Hej Alla!
Vi köpte vårat hus ute på ”landet” för lite mer än 2 år sedan, och en sak jag hängt upp mig på är att kommunen har satt en vattenmätare på vårat vatten för att kunna veta hur mycket som går igenom avloppet.
Och min fråga till er är om detta verkligen kan vara juridiskt rätt? För att förklara detta lättast så betalar jag kommunen för avloppet om jag vattnar min gräsmatta, det har jag ringt kommunen om Idag och har fått bekräftat att så funkar det för att dem ska kunna veta hur mycket vi spolar genom avloppen, och detta är samma för både den som har egen brunn och den som har kommunalt vatten, allt vatten räknas genom avloppet ut!
Så ni som vet ,kan detta vara korrekt?
Känns lite märkligt då jag får betala för min eget vatten genom avloppet då jag inte använder avloppet som tex vattna blommor, gräsmatta etc.
Givetvis ska jag betala för det jag använder avloppet till
 
Det normala är att man monterar vattenmätaren så att endast vattnet som går till avloppet mäts. Eventuella vattenutkastare på utsidan ser man till att ansluta innan vattenmätaren.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
L
Det borde väl vara möjligt om du har en vattenutkastare utanför huset och koppla den innan vattenmätaren. Kommunen kan väl inte hävda att det vattnet når avloppet om du försäkrar dem att detta är ditt trädgårdsvatten. Om det skulle missbrukas kan ni komma överens att du får betala ersättning.
 
Så då menar du att dem ska ersätta mig nu då? Detta har ju missbrukats från deras sida i och med det är dem som monterat den, sen att koppla om det skulle kostat mig 1000 tals kronor, är det värt det? Jag skulle mest vilja veta vad som är juridiskt rätt
 
L
Nej kommunen kan aldrig ersätta dig det låter orimligt. Tvärtom skulle vara troligare om du har trädgårdsvatten och drar in trädgårdsslangen i huset och blir ertappad.
 
Och duschar med den i duschen eller diskar med den? Vi håller oss till att vara realistiska, jag vill veta om det är juridiskt rätt att jag betalar för nått som jag inte andvänder, är det så så finner jag mig i det, men nått känns inte rätt
 
V Velko skrev:
Och duschar med den i duschen eller diskar med den? Vi håller oss till att vara realistiska, jag vill veta om det är juridiskt rätt att jag betalar för nått som jag inte andvänder, är det så så finner jag mig i det, men nått känns inte rätt
I första hand se mitt svar tidigare i tråden. Ska man prata juridik så krävs det lite mer information. De allra flesta som är anslutna till kommunalt vatten och avlopp ligger inom något som kallas verksamhetsområde. Då gäller ABVA (allmänna bestämmelser för den allmänna vatten och avloppsanläggningen) och VA-lagen. Utanför verksamhetsområdet är det avtalslagen som gäller och där är det upp till kommunen och fastighetsägaren att skriva ett avtal om vad som gäller.

För att ta den enkla vägen: om din fastighet är belägen innanför verksamhetsområdet för spillvatten så ska det normalt mätas. Det är både dyrt och omständligt att mäta mängden spillvatten. Därför sätter man ofta en mätare som mäter den mängd dricksvatten som leds till avlopp. Eventuella vattenutkastare för att ex. kunna vattna gräsmattan kopplas då innan vattenmätaren. VA-installationen på den egna fastigheten är det du själv som ansvarar för. Vill du bygga om den så att du får en vattenutkastare innan vattenmätaren får du själv bekosta det.

Troligtvis så var det så att dåvarande ägare som anslöt kommunalt spillvatten tyckte det var för dyrt att bygga om ledningsnätet så att vattnet från vattenutkastaren togs ut innan vattenmätaren.

I min kommun kostar det ca 17kr/kbm för avlopp i rörlig taxa. Ska man sätta det i relation till vad det kostar att bygga om så är det kanske inte lönsamt? Säg att det skulle kosta 2000kr att byggs om din anläggning, då skulle du istället kunna köpa 117kbm avlopp för de pengarna istället. Beroende på hur mycket man vattnar kanske det inte är värt att bygga om?
 
N NoOne2k skrev:
I första hand se mitt svar tidigare i tråden. Ska man prata juridik så krävs det lite mer information. De allra flesta som är anslutna till kommunalt vatten och avlopp ligger inom något som kallas verksamhetsområde. Då gäller ABVA (allmänna bestämmelser för den allmänna vatten och avloppsanläggningen) och VA-lagen. Utanför verksamhetsområdet är det avtalslagen som gäller och där är det upp till kommunen och fastighetsägaren att skriva ett avtal om vad som gäller.

För att ta den enkla vägen: om din fastighet är belägen innanför verksamhetsområdet för spillvatten så ska det normalt mätas. Det är både dyrt och omständligt att mäta mängden spillvatten. Därför sätter man ofta en mätare som mäter den mängd dricksvatten som leds till avlopp. Eventuella vattenutkastare för att ex. kunna vattna gräsmattan kopplas då innan vattenmätaren. VA-installationen på den egna fastigheten är det du själv som ansvarar för. Vill du bygga om den så att du får en vattenutkastare innan vattenmätaren får du själv bekosta det.

Troligtvis så var det så att dåvarande ägare som anslöt kommunalt spillvatten tyckte det var för dyrt att bygga om ledningsnätet så att vattnet från vattenutkastaren togs ut innan vattenmätaren.

I min kommun kostar det ca 17kr/kbm för avlopp i rörlig taxa. Ska man sätta det i relation till vad det kostar att bygga om så är det kanske inte lönsamt? Säg att det skulle kosta 2000kr att byggs om din anläggning, då skulle du istället kunna köpa 117kbm avlopp för de pengarna istället. Beroende på hur mycket man vattnar kanske det inte är värt att bygga om?
hej!
Tack för ett seriöst och rimligt svar
 
N NoOne2k skrev:
Ska man sätta det i relation till vad det kostar att bygga om så är det kanske inte lönsamt?
Vettig fråga!
Så Velko: Hur mycket vattnar du egentligen?

Och ett tips kan ju vara att ställa ett par tunnor under stuprören, och använda takvattnet till gräsmattan.
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/vattentunna__regntunna__plasttunna/89785563

Edit
Se förresten detta tråd/quiz ang. kran- visavi regnvatten:
https://www.byggahus.se/forum/threads/taevling-vinn-ett-automatiskt-bevattningssystem.374519/
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.