Hej,

I helgen lägger vi ut matjorden på tomten och då behöver all slang för bevattning vara på plats. Har 32mm PEM-slang. Borrad brunn enbart för bevattning. Inget superflöde men jag har därför dimensionerat med få spridare på flera zoner. Märker jag senare att flödet & trycket räcker till såkan jag köra 2 zoner samtidigt.

Kör med RainBird 5000, som jag idag insåg är lite överdimenssionerade då de kastar från ca. 10m och uppåt och jag har ca. 9m från hus till väg på vissa stället.

Nå... se skiss. Synpunkter på detta? Svårt att få till bra head-to-head när spridarna kastar lite för långt + en del vinklar. Något som ser galet ut? Något ni skulle gjort annorlunda? Nu är bara 10 spridare inritade men jag har 15 spridare pga. jag höftade till när jag köpte förra året. Kommer styra den med en Rachio 3 bevattningsdator.

Huvudprincipen har varit att sprida så mycket som möjligt från huset för att minimera blöt fasad som kan påverkas på sikt. Risken är såklart att det blir torrt närmast huset.

//Jocke
 
  • Skiss över tomt med bevattningssystem indelat i zoner, spridare och huvudledningar markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har du redan handla på dig spridarna.
Men hade jag gjort systemet så hade jag satsat på typen MP rotator då som du påtalar att det är en hel del vinklar.
Kan man byta till low angel munstycken på dina spridare? Då kanske man kan få ihop full head to head.

Jag har blandat system. Jag kör bara mp rotators närmast huset och där det är vinklar.
Rotors är jättekänsliga för vind. Om de står nära fasaden så kommer det bli blött vi minsta vind pust.
Och då kör jag jätteflöde med de största eller näst största munstycken. Ju mindre munstycke ju mer fångar vinden strålen.
Har 11 rotors men de står på helt öppen plätt utan vinklar och bebyggelse.
Ett 30 tal MP rotators på resten.
 
Tack @TotalControl
Jo jag impulsköpte lite förra året när jag fick idén. Hade inga tankar på MP Rotator då. Vad gör dom bättre? Lägre vinkel. Flöde & radie verkar liknande rotors. Såg att Hunters MP2000 kostar runt en hundring så det är ingen katastrof att byta ut senare. Det viktigaste är ju att slangarna hamnar rätt så att man slipper gräva & dra det senare.
Japp, har low angle munstycken. Kommer ner på 7-8m då och inte lika vindkänsligt. Bor utmed kusten så det blåser lite men med automatik av Rachio så är tanken att låta den vattna när det inte blåser.
 
De är lättare att projektera då de har samma nederbörd oavsett vinkel i samma modell familj.
De är inte så känsliga för vind heller. Inte så flödes krävande. Då nederbörden är liten så blir det inte så mycket runoff på vattnet. Dock så blir det ju långa cykeltider.

Fast jag har perfekt underlag/jord/sand så måste jag köra cykel and soak på rotor zonerna. Visst skulle jag kunna köra mindre munstycke, dvs mindre nederbörd men då hade jag behövt ännu fler spridare då även kastradien minskar.

Nackdel är ju klart att du behöver fler zoner. = fler ventiler.
Men jag ser bara fördelar med MP. Hade jag inte behövt gräva ihjäl mig och ha slang till förbannelse så skulle jag kört MPs där jag har 11 rotors nu. Men det blev för mycket grävande.
Från eBay där jag köpte mina prylar så betalade jag 16$ för en tryckreglerad Pro spray med MP munstycke.

Tillägg: Jag kör också Rachio controller. Gen 2 dock. Väldigt nöjd med den.
 
Hej!
Visserligen gammal tråd men gör ett försök. Vill gärna få till automatisk bevattning av gräsmattan. Ganska usel på detta men gör så gott jag kan. Bor i södra Sverige där det finns gratis vatten 1,5 meter ner via ett "spett". Sitter en gammal Bauhauspump där idag på 1100 watt. Testade att koppla på en 25 meter lång 32mm PEM-slang. Längst bort gav det trycket 3,2 bar och flödet var 27,6 Liter/minut. Hade tänkt att byte pumpen till en säker maskin som gärna ger lite mer. Funderade på Gardena 5000/5 på 1300 watt. Andra förslag?

Förstår att Hunter och MP Rotator är grymma. Blir inte riktigt klok på hur tätt de ska sitta? Läste någonstans att det är bra att man sätter spridare nr 2 där nr 1 slutar, dvs ganska mycket överlapp?????

Försökte ladda upp ritning på tomten. Hoppas den syns. Gräset är alltså det som är gult. Kanske bra med 4 sektioner, dvs 4 olika magnetventiler??? Är Hunter PGV ok. Tydligen 24 V AC.

Kontrollen RACHIO verkar ju grym (och lätt att använda, även för en novis som jag). Säljs väl bara i USA? Förmodar att det krävs en AC-omvandlare typ Kjell o Companys "Transformator 230-110 V 300 W, artikelnr 44098?
Såg att Rachio 3 finns i 2 varianter; Rachio 3 och Rachio 3e. Fattar inte riktigt skillnaden. Någon som förstår och kan föreslå den lämpligaste? Köper man denna via Ebay, eller finns adra kanaler?

Oj, det var mycket som kom ut från en förvirrad "vattnare".

Lasse


.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
De är lättare att projektera då de har samma nederbörd oavsett vinkel i samma modell familj.
De är inte så känsliga för vind heller. Inte så flödes krävande. Då nederbörden är liten så blir det inte så mycket runoff på vattnet. Dock så blir det ju långa cykeltider.

Fast jag har perfekt underlag/jord/sand så måste jag köra cykel and soak på rotor zonerna. Visst skulle jag kunna köra mindre munstycke, dvs mindre nederbörd men då hade jag behövt ännu fler spridare då även kastradien minskar.

Nackdel är ju klart att du behöver fler zoner. = fler ventiler.
Men jag ser bara fördelar med MP. Hade jag inte behövt gräva ihjäl mig och ha slang till förbannelse så skulle jag kört MPs där jag har 11 rotors nu. Men det blev för mycket grävande.
Från eBay där jag köpte mina prylar så betalade jag 16$ för en tryckreglerad Pro spray med MP munstycke.

Tillägg: Jag kör också Rachio controller. Gen 2 dock. Väldigt nöjd med den.
Maxwells demon TotalControl skrev:
De är lättare att projektera då de har samma nederbörd oavsett vinkel i samma modell familj.
De är inte så känsliga för vind heller. Inte så flödes krävande. Då nederbörden är liten så blir det inte så mycket runoff på vattnet. Dock så blir det ju långa cykeltider.

Fast jag har perfekt underlag/jord/sand så måste jag köra cykel and soak på rotor zonerna. Visst skulle jag kunna köra mindre munstycke, dvs mindre nederbörd men då hade jag behövt ännu fler spridare då även kastradien minskar.

Nackdel är ju klart att du behöver fler zoner. = fler ventiler.
Men jag ser bara fördelar med MP. Hade jag inte behövt gräva ihjäl mig och ha slang till förbannelse så skulle jag kört MPs där jag har 11 rotors nu. Men det blev för mycket grävande.
Från eBay där jag köpte mina prylar så betalade jag 16$ för en tryckreglerad Pro spray med MP munstycke.

Tillägg: Jag kör också Rachio controller. Gen 2 dock. Väldigt nöjd med den.

Hej TotalControl!
Är du fortfarande nöjd med din bevattningslösning? Jag gillade det du skrev och lagt in ett inlägg nedan. Vad tror du om upplägget (och funderingarna)?

Mvh Lasse
 
Hej @Tvingman

Ja jag är otroligt nöjd med bevattningen. Underlättar väldigt mycket.
Hunter MPs har fungerat problemfritt två säsonger nu. Inga som har slutat rotera etc.

De är benägna att efter vinteruppehållet vid säsongsuppstart vara lite felinställda. Själva munstycket på några random sprinkler gängar upp sig lite så de kastar lite konstigt. Det är bara att skruva åt munstycket så blir det bra och håller sig så säsongen ut.
Kan vara när jag tömmer systemet med kompressorn så händer någonting som gör att vissa munstycken blir lite lösare.
Men som sagt sen fungerar det klanderfritt resten av säsongen. Och det tillhör ju säsong uppstart proceduren att kolla att allt fungerar och kastar som de ska.

Du ska sikta på det som kallas head to head coverage. Väljer du ett munstycke som kastar radie 4.5 m så så ska du placera sprinklerna max 4.5 m ifrån varandra, de som är bredvid och mitt i mot varandra. Inte blanda olika modeller på samma zon om de har olika mycket nederbörd.

PEM 32 är bra dimension då håller du ner tryckfallen och har marginal för framtida/utbyggnader ändringar av systemet.
Jag har dragit mina ledningar för MP zonerna som en stämgaffel. Och använt mig anborrningsbyglar och hunter swing joints direkt på vardera "gaffel".

Om du behöver en större pump kan jag inte svara på. Du får göra upp dina zoner först. Tänk på att inte stressa spetsen för mycket med höga flöden om du väljer en större pump.
Om du ska bara köra MPs så är det rätt snåla på flöden. Och det är alltid bara fördelar att ha många zoner. Alltid! Visst kostar lite mer och mer jobb men man blir flexibel för en gräsmatta behöver alltid olika bevattningsgrad.
Det ultimata är ju att varje huvud kan styras individuellt som på många golfbanor. Men så gör man ju inte som en home owner.

Jag är nöjd med Rachio gen 2. Jag kör inte med alla bells and whistles som väderstyrning etc. Jag kör fixed schema med cycle and soak.
Jag köpte min från ebay. Trafon från amazon.

Ventiler jag har är Hunter. Har inte varit några problem.

Jag ska ändra mitt system och lägga till ett pump start relay. Som startar pumpen tillsammans med signalen ventilerna. Mitt är tryckstyrt nu. Dvs jag har alltid tryck över fördelaren och ventiler. Och pumpen startar när trycket sjunker (öppnad kran/ ventiler).
Men det känns lite darrigt om en koppling i fördelaren skulle spricka. För då startar pumpen.
Har en fördelare av PVC och det känns inte helt hundra som en av stål / koppar.

Fråga på om du undrar mer!
 
Redigerat:
Maxwells demon TotalControl skrev:
Hej @Tvingman

Ja jag är otroligt nöjd med bevattningen. Underlättar väldigt mycket.
Hunter MPs har fungerat problemfritt två säsonger nu. Inga som har slutat rotera etc.

De är benägna att efter vinteruppehållet vid säsongsuppstart vara lite felinställda. Själva munstycket på några random sprinkler gängar upp sig lite så de kastar lite konstigt. Det är bara att skruva åt munstycket så blir det bra och håller sig så säsongen ut.
Kan vara när jag tömmer systemet med kompressorn så händer någonting som gör att vissa munstycken blir lite lösare.
Men som sagt sen fungerar det klanderfritt resten av säsongen. Och det tillhör ju säsong uppstart proceduren att kolla att allt fungerar och kastar som de ska.

Du ska sikta på det som kallas head to head coverage. Väljer du ett munstycke som kastar radie 4.5 m så så ska du placera sprinklerna max 4.5 m ifrån varandra, de som är bredvid och mitt i mot varandra. Inte blanda olika modeller på samma zon om de har olika mycket nederbörd.

PEM 32 är bra dimension då håller du ner tryckfallen och har marginal för framtida/utbyggnader ändringar av systemet.
Jag har dragit mina ledningar för MP zonerna som en stämgaffel. Och använt mig anborrningsbyglar och hunter swing joints direkt på vardera "gaffel".

Om du behöver en större pump kan jag inte svara på. Du får göra upp dina zoner först. Tänk på att inte stressa spetsen för mycket med höga flöden om du väljer en större pump.
Om du ska bara köra MPs så är det rätt snåla på flöden. Och det är alltid bara fördelar att ha många zoner. Alltid! Visst kostar lite mer och mer jobb men man blir flexibel för en gräsmatta behöver alltid olika bevattningsgrad.
Det ultimata är ju att varje huvud kan styras individuellt som på många golfbanor. Men så gör man ju inte som en home owner.

Jag är nöjd med Rachio gen 2. Jag kör inte med alla bells and whistles som väderstyrning etc. Jag kör fixed schema med cycle and soak.
Jag köpte min från ebay. Trafon från amazon.

Ventiler jag har är Hunter. Har inte varit några problem.

Jag ska ändra mitt system och lägga till ett pump start relay. Som startar pumpen tillsammans med signalen ventilerna. Mitt är tryckstyrt nu. Dvs jag har alltid tryck över fördelaren och ventiler. Och pumpen startar när trycket sjunker (öppnad kran/ ventiler).
Men det känns lite darrigt om en koppling i fördelaren skulle spricka. För då startar pumpen.
Har en fördelare av PVC och det känns inte helt hundra som en av stål / koppar.

Fråga på om du undrar mer!
Hej!

Vad kul att du svarade så snabbt och roligt att höra att det funkar bra för dig. Jättesnällt att du vill ta dig tid och svara på olika frågeställningar. Mycket uppskattat!!!

Ja, det är verkligen mycket att sätta sig in i när man inte har grävt sig ner i bevattningsproblematiken förut.

1. Du skriver "inte blanda olika modeller på samma zon om de har olika mycket nederbörd". Betyder det att man inte ska blanda en MP-1000 med en MP-2000?, t.ex.

2. Jag läste ditt svar ovan precis när jag stod inne på Rinkaby rör i Malmö. Tanken var att köra 32-slang från pumpen till ventilboxen och därifrån därifrån fortsätta med 32-slang via 4 PGV-magnetventiler som 4 ormar som går ut på gräsmattan. Från dessa 4 sedan avstickare åt höger och vänster med kanske 25- eller 20-slang till respektive spridare. Tog diskussionen med rörsäljaren på Rinkaby som menade att det räcker med 25 rör ist.f. 32. Den vanligaste varianten av PGV är R25 så redan där så blir det en lite flaskhals. Min yttersta spridare är ca 30 meter bort och då menar han att det inte förlusten inte spelar någon roll. Om nu detta är sant så blir ju allt mycket enklare. En 25-slang är ju betydligt snällare att jobba med än en 32'a. Jag kommer ha 7 meter från pumpen till ventillådan. Kanske kan använda 32 dit och 25 efter ventilerna? Vad tror du om det?

Förmodar att "swing joints" = den böjliga rördelen som man ansluter till spridaren. Det verkar ju som en bra lösning som gör installationen smidigare.

Anborrningsbygel verkar ju smutt. Men man måste väl ändå gå vidare med ett T-rör eller liknande innan det anslutande röret kopplas på? Dvs, fördel att man slipper dela på den feta slangen men nackdel att det behövs både anborrningsbygel och rördel. Tänker jag rätt?

Den pumpen jag har idag är en skräppump från Bauhaus. Saknas ett tryckrelä. Så om man stänger vattenutloppet vid en spridare står pumpen och kämpar ändå för fullt. Därför behöver jag en ny. Har fått intryck av att Gardenas pumpar är ganska rejäla och håller bra kvalité. Tror att det blir en sådan. Som jag skrev tidigare ger Bauhauspumpen 27,6 Liter/min, 25 meter bort vid användning av en 32-slang. Jag har ritat ett förslag på utplacering av MP-Rotator. Med tanke på hur tomten ser ut kändes det bra att dela upp allt i 4 olika slingor/ventiler. Den slinga som förbrukar mest använder 8 spridare och 12,5 Liter/min.
Så det känns ju som att jag har bra marginal.

Kommer nog satsa på Rachio även jag. Verkar ju otroligt enkel handhavandemässigt. Förstår du vad det är för skillnad på 3'an och den som heter 3e? https://www.rachio.com/products

När du blåser rent inför vintern, gör du det med en vanlig enkel kompressor eller har du en rejäl kraftig variant?

Stort tack på förhand! :)
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Hej @Tvingman

Ja jag är otroligt nöjd med bevattningen. Underlättar väldigt mycket.
Hunter MPs har fungerat problemfritt två säsonger nu. Inga som har slutat rotera etc.

De är benägna att efter vinteruppehållet vid säsongsuppstart vara lite felinställda. Själva munstycket på några random sprinkler gängar upp sig lite så de kastar lite konstigt. Det är bara att skruva åt munstycket så blir det bra och håller sig så säsongen ut.
Kan vara när jag tömmer systemet med kompressorn så händer någonting som gör att vissa munstycken blir lite lösare.
Men som sagt sen fungerar det klanderfritt resten av säsongen. Och det tillhör ju säsong uppstart proceduren att kolla att allt fungerar och kastar som de ska.

Du ska sikta på det som kallas head to head coverage. Väljer du ett munstycke som kastar radie 4.5 m så så ska du placera sprinklerna max 4.5 m ifrån varandra, de som är bredvid och mitt i mot varandra. Inte blanda olika modeller på samma zon om de har olika mycket nederbörd.

PEM 32 är bra dimension då håller du ner tryckfallen och har marginal för framtida/utbyggnader ändringar av systemet.
Jag har dragit mina ledningar för MP zonerna som en stämgaffel. Och använt mig anborrningsbyglar och hunter swing joints direkt på vardera "gaffel".

Om du behöver en större pump kan jag inte svara på. Du får göra upp dina zoner först. Tänk på att inte stressa spetsen för mycket med höga flöden om du väljer en större pump.
Om du ska bara köra MPs så är det rätt snåla på flöden. Och det är alltid bara fördelar att ha många zoner. Alltid! Visst kostar lite mer och mer jobb men man blir flexibel för en gräsmatta behöver alltid olika bevattningsgrad.
Det ultimata är ju att varje huvud kan styras individuellt som på många golfbanor. Men så gör man ju inte som en home owner.

Jag är nöjd med Rachio gen 2. Jag kör inte med alla bells and whistles som väderstyrning etc. Jag kör fixed schema med cycle and soak.
Jag köpte min från ebay. Trafon från amazon.

Ventiler jag har är Hunter. Har inte varit några problem.

Jag ska ändra mitt system och lägga till ett pump start relay. Som startar pumpen tillsammans med signalen ventilerna. Mitt är tryckstyrt nu. Dvs jag har alltid tryck över fördelaren och ventiler. Och pumpen startar när trycket sjunker (öppnad kran/ ventiler).
Men det känns lite darrigt om en koppling i fördelaren skulle spricka. För då startar pumpen.
Har en fördelare av PVC och det känns inte helt hundra som en av stål / koppar.

Fråga på om du undrar mer!
Kom på en fråga till; Kan du öppna 2 ventiler samtidigt via Rachion om du skulle vilja eller klarar den endast 1 i taget?
 
Det är lugnt. Jag hjälper gärna till vad jag kan.

1. Jo det kan du. MP rotators har matched prescription rate på sina munstycken. Tror dock att MP800 munstycket är inte det.

2. Ja PEM 25 räcker gott och väl för dina flöden.
Tänkte bara att PEM 32 är inte så mycket krångligare eller dyrare. Då är du "framtidsäker" för förändringar.
T.ex om du vill köra spray heads munstycken av någon anledning i framtiden. Då åker flödet upp typ x4.
Matningen till ventilboxen skulle jag absolut köra PEM 32.
Observera. Att räkna med att du kommer behöva köra en zon kanske +2h för att få ner 25-30mm.

Ang slang dragning. Kör som du tycker känns enklast.
En orm som du nämner skulle blivit krångligare för mig. Mer grävning och mer kopplingar än stämgaffel. Samt ändplugg vid varje avstick då jag ville köra arnborr och swing joint. Ville minimera antal plastkopplingar.
Går att köra något som kallas funny pipe också direkt från ledningen.
Jag förstod inte riktigt vad du menade med arnborrbygeln.
Jag använder den så att jag har dragit två pem 32 slang mitt i mot varandra. Som gafflarna på en stämgaffel.
Sen sätter man bygeln direkt runt slangen utan att kapa slangen. Borrar hål genom slangen i hålet på bygeln. Sen sätter jag en swing joint och sprinkler direkt på bygeln.
Skulle du vilja flytta en sprinkler i framtiden längs med slangen (stämgaffel) så gräver du bara fram anborrbygeln skruvar bort swing jointen och proppar bygeln. Sen gräver du fram slangen där du vill placera den på nytt.
Med orm och avstick så behöver du förmodligen gräva fram hela avsticket.
Det stämmer att friktionen minskar efter varje sprinkler då flödet minskar.

Istället för tryckrelä kan man köra pump start relay kopplat mot kontrollern. Startar pumpen med signal till ventil. Jag kommer att ändra mitt till så.
Då sätter man även en ventil till grenen som är till utkastarna/anslutningspunkterna.
Passa på att gräva ner några sådana här.

https://www.bygghemma.se/tradgard-o...9DGRPcMrBzHNPvtYEAAEyz3VlX2mXaK4aAtyMEALw_wcB

Har inte riktigt koll på skillnaden mellan generationer Rachio. Vet att 3an har lite mer tillgång till personliga väderstation och man vill köra bevattningen efter det samt en flödesmätare.

Nej det går inte att köra två ventiler samtidigt om du inte kopplar de på samma uttag på controllern.

Kompressorn jag använder mig av är en Metabo 250 l. De går men det tar en jävla tid. Brukar få stänga av flera sprinkler huvuden och tömma några i taget. Men då har jag också zoner som är uppbyggda med PEM 50. En MP zon har 20 st sprinkler huvuden. Så kräver ett rejält luftflöde.
 
J JockeDocke skrev:
Tack @TotalControl
Jo jag impulsköpte lite förra året när jag fick idén. Hade inga tankar på MP Rotator då. Vad gör dom bättre? Lägre vinkel. Flöde & radie verkar liknande rotors. Såg att Hunters MP2000 kostar runt en hundring så det är ingen katastrof att byta ut senare. Det viktigaste är ju att slangarna hamnar rätt så att man slipper gräva & dra det senare.
Japp, har low angle munstycken. Kommer ner på 7-8m då och inte lika vindkänsligt. Bor utmed kusten så det blåser lite men med automatik av Rachio så är tanken att låta den vattna när det inte blåser.
Hej Jocke!
Lite nyfiken på hur det gick för dig med bevattningen. Skaffade du Rachio 2 eller 3? Vilken transformator funkade för dig? Är det så att Rachio kräver en riktigt stark WiFi-signal? Läste att i och med att Rachio är amerikaskt så använder de en frekvens som inte är "ok" i Europa. Har du haft några problem?
Stort tack på förhand,
Lasse
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det är lugnt. Jag hjälper gärna till vad jag kan.

1. Jo det kan du. MP rotators har matched prescription rate på sina munstycken. Tror dock att MP800 munstycket är inte det.

2. Ja PEM 25 räcker gott och väl för dina flöden.
Tänkte bara att PEM 32 är inte så mycket krångligare eller dyrare. Då är du "framtidsäker" för förändringar.
T.ex om du vill köra spray heads munstycken av någon anledning i framtiden. Då åker flödet upp typ x4.
Matningen till ventilboxen skulle jag absolut köra PEM 32.
Observera. Att räkna med att du kommer behöva köra en zon kanske +2h för att få ner 25-30mm.

Ang slang dragning. Kör som du tycker känns enklast.
En orm som du nämner skulle blivit krångligare för mig. Mer grävning och mer kopplingar än stämgaffel. Samt ändplugg vid varje avstick då jag ville köra arnborr och swing joint. Ville minimera antal plastkopplingar.
Går att köra något som kallas funny pipe också direkt från ledningen.
Jag förstod inte riktigt vad du menade med arnborrbygeln.
Jag använder den så att jag har dragit två pem 32 slang mitt i mot varandra. Som gafflarna på en stämgaffel.
Sen sätter man bygeln direkt runt slangen utan att kapa slangen. Borrar hål genom slangen i hålet på bygeln. Sen sätter jag en swing joint och sprinkler direkt på bygeln.
Skulle du vilja flytta en sprinkler i framtiden längs med slangen (stämgaffel) så gräver du bara fram anborrbygeln skruvar bort swing jointen och proppar bygeln. Sen gräver du fram slangen där du vill placera den på nytt.
Med orm och avstick så behöver du förmodligen gräva fram hela avsticket.
Det stämmer att friktionen minskar efter varje sprinkler då flödet minskar.

Istället för tryckrelä kan man köra pump start relay kopplat mot kontrollern. Startar pumpen med signal till ventil. Jag kommer att ändra mitt till så.
Då sätter man även en ventil till grenen som är till utkastarna/anslutningspunkterna.
Passa på att gräva ner några sådana här.

[länk]

Har inte riktigt koll på skillnaden mellan generationer Rachio. Vet att 3an har lite mer tillgång till personliga väderstation och man vill köra bevattningen efter det samt en flödesmätare.

Nej det går inte att köra två ventiler samtidigt om du inte kopplar de på samma uttag på controllern.

Kompressorn jag använder mig av är en Metabo 250 l. De går men det tar en jävla tid. Brukar få stänga av flera sprinkler huvuden och tömma några i taget. Men då har jag också zoner som är uppbyggda med PEM 50. En MP zon har 20 st sprinkler huvuden. Så kräver ett rejält luftflöde.
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det är lugnt. Jag hjälper gärna till vad jag kan.

1. Jo det kan du. MP rotators har matched prescription rate på sina munstycken. Tror dock att MP800 munstycket är inte det.

2. Ja PEM 25 räcker gott och väl för dina flöden.
Tänkte bara att PEM 32 är inte så mycket krångligare eller dyrare. Då är du "framtidsäker" för förändringar.
T.ex om du vill köra spray heads munstycken av någon anledning i framtiden. Då åker flödet upp typ x4.
Matningen till ventilboxen skulle jag absolut köra PEM 32.
Observera. Att räkna med att du kommer behöva köra en zon kanske +2h för att få ner 25-30mm.

Ang slang dragning. Kör som du tycker känns enklast.
En orm som du nämner skulle blivit krångligare för mig. Mer grävning och mer kopplingar än stämgaffel. Samt ändplugg vid varje avstick då jag ville köra arnborr och swing joint. Ville minimera antal plastkopplingar.
Går att köra något som kallas funny pipe också direkt från ledningen.
Jag förstod inte riktigt vad du menade med arnborrbygeln.
Jag använder den så att jag har dragit två pem 32 slang mitt i mot varandra. Som gafflarna på en stämgaffel.
Sen sätter man bygeln direkt runt slangen utan att kapa slangen. Borrar hål genom slangen i hålet på bygeln. Sen sätter jag en swing joint och sprinkler direkt på bygeln.
Skulle du vilja flytta en sprinkler i framtiden längs med slangen (stämgaffel) så gräver du bara fram anborrbygeln skruvar bort swing jointen och proppar bygeln. Sen gräver du fram slangen där du vill placera den på nytt.
Med orm och avstick så behöver du förmodligen gräva fram hela avsticket.
Det stämmer att friktionen minskar efter varje sprinkler då flödet minskar.

Istället för tryckrelä kan man köra pump start relay kopplat mot kontrollern. Startar pumpen med signal till ventil. Jag kommer att ändra mitt till så.
Då sätter man även en ventil till grenen som är till utkastarna/anslutningspunkterna.
Passa på att gräva ner några sådana här.

[länk]

Har inte riktigt koll på skillnaden mellan generationer Rachio. Vet att 3an har lite mer tillgång till personliga väderstation och man vill köra bevattningen efter det samt en flödesmätare.

Nej det går inte att köra två ventiler samtidigt om du inte kopplar de på samma uttag på controllern.

Kompressorn jag använder mig av är en Metabo 250 l. De går men det tar en jävla tid. Brukar få stänga av flera sprinkler huvuden och tömma några i taget. Men då har jag också zoner som är uppbyggda med PEM 50. En MP zon har 20 st sprinkler huvuden. Så kräver ett rejält luftflöde.
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det är lugnt. Jag hjälper gärna till vad jag kan.

1. Jo det kan du. MP rotators har matched prescription rate på sina munstycken. Tror dock att MP800 munstycket är inte det.

2. Ja PEM 25 räcker gott och väl för dina flöden.
Tänkte bara att PEM 32 är inte så mycket krångligare eller dyrare. Då är du "framtidsäker" för förändringar.
T.ex om du vill köra spray heads munstycken av någon anledning i framtiden. Då åker flödet upp typ x4.
Matningen till ventilboxen skulle jag absolut köra PEM 32.
Observera. Att räkna med att du kommer behöva köra en zon kanske +2h för att få ner 25-30mm.

Ang slang dragning. Kör som du tycker känns enklast.
En orm som du nämner skulle blivit krångligare för mig. Mer grävning och mer kopplingar än stämgaffel. Samt ändplugg vid varje avstick då jag ville köra arnborr och swing joint. Ville minimera antal plastkopplingar.
Går att köra något som kallas funny pipe också direkt från ledningen.
Jag förstod inte riktigt vad du menade med arnborrbygeln.
Jag använder den så att jag har dragit två pem 32 slang mitt i mot varandra. Som gafflarna på en stämgaffel.
Sen sätter man bygeln direkt runt slangen utan att kapa slangen. Borrar hål genom slangen i hålet på bygeln. Sen sätter jag en swing joint och sprinkler direkt på bygeln.
Skulle du vilja flytta en sprinkler i framtiden längs med slangen (stämgaffel) så gräver du bara fram anborrbygeln skruvar bort swing jointen och proppar bygeln. Sen gräver du fram slangen där du vill placera den på nytt.
Med orm och avstick så behöver du förmodligen gräva fram hela avsticket.
Det stämmer att friktionen minskar efter varje sprinkler då flödet minskar.

Istället för tryckrelä kan man köra pump start relay kopplat mot kontrollern. Startar pumpen med signal till ventil. Jag kommer att ändra mitt till så.
Då sätter man även en ventil till grenen som är till utkastarna/anslutningspunkterna.
Passa på att gräva ner några sådana här.

[länk]

Har inte riktigt koll på skillnaden mellan generationer Rachio. Vet att 3an har lite mer tillgång till personliga väderstation och man vill köra bevattningen efter det samt en flödesmätare.

Nej det går inte att köra två ventiler samtidigt om du inte kopplar de på samma uttag på controllern.

Kompressorn jag använder mig av är en Metabo 250 l. De går men det tar en jävla tid. Brukar få stänga av flera sprinkler huvuden och tömma några i taget. Men då har jag också zoner som är uppbyggda med PEM 50. En MP zon har 20 st sprinkler huvuden. Så kräver ett rejält luftflöde.
Tack för infon. Mycket intressant info.
Jag har ju en hästskotomt som sveper runt huset. Och den är endast 6 meter på sitt bredaste ställe. Men jag kommer ju sätta spridare vid yttersidan och vid innersidan. Först hade jag tänkt gå med en slang 25 i mitten och sedan 3-meters slangar ut från denna mot sidorna. Men det kanske är bättre att göra som du föreslog (tror jag). En slang fram till där sektionen börjar och sedan förgrening till stämgaffel där de 2 slingorna går i yttersida respektive innersida. Och gör man så kan man ju använda din lösning med en bygel runt slangen och swing jointen direkt mot denna. Och därmed slipper man många plastkopplingar samt kapa 25-ledaren.

Det finns något som heter Rachio Community där frågan ställts gällande Rachio för den Europeiska marknaden. Tydligen använder Rachio en "olaglig" frekvens och sälj ej därför i Europa. Detta gäller både version 2 och 3. Men 3'an använder något som kallas Flow Valve som plussar på problemet med felaktig frekvens. Men det verkar ju funka för dig och flera andra utan att myndigheterna knackar på dörren. Har du någon fundering???

Har du behövt förstärka din WiFi-signal för att få det att funka?

Jag har försökt att förstå vad som krävs av en trafo för att få Rachion att funka, men där går jag bet (har tyvärr dålig koll på el-biten). Får man fråga vad din trafo heter så försöker jag beställa en likadan.
 
Ang slangen så gjorde jag precis så som du beskrev. Jag tyckte det var ett smidigt sätt.
Men lite svårt att veta om det passar dig men det låter onekligen rätt lika.
6 meter då passar MP2000 perfekt.

Rachio. Det är Gen 3 och dess trådlösa flödesmätare som sänder på samma frekvens som en mobiloperatör äger licensen på. En sådan produkt är inte godkänd av PTS. De dumma är att man inte kan stänga av sändaren den sniffar/skickar hela tiden.

Gen 2 sänder ingenting mer än 2.4GHz Wifi.
Ser ingen anledning att inte köra Gen2 om man nu inte måste ha deras flödesmätare eller de extra personal weather stations som den kan koppla upp sig i mot.
Nej WiFi är inte svagare. Det som folk har haft "problem" med i Europa (egentligen inget problem) är att USA använder inte kanal 12-13-14 på 2.4Ghz som resten av världen gör.
Om man har sin router inställd på de kanalerna så hittar den inte controllern. Men det är bara att byta kanal.

Trafon jag har är från amazon.
https://www.amazon.de/gp/product/B07CLPLNDK/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00__o00_s00?ie=UTF8&psc=1
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ang slangen så gjorde jag precis så som du beskrev. Jag tyckte det var ett smidigt sätt.
Men lite svårt att veta om det passar dig men det låter onekligen rätt lika.
6 meter då passar MP2000 perfekt.

Rachio. Det är Gen 3 och dess trådlösa flödesmätare som sänder på samma frekvens som en mobiloperatör äger licensen på. En sådan produkt är inte godkänd av PTS. De dumma är att man inte kan stänga av sändaren den sniffar/skickar hela tiden.

Gen 2 sänder ingenting mer än 2.4GHz Wifi.
Ser ingen anledning att inte köra Gen2 om man nu inte måste ha deras flödesmätare eller de extra personal weather stations som den kan koppla upp sig i mot.
Nej WiFi är inte svagare. Det som folk har haft "problem" med i Europa (egentligen inget problem) är att USA använder inte kanal 12-13-14 på 2.4Ghz som resten av världen gör.
Om man har sin router inställd på de kanalerna så hittar den inte controllern. Men det är bara att byta kanal.

Trafon jag har är från amazon.
[länk]
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ang slangen så gjorde jag precis så som du beskrev. Jag tyckte det var ett smidigt sätt.
Men lite svårt att veta om det passar dig men det låter onekligen rätt lika.
6 meter då passar MP2000 perfekt.

Rachio. Det är Gen 3 och dess trådlösa flödesmätare som sänder på samma frekvens som en mobiloperatör äger licensen på. En sådan produkt är inte godkänd av PTS. De dumma är att man inte kan stänga av sändaren den sniffar/skickar hela tiden.

Gen 2 sänder ingenting mer än 2.4GHz Wifi.
Ser ingen anledning att inte köra Gen2 om man nu inte måste ha deras flödesmätare eller de extra personal weather stations som den kan koppla upp sig i mot.
Nej WiFi är inte svagare. Det som folk har haft "problem" med i Europa (egentligen inget problem) är att USA använder inte kanal 12-13-14 på 2.4Ghz som resten av världen gör.
Om man har sin router inställd på de kanalerna så hittar den inte controllern. Men det är bara att byta kanal.

Trafon jag har är från amazon.
[länk]
Ja precis vad jag har kommit fram till. MP2000 om det går och MP1000 där det är lite trängre.

Om jag ska vara helt ärlig förstod jag inte helt vad du skrev gällande Rachion men jag tolkar det som att det förmodligen är ett säkrare kort att gå på den du har, dvs Gen 2. Om du visste vad jag uppskattar detta :).

Följde trafo-länken till amazon.de. Verkar på bilden som att man får 2 transformatorer? Oavsett, funkar kontakten i Rachion eller behöver man någon slags plugg emellan?

Hur har du löst det med ventilerna? Har du en ventillåda nedgrävd i backen? Såg att en annan bevattningsentusiast på Byggahus använt någon slags fördelare liknande denna https://www.ebay.com/itm/Tavlit-Ver...hash=item1a82ac726c:m:mGBE-SgCoqscS4kZHnFp12g . Verkar ju smidigt att ha så få kopplingar som möjligt i lådan för att spara utrymme. Jag kommer nog ha 4 ventiler för normal bevattning samt en ytterligare för droppbevattning. Vet du om man kan använda samma typ av ventil, PGV, till droppbevattningen? Förmodar att man måste strypa tillförseln av vattnet ganska rejält via den ventilen som mynnar i en droppslang? dessutom behövs en kanal att blåsa systemet då vintern nalkas.
 
T Tvingman skrev:
Ja precis vad jag har kommit fram till. MP2000 om det går och MP1000 där det är lite trängre.

Om jag ska vara helt ärlig förstod jag inte helt vad du skrev gällande Rachion men jag tolkar det som att det förmodligen är ett säkrare kort att gå på den du har, dvs Gen 2. Om du visste vad jag uppskattar detta :).

Följde trafo-länken till amazon.de. Verkar på bilden som att man får 2 transformatorer? Oavsett, funkar kontakten i Rachion eller behöver man någon slags plugg emellan?

Hur har du löst det med ventilerna? Har du en ventillåda nedgrävd i backen? Såg att en annan bevattningsentusiast på Byggahus använt någon slags fördelare liknande denna [länk] . Verkar ju smidigt att ha så få kopplingar som möjligt i lådan för att spara utrymme. Jag kommer nog ha 4 ventiler för normal bevattning samt en ytterligare för droppbevattning. Vet du om man kan använda samma typ av ventil, PGV, till droppbevattningen? Förmodar att man måste strypa tillförseln av vattnet ganska rejält via den ventilen som mynnar i en droppslang? dessutom behövs en kanal att blåsa systemet då vintern nalkas.
Lite tryckfelsnisse. Jag menade ovan: ""Oavsett, passar kontakten som hör till Trafon till Rachion eller behöver man någon slags specialkontakt emellan?"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.