Vi funderar på att bygga ett 1 1/2 plans hus med oinredd övervåning på ca 68kvm. Är det någon som har erfarenheter ifrån att inreda en övervåning?

Kostnad (inklusive badrum)? Om vi gör det mesta själv.
Vi tar tacksamt emot tips på vad man behöver tänka på.

Tack på förhand / pl




 
Det kostar massor......massor av tid, massor av pengar och massor av tålamod.

Tips:

Köp färdigisolerat om det går, trist som bara den, skitgöra som är viktigt, alternativt lej bort det. Går åt massor av material förutom isolering, t.ex. masonit, läkt, insektsnät mm

om du/ni funderar på takfönster? Gör det själv, kul, inte speciellt svårt, bra instruktioner (Velux), och ta en modell större än vad du/ni tänkte på frän början.

Jag är nog ingen bra referens vad det gäller pris då jag satsat 36.000:- på takfönster med elektriska markiser, ett litet skitbadrum mem med vägghängd toa och dusch i betonglas = 45.000:-, köper färdiglaserad takpanel (Siljan Trä) för 175:-/kvm.

Andra saker jag kan passa på att tipsa om är att ta chansen och installera sådana saker som i ett senare skede kommer innebära mycket mer jobb, t.ex. centraldamsugare, näteverk intelligent hus mm
 
Tack för tipsen! Vi kommer, om vi bygger hus, att köpa ett färdigisolerat. Vi har blivit erbjuden att få matrialet till innerväggar och golv på övervåningen till ett paketpris av husförsäljaren, 20 000 kr. Är det ett bra pris? /pl
 
20.000:- låter rimligt beroende på vad som ingår, du får himla många golvspånskivor och 45*70 reglar för de pengarna, men är det inklusive gips, och ytskikt är det en bra affär. Mycket beror förstås på hur ni tänkt planera övervåningen, själv bygger vi bara ett sovrum, en liten toalett/dusch, kädkammare och ett stort allrum och då går det inte så mycket reglar och gips...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.