ifjol höstas in i vårt (som erat) arkitekritade lösvirkeshus byggt av en Svensk entreprenör med polacker anställda. Vi avråder också från detta.

Språkproblem och det faktum att dom inte är vana med våra byggnormer och kvalitetsstandarder, skapade en lång, lång lista med problem som gorde att entreprenaden blev 5 månader försenat. Det finns fortfarande saker kvar på besiktningsprotokollet som måste åtgärdas, bl.a för stor buktighet på innerväggar och svikt i golv i flera rum.

"Våra" polacker snodde också flera flaskor vin från vårat flyttlass och slängde byggsopor i våra flyttkartonger. Inte så kul.

I vårt fall är tyvärr inte den Svenska entreprenören så kundfokuserat så det har tagit tid att lösa problemen, och som nämnt; dom har fortfarande saker kvar att fixa.

Välj en Svensk byggfirma utifrån referenser och skriv ett klockrent kontrakt med vite. Anlit någon till att kolla kontrakt och den tekniska beskrivningen. Säkert dyrare än polacker, men kom ihåg att ni skall leva med resultatet i många år. Om slutnotaen blir för dyr, försök hitta alternativa, billigare lösningar eller rakt av vänta lite med att färdigställa delar av huset/tomten.

Lycka till!



 
Betänk om någon skrev följande:
"Jag avråder alla från att gå till en libanesisk krog och äta. Jag gjorde det en gång och blev illa bemött av kyparen som dessutom talade dålig svenska och maten var inget god." Skulle det få er att kategoriskt undvika libanesiska restauranger?"

Om man byter ut polsk mot svensk i uttalanden nedan skulle det få er att undvika att göra affärer med svenska hantverkare?

Skulle en dålig erfarenhet av exempelvis Älvsbyhus få er att undvika att köpa hus av exempelvis LB-hus?

Själv har jag mycket positiva erfarenheter av polsk arbetskraft. Jag har en del dålig erfarenhet också men summa summarum har jag mer dålig erfarenhet av svenska än polska hantverkare. Att använda polska hantverkare ställer dock stora krav på projektledaren iom att det som sagt ofta saknas kunskap om svensk standard. Dåligt utförda arbeten beror ofta på oengagerade projektledare.

mvh
David



 
David skrev:
Betänk om någon skrev följande:
"Jag avråder alla från att gå till en libanesisk krog och äta. Jag gjorde det en gång och blev illa bemött av kyparen som dessutom talade dålig svenska och maten var inget god." Skulle det få er att kategoriskt undvika libanesiska restauranger?"

Om man byter ut polsk mot svensk i uttalanden nedan skulle det få er att undvika att göra affärer med svenska hantverkare?

Skulle en dålig erfarenhet av exempelvis Älvsbyhus få er att undvika att köpa hus av exempelvis LB-hus?

Själv har jag mycket positiva erfarenheter av polsk arbetskraft. Jag har en del dålig erfarenhet också men summa summarum har jag mer dålig erfarenhet av svenska än polska hantverkare. Att använda polska hantverkare ställer dock stora krav på projektledaren iom att det som sagt ofta saknas kunskap om svensk standard. Dåligt utförda arbeten beror ofta på oengagerade projektledare.

mvh
David
Vari ligger då fördelen med att anlita polacker eller andra icke svenska företag?
Om man nu _måste_ engagera sig så enormt som du säger, vad kostar inte det i förlorad arbetsinkomst mm?
Verkar rent ut sagt som om snålheten bedrar visheten.

 
De fakturerar från 100 SEK +moms i stället för 350 SEK + moms i timmen. Om du har en projektledare som tar 550 SEk som leder 2-3 byggen á 4 gubbar så ser du att det finns en hel del pengar att spara. Men som sagt ställer det större krav på projektledaren.

mvh
David

Edit: Fast det är inte bara pengarna. Jag skulle faktiskt inte våga anlita svenskar. Risken att bli lurad är faktiskt större.

sville skrev:
[quote author=David link=1139304820/0#3 date=1139607689]Betänk om någon skrev följande:
"Jag avråder alla från att gå till en libanesisk krog och äta. Jag gjorde det en gång och blev illa bemött av kyparen som dessutom talade dålig svenska och maten var inget god." Skulle det få er att kategoriskt undvika libanesiska restauranger?"

Om man byter ut polsk mot svensk i uttalanden nedan skulle det få er att undvika att göra affärer med svenska hantverkare?

Skulle en dålig erfarenhet av exempelvis Älvsbyhus få er att undvika att köpa hus av exempelvis LB-hus?

Själv har jag mycket positiva erfarenheter av polsk arbetskraft. Jag har en del dålig erfarenhet också men summa summarum har jag mer dålig erfarenhet av svenska än polska hantverkare. Att använda polska hantverkare ställer dock stora krav på projektledaren iom att det som sagt ofta saknas kunskap om svensk standard. Dåligt utförda arbeten beror ofta på oengagerade projektledare.

mvh
David
Vari ligger då fördelen med att anlita polacker eller andra icke svenska företag?
Om man nu _måste_ engagera sig så enormt som du säger, vad kostar inte det i förlorad arbetsinkomst mm?
Verkar rent ut sagt som om snålheten bedrar visheten.

[/quote]
 
Jag säger bara en sak: Välj en Svensk byggfirma och skriv ett klockrent kontrakt!!! Vi byggde ett arkitekt ritat lösvirkeshus med hjälp av en Svensk samordnare med polacker anställda. Jag avråder från detta!!!

Språkproblem och det faktum att dom inte har våra byggnormer och kvalitets standarder skapade stora problem. Vi har också saker kvar på besiktningsprotokollet som skulle ha åtgärdas.

Vi hade problem med "våra" polacker också, det visade sig att dom plockade mtrl från bygget till andra jobb.

Även i vårt fall så är entreprenören oseriös och ovilig att lösa problemen.

Jag tror inte att seriösa byggbolag arbetar med utlänsk arbetskraft.
Det kan vara ok om det är någon som utför grovarbeten och kan språket
men annars har jag inte mycket positivt att säga.

Vi har fått anlitat en svensk byggfirma (ecc bygg, dom bygger över hela sverige) som har rättat till felen efter polackerna, och dom har hittat många fel, en del är för kostsama att åtgärda just nu. Vi får ta det på en längre period

Nu har inte jag sett ert hus men 4 milj låter mycket.

Lycka till!
Yngve Hall
 
David skrev:
Om du har en projektledare som tar 550 SEk som leder 2-3 byggen á 4 gubbar så ser du att det finns en hel del pengar att spara. Men som sagt ställer det större krav på projektledaren.

mvh
David

Edit: Fast det är inte bara pengarna. Jag skulle faktiskt inte våga anlita svenskar. Risken att bli lurad är faktiskt större.
Billig projektledare för 550 spänn...är min kommentar...

Utländska hantverkare är varken bättre eller sämre än våra inhemska. Normer i Polen är likvärdiga med Svenska både vad gäller arbetsmiljö och utförande krav. Sen att man e lite mer manjana manjana är en annansak. Det förekommer även här. Under mina snart 20 år i branschen har man sett det mesta men blir ändå överaskad över folks uppfinningsrikedom både vad gäller utförande, tillkommande arbeten fakturor och dylikt...Men men det är en annan diskussion
 
Jag har byggt mitt hus helt med Polsk arbetskraft och är mycket nöjd. Problemet är bara att jag var 'min egen' projektledare. Dvs mycket kraft och tid gick åt. Men jag var inställd på det redan från början och lät byggandet ta tid. I och med detta har man tid att ta reda på saker innan, vilket är a och o.

Jag tror mest problem uppstår för de som är egna byggherrar på 'halvtid'. Dvs jobbar på dagen och kollar in lite på byggarnas jobb på kvällen (och hittar fel!). Bestämmer man sig för att istället bli byggherre på heltid, så fungerar det bra. Det tar nämligen 8 timmar om dagen att jaga priser, material, transporter, matlådor och bajamajor. Är man beredd att göra detta så kan man spara pengar, mycket pengar. Räkna på att vara tjänstledig t.ex 8 månader och ta ut din nettolön i byggkreditivet (c:a 100.000:). Sparar du då 500.000 - 800.000 på husbygget totalt, så är det en bra affär.

När jag låg c.a 1 vecka före i planeringen fungerade det bäst. Då uppstod inga problem, dvs kom en byggare (som inte pratade Svenska) och frågade var elskåpet skulle sitta, så bara pekade jag och drog ett streck med pennan och så hamnade skåpet rätt (Eftersom jag kollat vad standardhöjden för elskåp var redan innan!). Hade man inte varit där, så hade det garanterat hamnat fel.

En gång fick jag en av de polska byggarna att ta min telefon och kolla upp priset på en klinkers jag ville ha. Sverige 595:-/m2, Polen 255:-/m2 (inkl frakt hit...!!). Han lade en ½ timme och jag en ½ timme och vips hade man sparat 10.000:-.

Var inte rädd för att anlita Polska byggare, men var beredd att delta i bygget fullt ut själv och peka med hela handen (Dvs håller dom inte måttet så kicka dom, det finns lycksökare där också..!). Lita på att dom inte vet skvatt om Svensk byggstandard, utan var beredd på att svara på allt och peka på allt. Och låt det ta tid, tid, tid (fort blir garanterat både fel och dyrt...).

Är du inte beredd att delta till 110% och låta det ta tid, så lämna bort allt på 'nyckelfärdig entrepenad' till Svensk firma och betala för det.

Det är ingen månraket du ska bygga, det är ett hus!
 
är polsk i botten och har just sålt mitt gamla hus för att ...bygga ett nytt hem (istf att ta det lugnt och njuta av ledigheten vill säga ingen ved, snöröjning osv), så är det bara att gillar man jobba på sin fritid så är ett hus en ...dröm!
har suttit med min fru och skissat på ett enplanvilla, redan snackat med tre seriösa husförsäljare: alla öppna för våra idér och tillmötesgående, ja nästan till max fast egentligen märker vi hela tiden att vi anpassar oss till nån sort grundmall för annars blir det antingen för dyrt (offerthus) eller omöjligt eller inte vårt längre.
Idag träffade vi en som kanske hjälper oss att rita Vårt Hus och bygga det i lösvirke eller (vilket var ytterligare ett resultat av vårt samtal) i lekablock och kanske just med polska murare iom att den yrkesgruppen finns inte här.
Nån erfarenhet av har jag mao inte, inte ännu men klart är språket och kontakter där viktiga-kan man få hit folk som har rekommendationer är det bäst! Men att en bra murare från Polen är lika bra (troligen bättre då man bygger och alltid byggd i sten där!) som här är ju klart. Men kanske en svensk byggmästare och du man själv som tolk/byggherre
 
Jag har erfarenhet av både svensk och polsk arbetskraft och måste säga att det är nästan sak samma. En del saker har vi dock valt att lägga på svensk byggarbetskraft, ofta då det varit brådskande eller kritiskt men det har då kostat bra mycket mer. Det vi betalade extra för var alltså den raka kommunikationen och därigenom det snabba genomförandet. För övrigt har vi blivit "blåsta" av svenskar men aldrig av polacker. Polen har bra arbetskraft, ingen tvekan om den saken, men naturligtvis finns det "lycksökare" och undantag även om i mindre utsträckning än hos svenska entreprenörer. Min erfarenhet är att det är lättare att få ett fastpris av polackerna än av svenskarna. Många svenska entreprenörer säger att det oftast blir billigare att debitera per timme eftersom det är svårt att ge en offert och då måste dra till rejält för att det ska löna sig. Med mina polska byggare fick jag direkt en offert och de gav sig inte förrän projektet var genomfört, även om de förlorade på det. Kan inte påstå att det brukar gå lika smidigt med svenskar. Om du aldrig har arbetat med utländska byggarbetare rekommenderar jag att du anlitar dem för "enklare" grovjobb (ex. markarbeten, stomresning, grävjobb etc) till att börja med, tills du lärt känna projektledaren och byggarna och hur de arbetar. Jag hade turen att ha en granne som anlitade byggarna före mig och jag följde därför deras fantastiska arbete en tid innan jag själv tog kontakt med dem. I vårt fall tog de 80 kr/h vilket kan jämföras med i genomsnitt 800 kr/h för de svenska byggjobbarna. Vi har i nuläget överskridit vår budget med åtskilliga 100 000-tals kronor, mycket pga den dyra svenska arbetskraften, men vi är glada att alltsammans utfördes korrekt. Det känns tryggt. Nu har vi haft en del små- och grovjobb som polackerna tagit sig an och till sommaren ska de gräva upp hela strandtomten för dränering.
 
Hej,
Jag har skickat ett privatmeddelande till dig Tostarp för tips. Hoppas du har möjlighet att titta på det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.